Author: Weronika Chmielewska
Institution: Universidad de Lodz
Year of publication: 2016
Source: Show
Pages: 177-204
DOI Address: https://doi.org/10.15804/sal201606
PDF: sal/6/sal606.pdf

Women in the ex-votos of Alfredo Vilchis Roque

Ex-votos have appeared in the artistic tradition of Mexico since colonial times. Famous miraculous images (such as, say, Virgen de Guadalupe) have not only attracted crowds of pilgrims, but also encouraged the faithful to create votive images of a supplicatory or thanksgiving character (or to commission them). This tradition has remained to the present day, and one of the most well-known creators, who has found his artistic path in this formof imaging, is Alfredo Vilchis. The topics covered in his works are diverse, but always strongly related to problems of modern Mexican society. One of them is a position of a woman, as well as perceiving her through established stereotypes (malinchismo, marinismo).

Kobiety w ex-votos Alfredo Vilchis Roque

Ex-votos pojawiały się w tradycji artystycznej Meksyku od czasów kolonialnych. Słynne cudowne wizerunki (takie jak choćby Virgen de Guadalupe) nie tylko przyciągały tłumy pielgrzymów, ale także skłaniały wiernych do tworzenia obrazków wotywnych o charakterze proszalnym i dziękczynnym (lub zlecania ich namalowania). Tradycja ta utrzymała się do czasów współczesnych, a jednym z bardziej znanych tworców, który w tej właśnie formie obrazowania odnalazł swoją drogę artystyczną, jest Alfredo Vilchis. Tematy poruszane w jego pracach są różnorodne, ale zawsze silnie związane z problemami współczesnego społeczeństwa meksykańskiego. Jednym z nich jest pozycja kobiety i postrzeganie jej przez utarte stereotypy (malinchismo, marinismo).

BIBLIOGRAFIA:

