Hostility as an Element of Negative Emotions in Politics : The Case of “Public Media” in Poland

  • Author: Jacek Ziółkowski
  • Institution: University of Warsaw
  • ORCID: https://orcid.org/0000-0003-3349-5188
  • Year of publication: 2024
  • Source: Show
  • Pages: 45-65
  • DOI Address: https://doi.org/10.15804/athena.2024.83.03
  • PDF: apsp/83/apsp8303.pdf

The aim of the article is to demonstrate the nature of the relationship between negative emotions and the creation of hostility in the practice of social engineering and propaganda activities. The hypothesis adopted is the recognition that there is a mutually significant relationship between the creation of hostile status entities and the use of negative emotions. Negative emotions help build enmity and hostility entities stimulate negative emotions. Hostility and negative emotions are very useful tools of political influence. They make it possible to discredit external and internal enemies, to mobilise and integrate supporters and build the desired image of a political leader. The empirical study and media content analysis revealed examples of the widespread use of hostility and negative emotions as tools of political influence in Poland.

Wrogość jako element budowy negatywnych emocji w polityce: przypadek „publicznych mediów” w Polsce

Celem artykułu jest wykazanie natury związku między negatywnymi emocjami a tworzeniem wrogości w praktyce inżynierii społecznej i działań propagandowych. Przyjęta hipoteza zakłada, że istnieje wzajemny istotny związek między tworzeniem podmiotów o statusie wrogów a wykorzystywaniem negatywnych emocji. Negatywne emocje pomagają budować wrogość, a podmioty wrogości pobudzają negatywne emocje. Wrogość i negatywne emocje są bardzo przydatnymi narzędziami wpływu politycznego. Pozwalają dyskredytować wrogów zarówno zewnętrznych, jak i wewnętrznych, mobilizować i integrować zwolenników oraz budować pożądany wizerunek lidera politycznego. Badanie empiryczne i analiza treści mediów wykazały przykłady wykorzystywania wrogości i negatywnych emocji jako narzędzi wpływu politycznego w Polsce. Analiza empiryczna zwróciła uwagę na przypadek „mediów publicznych” w Polsce.

BIBLIOGRAFIA:

