Author: Renáta Matušů
Institution: Tomas Bata University in Zlín
ORCID: https://orcid.org/0000-0002-4484-2627
Year of publication: 2020
Source: Show
Pages: 120-129
DOI Address: https://doi.org/10.15804/em.2020.02.05
PDF: em/13/em1305.pdf

Formalna i nieformalna relacja między nauczycielem a uczniem jest istotnym aspektem, który bezpośrednio przekłada się na jakość procesu edukacyjnego. Z perspektywy inkluzji istnieje jeszcze większa potrzeba skupienia uwagi także na płaszczyźnie relacji nauczyciela i ucznia z innego kręgu kulturowego, ponieważ specyfika społeczno-kulturowa przenika do codziennych interakcji w szkole i w istotny sposób warunkuje motywację i uczenie się ucznia romskiego. Celem prezentowanych w artykule badań było wyjaśnienie istotnych aspektów relacji nauczyciel-uczeń, które mają wpływ na młodych Romów, oraz na ich postrzeganie szkoły i edukacji. Z badań wynika, że za istotne aspekty można uznać postrzeganie nauczycieli przez uczniów (koncepcje wstępne), poziom otrzymywanej pomocy i wsparcia, nierówności i dzielenie się z uczniami informacjami o ich perspektywach.

The relationship of a teacher and a learner from different cultural backgrounds: some retrospective views of the young Romani

The formal and informal relationship of the teacher and pupil is a significant aspect, which is directly reflected in the quality of the educational process. Due to inclusion, there is an even greater necessity to focus attention also on the relationship plane of the teacher and pupil from a different cultural background because the socio-cultural specifics permeate into the daily interactions in the school and they substantially influence the motivation and learning of the Romani pupil. The objective of the presented study was to clarify the significant aspects of the teacher-pupil relationship that influenced the young Romani and their view- point on school and education. It seems that the significant aspects that can be considered as pre-concepts are teachers, the degree of perceived help and support, inequality and sharing the perspectives of the pupils.

REFERENCES:

  • Andrews, M., Squire, C. and Tamboukou, M. 2013. Doing Narrative Research. Thousand Oaks: Sage Publication.
  • Balvín, J. 2004. Výchova a vzdělávání romských žáků jako pedagogický systém. Praha: Hnutí R.
  • Balvín, J. 2004. Metody výuky romských žáků. Praha: Hnutí R.
  • Bartoňová, M. 2005. Současné trendy v edukaci dětí a žáků se speciálními vzdělávacími potřebami v České republice. Brno: Paido.
  • Christophel, D.M. 1990. The relationships among teacher immediacy behaviors, student motivation and learning. Communication Education. 39 (4), pp. 323-340.
  • Christophel, D.M. and Gorham, J. 1995. A test-retest analysis of student motivation, teacher immediacy, and perceived sources of motivation and demotivation in college classes. Communication Education. 44, pp. 292-306.
  • Earthy, S. and Cronin, A. 2008. Narrative analysis. In: Gilbert, N. ed. Researching Social Life. London: Sage, pp. 420-439.
  • Gabal analysis & Consulting. 2007. Závěrečná zpráva výzkumného projektu Analýza postojů a vzdělávacích potřeb romských dětí a mládeže. Praha.
  • Hendl, J. 2008. Kvalitativní výzkum: základní teorie, metody a aplikace. Praha: Portál.
  • Kaleja, M. 2014. Czech socially excluded Roma pupils in the context of educational process. Educational Alternatives. 12, pp. 738-750.
  • Kaleja, M. 2017. Metodický text pro pedagogické pracovníky romských žáků základních škol. Praha: Slovo 21.
  • Kaleja, M. 2011. Romové a škola versus rodiče a žáci. Ostrava: PdF Ostravské univerzity v Ostravě.
  • Němec, J. 2010. Edukace romských žáků v zrcadle výzkumných šetření. Brno: Masarykova univerzita.
  • Riessman, C.K. 2008. Narativní metody pro lidské vědy. USA: SAGE.
  • Rosenthal, G. 1996. Erlebte und erzahlte Lebensgeschichte. Frankfurt: Campus.
  • Říčan, P. 1997. Socializace romských dětí ve škole. Pedagogická orientace. 2, ss. 40-54.

Wiadomość do:

 

 

© 2017 Adam Marszałek Publishing House. All rights reserved.

Projekt i wykonanie Pollyart