Instytucjonalne i kulturowe podejście do procesu mediatyzacji polityki
- Institution: Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu
- Year of publication: 2018
- Source: Show
- Pages: 158-169
- DOI Address: https://doi.org/10.15804/athena.2018.57.09
- PDF: apsp/57/apsp5709.pdf
Artykuł zawiera teoretyczną propozycję analizy procesu mediatyzacji polityki w ujęciu instytucjonalnym i kulturowym. Dotychczasowe badania procesów mediatyzacji polityki ograniczają się głównie do śledzenia wzajemnych relacji aktorów medialnych i politycznych, nie skupiając się na roli odbiorców komunikacji politycznej. W celu przełamania tego podejścia proponuję upodmiotowić odbiorców w procesie badania mediatyzacji polityki. W tym ujęciu mediatyzacja polityki rozumiana będzie jako proces transformacji komunikacji politycznej wywołany zmianami w mediach, platformach mediów społecznościowych i technologicznej infrastrukturze komunikacji. Dlatego, z jednej strony, aby wychwycić jak formowana jest aktywna publiczność i jak wchodzi w relacje z organizacjami medialnymi oraz politycznymi, wykorzystuję założenia teorii strukturacji w zakresie mediatyzacji. Z drugiej strony, dokładam podejście krytyczne, które pozwala na ciągłe śledzenie jak powstaje władza mediów, jakie są jej komponenty, w jaki sposób następują jej przepływy, zakłócenia i przejęcia.
INSTITUTIONALIST AND CULTURALIST APPROACH TO THE PROCESS OF MEDIATIZATION OF POLITICS
The paper concerns a theoretical approach to the process of mediatization of politics explained within the framework of the institutionalist and culturalist studies of mediatization. I argue that the contemporary analyses of mediatization of politics limit the process to mutual relations between media and politics with no further consideration of the audience. To bypass this clinch, I propose to study political communication processes as if the audience matters. In that sense, mediatization of politics is perceived as a transformation process of political communication effected by changes in mass media, social media platforms and technology. On the one hand, I use structuration theory in terms of mediatization to capture how the active audience is shaped and how it interacts with the media and political institutions in a highly media-saturated environment. It enables to observe how media practices are transformed into stable agency – structure dyad framed as a social institution. On the other hand, I add critical tackle that allows for constant tracking of how media power is created, what dimensions it has, and when the processes of media powers’ flows, interruptions, and shifts occur.
BIBLIOGRAFIA:
- Adamik-Szysiak, M. (red.). (2015). Mediatyzacja komunikowania politycznego. W kręgu badań politologicznych i medioznawczych. Lublin: Wydawnictwo UMCS.
- Adamik-Szysiak, M. (red.). (2016). Polityka w zmediatyzowanym świecie. Perspektywa politologiczna i medioznawcza. Lublin: Wydawnictwo UMCS.
- Asp, K. (2014). Mediatization: Rethinking the Question of Media Power. W: K. Lundby (red.), Mediatization of Communication. Handbooks of Communication Science (s. 349-373). Boston: De Gruyter Mounton.
- Block, E. (2013). A Culturalist Approach to the Concept of the Mediatization of Politics: The Age of “Media Hegemony”. Communication Theory, 23(3), s. 259-278. DOI: http://doi.org/10.1111/comt.12016.
- Bolin, G. (2014). Institution, Technology, World: Relationships Between the Media, Culture, and Society. W: K. Lundby (red.), Mediatization of Communication. Handbooks of Communication Science (s. 175-197). Boston: De Gruyter Mounton.
- Brodzińska-Mirowska, B., Wojtkowski, Ł. (2017). Is There Any Future for Research on the Mediatization of Politics? W: O. Driessens, A. Hepp, S. Hjarvard, G. Bolin (red.), Dynamics Of Mediatization. London: Palgrave Macmillan. DOI: http://doi.org/10.1007/978-3-319-62983-4_7.
- Castells, E. (2013). Władza komunikacji. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.
- Couldry, N. (2001). The Place of Media Power: Pilgrims and Witnesses of the Media Age. London: Routledge.
- Couldry, N. (2012). Media, Society, World. Cambridge: Polity.
- Couldry, N., Curran, J. (2003). Contesting Media Power. Oxford: Rowman & Littlefield.
- Couldry, N., Hepp, A. (2013). Conceptualizing Mediatization: Contexts, Traditions,Arguments. Communication Theory, 23(3), s. 191-202. DOI: http://doi.org/10.1111/comt.12019.
- Encheva, K., Driessens, O., Verstraeten, H. (2013). The Mediatization of Deviant Subcultures: An Analysis of the Media-Related Practices of Graffiti Writers and Skaters. MedieKultur Journal of Media and Communication Research, 29(54), s. 18-25. DOI: http://doi.org/10.7146/mediekultur.v29i54.7349.
