Author: Łukasz Kwadrans
Institution: University of Silesia in Katowice
ORCID: https://orcid.org/0000-0001-6102-2308
Year of publication: 2021
Source: Show
Pages: 85-94
DOI Address: https://doi.org/10.15804/em.2021.01.03
PDF: em/14/em1403.pdf

The article is aimed at drawing attention to the research motifs explored by the author in his studies and, first of all, at raising questions about the sense of research into the Romani identity. An attempt is made here both to suggest some theories and methods which can be useful in identity studies and to signal the difficulties in carrying such research out. The major subject matter of the suggested research projects should address the problems of the Romani identity and culture, this ethnic group’s participation in education, and their specific social and professional activity. What seems to be justified (after a reliable diagnosis of the needs, problems, prospects and possible solutions) is the unceasing need for designing programmes, projects and local policies which address the Roma and which come into being with their participation. However, the activities conducted so far should be subjected to an in-depth analysis and evaluation, also in regard to the specificity of Roma communities from various groups and countries. This might help to indicate the elements of their identity, as well as the level of joint participation in the context of the still incomplete integration with culturally dominating majorities.

REFERENCES:

  • Courthiade, 2008. O romskim sądzie obyczajowym. Studia Romologica. 1, pp. 13–32.
  • Červinková, H. 2012. Badania w działaniu i zaangażowana antropologia edu­kacyjna. Teraźniejszość – Człowiek – Edukacja. 1 (57), pp. 7–17.
  • Gołębniak, B.D. and Červinková, H. eds. 2010. Badania w działaniu: peda­gogika i antropologia zaangażowane. Wrocław: Wydawnictwo Naukowe DSW, pp. 7–17.
  • Gołębniak, B.D. and Červinková H. eds. 2013. Edukacyjne badania w dzia­łaniu. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe Scholar.
  • Hancock, I. 1991. The East European Roots of Romani Nationalism. In: Cro­we, D. and Kolsti, J. eds. The Gypsies of Eastern Europe. Armonk – Lon­don – New York: M.E.Sharpe, Inc., pp. 133–150.
  • Kapralski, S. 2012. Naród z popiołów. Pamięć zagłady a tożsamość Romów. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe Scholar.
  • Khanlou, N. 2005. Participatory action research: considerations for ethical review. Social Science & Medicine. 60 (10), pp. 2333–2340.
  • Kwadrans, Ł. 2013. Prawo jako zewnętrzny i wewnętrzny czynnik warun­kujący zachowanie w społeczności romskiej – potrzeba podjęcia badań. Studia Romologica. 6, pp. 127–133.
  • Kwadrans, Ł. 2017. Roma Identity, Integration and Education. Comparative Research. Culture & Education. 4 (118), pp. 60–73.
  • Kwadrans, Ł. 2015. (Sinti, Kale, Manus, Lovari, Kelderash...) – Gypsies – Ro­mani. From ethnic identity to national or multidimensional identity? In: Kyuchukov, H., Lewowicki, T. and Ogrodzka-Mazur, E. eds. Intercultural education: concepts, practice, problems. Munich: Lincom Academic Pu­blishers, pp. 71–83.
  • Lewowicki, T. 1995. O badaniach społeczności pogranicza-od parcjalnych opisów ku elementom teorii zachowań tożsamościowych. In: Nikito­rowicz, J. ed. Edukacja międzykulturowa. W kręgu potrzeb, oczekiwań i stereotypów. Białystok: Wydawnictwo Uniwersyteckie „Trans Humana”, pp. 13–27.
  • Lewowicki, T. 2001. Szkic do teorii zachowań tożsamościowych. In: Lewo­wicki, T. and Ogrodzka-Mazur, E. eds. W poszukiwaniu teorii przydat­ nych w badaniach międzykulturowych. Cieszyn: Uniwersytet Śląski – Filia w Cieszynie, pp. 161–164.
  • Levanon, A. 2011. Ethnic social capital: Individual and group level sources and their economic consequences. Social Science Research. 1 (40), pp. 77– –86.
  • Marushiakova, E. and Popov, V. 2008. Sąd cygański w Europie Wschodniej. Studia Romologica. 1, pp. 13–77.
  • Mirga, A. and Mróz, L. 1994. Odmienność i nietolerancja. Warsza­wa: Wydawnictwo Naukowe PWN.
  • Nikitorowicz, J. 2017. Etnopedagogika w kontekście wielokulturowości i nie­ustannie kształtującej się tożsamości. Kraków: Oficyna Wydawnicza „Im­puls”.
  • Oden, K., Hernandez, B. and Hidalgo, M. 2010. Payoffs of participatory ac­tion research: racial and ethnic minorities with disabilities reflect on their research experiences. Routledge Community Development. 41 (1), pp. 21– –31.
  • Ossowski, S. 1967. Wielogłowy lewiatan a grupa społeczna. O perypetiach pojęciowych w socjologii. In: Ossowski, S. Dzieła. IV. Warszawa: Wy­dawnictwo Naukowe PWN, pp. 137–173.
  • Salo, M. 1979. Gypsy Ethnicity: implications of Native Categories and Inte­raction for Ethnic Classification. Ethnicity. 6, pp. 73–96.
  • Siemaszko, A. 1994. Granice tolerancji: o teoriach zachowań dewiacyjnych. Warszawa: PWN.

Wiadomość do:

 

 

© 2017 Adam Marszałek Publishing House. All rights reserved.

Projekt i wykonanie Pollyart