Author: Ana Longoni
Institution: Universidad de Buenos Aires
Year of publication: 2017
Source: Show
Pages: 19-55
DOI Address: https://doi.org/10.15804/sal201701
PDF: sal/7/sal701.pdf

Avant-garde and revolution as the main thrust of the Argentine art in the 1960s

The purpose of this work is to indicate the ways in which art and left-wing politics expressed themselves duirng the “long decade”. Avant-garde and revolution worked then as the art main thrust. The extensive repertoire of artistic manifestations reveals that from the encounter of these two concepts diverse and somtimes opposing poetics and artisitc-political programmes arised. The metaphors, although most dissimilar, overlap and mix up with each other in the same subjects in a vertiginous way. In spite of their diversity, they are united by the common understanding of the art as being capable of infl uencing the human life. There are plentiful of war metaphors: the art is perceived as activating and detonating power. The text proposes possible interpretations of the links between the art and the politics in the period of time investigated.

Awangarda i rewolucja jako główne idee argentyńskiej sztuki lat sześćdziesiątych

Celem niniejszej pracy jest pokazanie, w jaki sposób sztuka i polityka lewicowa wyrażały się w czasie tzw. długiej dekady. Awangarda i rewolucja stały się wówczas głównymi ideami świata sztuki. Na podstawie szerokiego repertuaru działalności artystycznych można dojść do wniosku, że z połączenia tych dwóch konceptów narodziły się przeróżne, czasem zupełnie sprzeczne poetyki i programy artystyczno-polityczne. Metafory, choć najbardziej rozbieżne, nakładają się i przenikają w obrębie tych samych tematów w tempie przyprawiającym o zawrót głowy. Mimo że są tak różne od siebie, tym, co je łączy, jest przekonanie o doniosłej roli sztuki jako siły wpływającej na jakość ludzkiego życia. Wiele z nich to metafory wojenne: postrzegające sztukę jako siłę sprawczą, jako detonator przemian społecznych. Tekst prezentuje możliwe interpretacje powiązań pomiędzy sztuką a polityką w tamtym okresie.

BIBLIOGRAFIA:

  • Alberto Greco, Valencia 1991.
  • Buck-Morss, Mundo soñado y catástrofe. La desaparición de la utopía de masas en el Este y el Oeste, trad. R. Ibáñez, Madrid 2004. [Dreamworld and Catastrophe. Passing of Mass Utopia in East and West, 2000]
  • Bürger, Teoría de la vanguardia, trad. J. García, Barcelona 1997. [Theorie der Avantgarde, 1974]
  • Davis, Prácticas ‘revulsivas’: Edgardo Antonio Vigo en los márgenes del conceptualismo, en: Cristina Freire y Ana Longoni (comp.), Conceptualismos del Sur/Sul, São Paulo, Annablume, 2009, pp. 283-298.
  • Davis, Juan Carlos Romero. Cartografías del cuerpo, asperezas de la palabra, Buenos Aires 2009.
  • Debray, El castrismo: la Gran Marcha de América Latina, “Pasado y presente”, n.7/8, octubre de 1964-marzo de 1965, pp. 122-158.
  • Eco, El grupo 63, el experimentalismo y la vanguardia, en: U. Eco, De los espejos y otros ensayos, Buenos Aires 1992, pp. 99-112. [Sugli specchi e altri saggi, 1985]
  • Ferrari, El arte de los signifi cados (agosto de 1968), en: A. Longoni, M. Mestman, Del Di Tella a Tucumán Arde, Buenos Aires 2000.
  • Foster, El retorno de lo real. La vanguardia a fi nales de siglo, trad. A. Brotons Muñoz, Madrid 2001. [The Return of the Real: The Avant-garde at the End of the Century, 1996]
  • Gilman, Entre la pluma y el fusil, Buenos Aires 2003.
  • Giunta, Vanguardia, internacionalismo y política, Buenos Aires 2001.
  • Izaguirre (compilador), Oscar Masotta. El revés de la trama, Buenos Aires 1999.
  • Jacoby, Contra el happening (1966), en: O. Masotta (comp.), Happenings, Buenos Aires 1967.
  • Jacoby, Mensaje en el Di Tella (1968), en: Roberto Jacoby, El deseo nace del derrumbe, Barcelona 2011.
  • Jameson, Periodizar los ‘60, trad. C. P. Klimovsky, Córdoba 1997. [Periodizing the 60s, 1984]
  • Kemble, Collages, relieves y construcciones, 1956-1961, Buenos Aires 1979.
  • León Ferrari, Buenos Aires 2004.
  • Longoni, M. Mestman, Del Di Tella a Tucumán Arde, Buenos Aires 2000 (reed. 2008).
  • Longoni, Oscar Masotta: vanguardia y revolución en los años sesenta, estudio preliminar a: O. Masotta, Revolución en el arte. Pop art, happenings y arte de los medios, Buenos Aires 2004.
  • Longoni, El deshabituador. Ricardo Carreira en los inicios del conceptualismo argentino, en: V. Usubiaga, A. Longoni, Arte y literatura en la Argentina del siglo XX, Buenos Aires 2006, pp. 61-106.
  • Marchesi, Redes de arte revolucionario: el polo cultural chileno-cubano, 1970-1973, “A Contracorriente”, vol.8, n.1, otoño 2010, pp. 120-162, https://acontracorriente.chass.ncsu.edu/index.php/acontracorriente/article/view/486
  • Masotta, Conciencia y estructura, Buenos Aires 1969.
  • Masotta, Revolución en el arte, Buenos Aires 2004.
  • F. Noé, Antiestética, Buenos Aires 1965.
  • F. Noé, El arte de América Latina es la revolución, Santiago de Chile 1973.
  • M. Peralta Ramos, Muchas cosas juntas (pachanga), “La Semana”, a.VI, n.323, 17 de febrero de 1983.
  • Rivas, Alberto Greco, la novela de su vida y el sentido de su muerte, en: Alberto Greco, Valencia 1991.
  • Santantonín, Hoy a mis mirones, en: Santantonín, Buenos Aires 1961.
  • Taricco, Federico Manuel Peralta Ramos: ‘Y no me pudieron parar…’, en: Federico Manuel Peralta Ramos, Buenos Aires 2003.
  • Terán, Nuestros años sesentas. La formación de la nueva izquierda intelectual en la Argentina, 1956-1966, Buenos Aires 1991.
  • C. Tortti, Protesta social y ‘nueva izquierda’ en la Argentina del Gran Acuerdo Nacional, en: A. Pucciarelli (coord.), La primacía de la política, Buenos Aires 1999, pp. 205-230.
  • Triste fi esta del Arte Destructivo, “del Arte, Publicación Mensual Panamericana”, n.6, diciembre de 1961.
  • AA., Vanguardias argentinas, Buenos Aires 2003.

Wiadomość do:

 

 

© 2017 Adam Marszałek Publishing House. All rights reserved.

Projekt i wykonanie Pollyart