- Esser, F., Matthes, J. (2013). Mediatization Effect of Political News, Political Actors, Political Decision and Political Audience. W: H. Kriesi, S. Lavenex, F. Esser, J. Matthes, M. Bühlmann, D. Bochsler (red.), Democracy in the Age of Globalization and Mediatization, (s. 177-201). London: Palgrave Macmillan.
- Fornäs, J. (2014). Mediatization of Popular Culture. W: K. Lundby (red.), Mediatization of Communication. Handbooks of Communication Science (s. 483-504). Boston: De Gruyter Mounton.
- Giddens, A. (1984). The Constitution of Society. Cambridge: Polity.
- Hjarvard, S. (2008). The Mediatization of Society. Nordicom Review, 29(2), s. 105-134.
- Hjarvard, S. (2013). The Mediatization of Culture and Society. London: Routledge.
- Hjarvard, S. (2014a). From Mediation to Mediatization: The Institutionalization of New Media. W: F. Krotz, A. Hepp (red.), Mediatized Worlds Culture and Society in a Media Age. London: Palgrave Macmillan.
- Hjarvard, S. (2014b). Mediatization and Cultural and Social Change: An Institutional Perspective. W: K. Lundby (red.), Mediatization of Communication. Handbooks of Communication Science (s. 199-226). Boston: De Gruyter Mounton.
- Jensen, K.B. (2013). Definitive and Sensitizing Conceptualizations of Mediatization. Communication Theory, 23(3), s. 203-222. DOI: http://doi.org/10.1111/comt.12014.
- Kaun, A., Fast, K. (2013). Mediatization of Culture and Everyday Life. Research report for Riksbanken Jubileumsfond.
- Kolczyński, M., Mazur, M., Michalczyk, S. (red.). (2009). Mediatyzacja kampanii politycznych. Katowice: Wydawnictwo Uniwersytetu Śląskiego.
- Lundby, K. (2009). Media Logic: Looking for Social Interaction. W: K. Lundby (red.), Mediatization: Concept, Changes, Consequences (s. 101-119). New York: Peter Lang.
- Lundby, K. (red.). (2014). Mediatization of Communication. Handbooks of Communication Science. Boston: De Gruyter Mouton.
- Mazzoleni, G., Schulz, W. (1999). Mediatization of Politics: A Challenge for Democracy? Political Communication, 16(3), s. 247-261.
- Schrøder, K.C., Phillips, L. (2016). Complexifying Media Power: A Study of the Interplay Between Media and Audience Discourses on Politics. Media, Culture & Society, 29(6), s. 890-915. DOI: http://doi.org/10.1177/0163443707081693.
- Schulz, W. (2004). Reconstructing Mediatization as an Analytical Concept. European Journal of Communication, 1(19), s. 87-101.
- Schulz, W. (2006). Komunikacja polityczna. Koncepcje teoretyczne i wyniki badań empirycznych na temat mediów masowych w polityce. Kraków: WUJ.
- Strömbäck, J. (2008). Four Phases of Mediatization: An Analysis of the Mediatization of Politics. The International Journal of Press/Politics, 13 (3), s. 228-246.
- Strömbäck, J. (2011). Mediatization and Perceptions of the Media’s Political Influence. Journalism Studies, 12(4), s. 423-439.
- Strömbäck, J., Esser F. (2014a). Mediatization of Politics: Towards a Theoretical Framework. W: J. Strömbäck, F. Esser (ed.), Mediatization of Politics: Understanding the trans-formation of Western democracies (s. 3-28). Basingstoke: Palgrave Macmillan.
- Strömbäck, J., Esser, F. (2014b). Mediatization of Politics. Transforming Democracies and Reshaping Politics. W: K. Lundby (red.), Mediatization of Communication. Handbooks of Communication Science (s. 375-397). Boston: De Gruyter Mounton.
- van Dijck, J. (2013). The Culture of Connectivity. Oxford: Oxford University Press.
- Witschge, T. (2014). Passive Accomplice or Active Disruptor. Journalism Practice, 8(3), s. 342-356. DOI: http://doi.org/10.1080/17512786.2014.889455
- Wojtkowski, Ł. (2012a). Mediatization of Politics During U.S. Presidential Election 2008. Kultura i Edukacja, 6(92), s. 109-124.
- Wojtkowski, Ł. (2012b). Mediatyzacja polityki. Przypadek amerykańskiej kampanii prezydenckiej 2008. Toruń: Wydawnictwo Naukowe UMK.
structure agency media power institutionalisation mediatization of politics struktura sprawczość władza mediów instytucjonalizacja mediatyzacja polityki