  • Aho, J. A. (1994). This thing of darkness: A sociology of the enemy. Seattle: University of Washington Press
  • Bar-Tal, D. (1986). The Masada syndrome: A case of central belief. In: N. A. Milgram (Ed.). Stress and coping in time of war: generalizations from the Israeli experience (No. 7) (pp.32-51). New York: Brunner/Mazel.
  • Bar-Tal, D., Antebi, D. (1992a.). Beliefs about negative intentions of the world: A Study of the Israeli Siege Mentality. Political Psychology, 13(4), 633-645.
  • Bar-Tal, D. & Antebi, D. (1992b.). Siege mentality in Israel, International Journal of Intercultural Relations, 16(3), 251-275.
  • Beck, A. T. (1999). Prisoners of hate. The cognitive basis of anger, hostility and violence. New York: HarperCollins Publishers.
  • Brewer, M. B. (1999). The psychology of prejudice: in-group love or out-group hate. Journal of Social Issues, 55(3), 429-444.
  • Coser, L. A. (1956). The functions of social conflict. Glencoe: Routledge & Kegan Paul.
  • De Luca, T., Buell, T. (2005). Liars! Cheaters! Evildoers!: demonization and the end of civil debate in American politics. New York: NYU Press.
  • Eibl-Eibesfeldt, I. (2017). Love and hate: the natural history of behaviour patterns. London, New York: Routledge.
  • Finley, D., Holsti, O., Fagen, R. (1967). Enemies in politics. Chicago: Rand McNally and Co.
  • Furedi, F. (1997). Culture of fear. New York: Continuum.
  • Furedi, F. (2005). Politics of fear. London: Continuum.
  • Gerbner, G., et al. (2010). The mean world syndrome: media violence & the cultivation of fear. Media Education Foundation documentary transcript. Access: https://www.mediaed.org/transcripts/Mean-World-Syndrome-Transcript.pdf.
  • Glassner, B. (1999). The culture of fear. Why Americans are afraid of the wrong things. New York: Basic Books.
  • Glassner, B. (2004). Narrative techniques of fear mongering. Social Research: An International Quarterly, 71(4), 819-826.
  • Gordijn, E. H., Stapel, D. A. (2008). When controversial leader with charisma is effective, the influence of terror on the vision and impact of mixed attitudinal messages. European Journal of Social Psychology, 38(3), 389-411.
  • Górska, P. (2019). Polaryzacja polityczna w Polsce. Jak bardzo jesteśmy podzieleni. Warszawa: Centrum Badań nad Uprzedzeniami.
  • Greenberg, J., Arndt, J. (2012). Terror management theory. Handbook of Theories of Social Psychology, 1, 398-415.
  • Harle V. (2000). The Enemy with a thousand faces: the tradition of the other in western political. Westport: Praeger.
  • Huddy, L. (2004). Fear and how it works: science and the social sciences. Social Research: An International Quarterly, 71(4), 801-805.
  • Karwat, M. (2016). Socjotechnika zagrożenia. Istota, mechanizm, odmiany. In: F. Pierzchalski, J. Golinowski (Eds.). Socjotechnika lęku w polityce (pp. 35-57). Bydgoszcz: Wydawnictwo UKW.
  • Keen, D. (2012). Useful enemies. When waging wars is more important than winning them. New Haven, London: Yale University Press.
  • Kramer, R. M., Gavrieli, D. M. (2005). The perception of conspiracy: leader paranoia as adaptive cognition, In D. M. Messick, R. M. Kramer (Eds.). The Psychology of Leadership. New Perspectives and Research (pp. 241-274). New Jersey, London: Lawrence Erlbaum Associates Publishers.
  • Lee, J. R. (1977). Rallying around the flag: foreign policy events and presidential popularity. Presidential Studies Quarterly, 7(4), 252-256.
  • Mały słownik języka polskiego (1994). Warszawa: PWN.
  • Norman, J. E. (2013). The rally around the flag effect: a look at former president George W. Bush and current president Barack Obama. Honors Theses, 1963-2015. Retrieved from: https://digitalcommons.csbsju.edu/cgi/viewcontent.cgi?article=1014&context=honors_theses.
  • Pawełczyk, P. (2019). Socjotechnika lęku – zastosowanie w XXI wieku, Przegląd Politologiczny, 39-47.
  • Pierzchalski, F. (2016). O kulturowych uwarunkowaniach lęku w demokracji. In: F. Pierzchalski, J. Golinowski (Eds.). Socjotechnika lęku w polityce. Bydgoszcz: Wydawnictwo UKW.
  • Pratkanis, A. R., Aronson E. (2001). Age of propaganda: the everyday use and abuse of persuasion. New York: Henry Holt and Company.
  • Volkan, V. (1988). The need to have enemies and allies. Northvale: Jason Aronson, Inc.
  • Wolfenstein, E. V. (1967). Some psychological aspects of crisis leadership. In: J. J. Edinger (Ed.). Political leadership in industrialized societies. Studies in comparative analysis (pp. 155-181). New York: Wiley.
  • Ziółkowski, J. (2016a). Syndrom oblężonej twierdzy jako mechanizm socjotechniczny. In: F. Pierzchalski, J. Golinowski (Ed.). Socjotechnika lęku w polityce (pp. 77-99). Bydgoszcz: Wydawnictwo UKW.
  • Ziółkowski, J. (2016b). Wrogość w stosunkach politycznych. Modelowa analiza funkcjonalna. Warszawa: Dom Wydawniczy Elipsa.
  • Ziółkowski, J. (2016c). Zarządzanie syndromem oblężenia w demokracji liberalnej. Studia politologiczne, 41, 170-197.
  • Ziółkowski, J. (2017a). Polaryzacja jako mechanizm socjotechniczny. In: B. Kaczmarek, M. Tobiasz (Eds.). Autorytarne i manipulacyjne formy wpływu politycznego i władzy (pp. 55-74). Warszawa: Dom Wydawniczy Elipsa.
  • Ziółkowski, J. (2017b). Wróg w politycznych narracjach antagonizmu manichejskiego (The enemy in political narratives of Manichaean antagonism). Wrocławskie Studia Politologiczne, 22, 92-107.
  • Ziółkowski, J. (2019). Syndrom oblężonej twierdzy. Warszawa: Dom Wydawniczy ELIPSA.
  • Ziółkowski, J. (2022). Besieged fortress syndrome as an element in building the emotions of populism, Society Register, 6(4), 117-130.

socjotechnika wrogość emotion hostility emocje wróg enemy propaganda social engineering

Message to:

 

 

© 2017 Adam Marszałek Publishing House. All rights reserved.

Projekt i wykonanie Pollyart