Author: Carlos Rojas Cocoma
Institution: Bern Universität
ORCID: https://orcid.org/0000-0002-9085-5189
Year of publication: 2021
Source: Show
Pages: 17-41
DOI Address: https://doi.org/10.15804/sal202101
PDF: sal/11/sal1101.pdf

The photographic ritual: photography and nature in Colombia around 1900

Photographs of nature in Colombia around 1900 were to a large extent the first images that were taken of regions and populations. Therefore, despite the difficulty of being interpreted as documents, they allow us to understand ways of looking and analyzing, positioning and conditioning the landscapes represented. Based on intensive research in various public and private archives, is presented an analysis of the connections between landscape, nature and photography in Colombia. Through a semiological analysis, I seek to understand the way in which nature, an invisible element devoid of temporality, found its meaning and its own stylistic identity through photography.

Fotograficzny rytuał: zdjęcia i przyroda w Kolumbii około roku 1900

Fotografie przyrody w Kolumbii około 1900 roku były w dużej mierze pierwszymi zdjęciami, na których uwieczniano poszczególne regiony kraju i ich mieszkańców. Dlatego mimo trudności w interpretacji i traktowaniu ich jako dokumenty pozwalają zrozumieć sposoby patrzenia i analizowania, hierarchizacji i warunkowania przedstawianych krajobrazów. Opierając się na rozległych badaniach w różnych archiwach publicznych i prywatnych, przedstawiono powiązania między krajobrazem, naturą a fotografią w Kolumbii. Poprzez analizę semiologiczną ukazano, w jaki sposób natura, niewidzialny i pozbawiony czasowości element, poprzez fotografię odnalazł swój sens i własną tożsamość stylistyczną.

BIBLIOGRAFIA:

  • Allier Montaño 2008 – Eugenia Allier Montaño, Los ‘Lieux de Mémoire’: Una Pro­puesta Historiográfica, “Historia y Grafía”, núm. 31, 2008, pp. 165–92.
  • Ávila 2004 – Roberto Ávila, Imagen Fotográfica, Las Primeras Décadas de Fotografía En Tunja, Tunja: Universidad Pedagógica y Tecnológica de Colombia, 2004.
  • Barthes 1986 – Roland Barthes, Lo Obvio y Lo Obtuso, Barcelona: Paidós, 1986 [L’obvie et l’obtus, 1982].
  • Barthes 1999 – Roland Barthes. Mitologías. México: Siglo XXI, 1999 [Myto­logies, 1957].
  • Di Campo 2005 – Maria Giuseppina Di Campo, Fuori Campo. L’idea Di Pae­saggio e La Rappresentazione, “Rivista di estética”, núm. 29, 2005, pp. 117–30.
  • Derrida 2001 – Jacques Derrida, La Tarjeta Postal, de Sócrates a Freud y Más Allá, trad. Haydée Silva, México: Siglo XXI, 2001 [La carte postale. De Socrate à Freud et au-delà, 1980].
  • Edwards 2012 – Elizabeth Edwards, The Camera as Historian, Amateur Photo­graphers and Historical Imagination, 1885-1918, Durham and Lon­don: Duke University Press, 2012.
  • Huxley 2015 – Aldous Huxley, Si Mi Biblioteca Ardiera Esta Noche: Ensayos Sobre Arte, Música, Literatura y Otras Drogas, Matías Serra, Buenos Aires: Edhasa, 2015.
  • McBride 2017 – Rachel McBride, A Community of Shadows: Religion and Photography in Nineteenth Century America, Chapel Hill: The Uni­versity of North Carolina Press, 2017.
  • Rouillé 1989 – André Rouillé, La Photographie En France, Textes et Contro­verses, Une Anthologie, Paris: Macula, 1989.
  • Simon 2002 – Sunka Simon, Mail-Orders: The Fiction of Letters in Postmo­dern Culture, New York: State University of New York Press, 2002.
  • Tuan 1977 – Yi-Fu Tuan, Space and Place, the Perspective of Experience, Min­neapolis: University of Minnesota Press, 1977.
  • Warburg 2004 – Aby Warburg, El Ritual de La Serpiente, México: Sexto Piso, 2004.
  • Warburg 2010 – Aby Warburg, Atlas Mnemosyne, trad. Joaquín Chamorro, Ma­drid: Ediciones Akal, 2010 [Bilder Atlas Mnemosine, 1988].

Wiadomość do:

 

 

© 2017 Adam Marszałek Publishing House. All rights reserved.

Projekt i wykonanie Pollyart