  • Patricia Arias, El exvoto femenino, „ Artes de Mexico: Exvotos”, nú 53, pp. 64–73.
  • Woman’s Blouse or Huipil, „Brooklyn Museum”, <https://www.brooklynmuseum.org/opencollection/objects/168766/Womans_Blouse_or_Huipil>; [14.06.2016].
  • Natalia Buchowska, Relacja między realizacją praw kobiet a stereotypami płci w świetle standardów ONZ i Unii Europejskiej, „Nauka”, nú 2, 2013, pp. 73–93.
  • Alejandro Cabrera, Alfredo Vilchis Roque, Una conversación con Alfredo Vilchis, Meksyk D. F. 2012. <https://www.youtube.com/watch?v=iC7Eb5ZyoE8>; [09.06.2016].
  • María Castro-Sethness, Frida Kahlo’s Spiritual World: The Infl uence of Mexican Retablo and Ex-voto Paintings on Her Art, „Woman’s Art Journal”, vol. 25, nú 2, autumn 2004 – winter 2005, pp. 21–24.
  • Paulina Cichomska, Prawa kobiet i nowoczesność w kręgu cywilizacji latynoamerykańskiej, [en:] Katarzyna Krzywicka, Joanna Kaczyńska (eds.), Oblicza Ameryki Łacińskiej, Lublin 2010, pp. 25–
  • Jaime Cuaderillo, El origen del Reino y la confi guración de su empresa. Episodios y alegorías triunfo y fundación, [en:] Jaime Soler Frost (ed.), Los piceles de la historia. El origen del Reino de la Nueva España 1680 – 1750, México: Museo Nacional de Arte 1999, pp. 50–
  • Victoire Di Rosa, Hervé Di Rosa, Foreword, [en:] Pierre Schwartz, Alfredo Vilchis Roque (eds.), Infi nitas Gracias. Contemporary Mexican Votive Painting, Elizabeth Bell, San Francisco 2004.
  • Bernal Diaz de Castillo, Pamiętnik żołnierza Korteza, czyli prawdziwa historia podboju Nowej Hiszpanii, trad. Anna Czerny, Warszawa: Wyd. MON, 1962 [1632].
  • Maria Concepción García Saiz, La conquista militar y los enconchados. Las peculiaridades de un patrocinio indiano [en:] Jaime Soler Frost (ed.), Los piceles de la historia. El origen del Reino de la Nueva España 1680 – 1750, México: Museo Nacional de Arte 1999, pp. 107–
  • June Hannam, Feminizm, Agnieszka Kafl ińska, Poznań 2010.
  • María Herrera-Sobek, In Search of La Malinche: Pictorial Representations of a Mytho-Historical Figure, [en:] Rolando Romero, Amanda Nolacea Harris (eds.), Feminism Nation and Myth La Malinche, Houston 2005, pp. 112–
  • Renata E. Hryciuk, Kobiecość, męskość, seksualność. Płeć kulturowa (gender) w badaniach dotyczących Ameryki Łacińskiej [en:] Marcin Florian Gawryski (ed.), Dzieje kultury latynoamerykańskiej, Warszawa 2009, pp. 270–
  • Miguel León Portilla, Dawni Meksykanie, Maria Sten, Kraków 1976.
  • James Lockhart, Nahuatl as Written. Lesson in Older Written Nahuatl, with Copious Examples and Texts, Stanford 2001.
  • Kimberle S. López, Latin American Novels of the Conquest. Reinventing the New World, Missouri 2002.
  • Tadeusz Łepkowski, Historia Meksyku, Wrocław 1986.
  • Marit Melhuus, Kristi Anne Stølen, Machos, Mistresses, Madonnas: Contesting the Power of Latin American Gender Imagery, London/New York 1996.
  • Miguel A. Méndez, Malintzin, México 1964.
  • Sandra Messinger Cypess, La Malinche in Mexican Literature. From History to Myth, Austin 2000.
  • Julia Monárrez Fragoso, Elementos de análisis del feminicidio sexual sistémico en Ciudad Juárez para su viabilidad jurídica, México, D. F 2004.
  • Marysa Navarro, Against Marianismo, [en:] Rosario Montoya, Lessie Frazier, Janise Hurtig (eds.), Gender’s Place: Feminist Anthropologies of Latin America, New York 2002, s. 257–
  • Rudolf H. Nocoń, Kobieta w życiu Indian Ameryki Południowej, Katowice 1964.
  • Fernanda Núñez Becerra, La Malinche de la historia al mito, México 2002.
  • Justyna Olko, Meksyk przed konkwistą, Warszawa 2010.
  • Natalie Panther, Violence against women and femicide in Mexico: The case of Ciudad Juárez, Stillwater 2007.
  • Octavio Paz, Labirynt samotności, trad. Jan Zych, Kraków 1991.
  • Octavio Paz, El laberinto de la soledad, Madrid: Fondo de la Cultura Econó
  • Jill Radford, Diana E. H. Russell, Femicide: the politics of woman killing, New York/Toronto 1992.
  • Gabriel Romeu Adelid, Valores Socioculturales en México y América Latina, Bloomington: Palibrio 2011.
  • Julia María Schneider, Recreating the image of women in Mexico: A genealogy of resistance in mexican narrative set during the revolution, Mainz 2010.
  • Evelyn Stevens, The other face of machismo in Latin America, [en:] Ann M . Pescatello (ed.), Female and male in Latin America essays, Pittsburgh 1973, pp. 89–102.
  • Conrado Tostado, Daniel Goldin, Prólogo, [en:] La Revolución imaginada. Alfredo Vilchis – pintor del barrio, México, D. F. 2005.
  • Victor Turner, Edith L. B. Turner, Obraz i pielgrzymka w kulturze chrześcijańskiej, Ewa Klekot, Kraków 2009.

Wiadomość do:

 

 

© 2017 Adam Marszałek Publishing House. All rights reserved.

Projekt i wykonanie Pollyart