Methodological Challenges for International Empirical Studies on Populist Political Communication

  • Author: Agnieszka Stępińska
  • Institution: Adam Mickiewicz University in Poznań
  • Author: Jakub Jakubowski
  • Institution: Adam Mickiewicz University in Poznań
  • Author: Dorota Piontek
  • Institution: Adam Mickiewicz University in Poznań
  • Year of publication: 2017
  • Source: Show
  • Pages: 226-243
  • DOI Address: https://doi.org/10.15804/athena.2017.56.14
  • PDF: apsp/56/apsp5614.pdf

The objective of this paper is to analyze two research tools applied in the social sciences for quantitative and qualitative studies respectively, namely codebook, or coding scheme, and individual in-depth interview – in terms of their applicability for studies of populist political communication. To this end, three codebooks serving as the tools of media content analysis in the above-mentioned international studies conducted in Europe in 2012 – 2017 are critically reviewed, and the structure of a questionnaire for in-depth interviews planned within the COST Action IS1308 Populist Political Communication in Europe: Comprehending the Challenge of Mediated Political Populism for Democratic Politics is analyzed.

WYZWANIA METODOLOGICZNE DLA MIĘDZYNARODOWYCH BADAŃ EMPIRYCZNYCH NAD POPULISTYCZNYM KOMUNIKOWANIEM POLITYCZNYM

Celem niniejszego artykułu jest przeanalizowane dwóch narzędzi badawczych wykorzystywanych w naukach społecznych w odpowiednio – ilościowych lub jakościowych – badaniach: książki kodowej, zwanej też kluczem kategoryzacyjnym oraz pogłębionego wywiadu indywidualnego pod kątem ich przydatności do badań nad populistycznym komunikowaniem politycznym. Służyć temu będzie krytyczny przegląd książek kodowych stanowiących narzędzia do analizy zawartości mediów w trzech badaniach międzynarodowych prowadzonych w Europie w latach 2012 – 2017, a także analiza struktury kwestionariusza wywiadu pogłębionego zaplanowanego w ramach projektu realizowanego w ramach Akcji COST IS 1308 Populist Communication in Europe: Comprehending the Challenge of Mediated Political Populism for Democratic Politics.

REFERENCES:

  • Aalberg, T., Esser, F., Reinemann, C., Strömbäck, J., de Vreese, C.H. (eds.). (2017). Populist Political Communication in Europe. New York: Routledge.
  • Akkerman, A., Mudde, C., Zaslove, A. (2014). How Populist Are the People? Measuring Populist Attitudes in Voters. Comparative Political Studies, 47(9), 1324 – 1353.
  • Anderson, J.A. (2012). Media Research Methods. Understanding Metric and Interpretative Approaches. Los Angeles-Singapore: Sage.
  • Aronson, J. (1995). A Pragmatic View of the Thematic Analysis. The Qualitative Report, 2(1), 1 – 3.
  • Bélisle, P., Joseph, L. (2017). Codebook Cookbook. A Guide to Writing a Good Codebook for Data Analysis Projects in Medicine. Retrieved from http://www.medicine.mcgill.ca/epidemiology/joseph/pbelisle/CodebookCookbook/CodebookCookbook.pdf.
  • Bieliński, J., Iwińska, K., Kordasiewicz, A. (2007). Analiza danych jakościowych przy użyciu programów komputerowych. ASK, 16, 89 – 114.
  • Braun, V., Clarke, V. (2006). Using Thematic Analysis in Psychology. Qualitative Research in Psychology, 3(2), 77 – 101.
  • Canovan, M. (1999). Trust the People! Populism and the Two Faces of Democracy. Political Studies, 47(1), 2 – 16.
  • Croucher, S.M., Cronn-Mills, D. (2015). Understanding Communication Research Methods. A Theoretical and Practical Approach. New York: Routlegde.
  • Denzin, N.K., Lincoln, Y.S. (2011). Introduction: The Discipline and Practice of Qualitative Research. In: N.K. Denzin, Y.S. Lincoln (eds.), The SAGE Handbook of Qualitative Research. Fourh Edition (pp. 1 – 20). London: SAGE.
  • Dobek-Ostrowska, B., Sobera, W. (2017). Rola metod badawczych w studiach komunikologicznych. In: B. Dobek-Ostrowska, W. Sobera (eds.), Badania ilościowe i jakościowe w studiach nad komunikowaniem (pp. 19 – 31). Wrocław: Wydawnictwo
    Uniwersytetu Wrocławskiego.
  • Flick, U. (2006). An Introduction to Qualitative Research. London: Sage.
  • Franzosi, R. (2017). Content Analysis: Objective, Systematic, and Quantitative Description of Content. Retrieved from http://www.unive.it/media/allegato/ScuolaDottorale/2011/allegato/Content_Analysis_Introduction.pdf.
  • Freeden, M. (1996). Ideologies and Political Theory: A Conceptual Approach. Oxford: Clarendon Press.
  • Fretwurs, B. (2015). Lotus Manual Reliability and Accuracy with SPSS. Retrieved from http://www.iakom.ch/Lotus/LotusManualEng.pdf.
  • Gibbs, G. (2011). Analizowanie danych jakościowych. Warszawa: PWN.
  • Hordecki, B., Piontek, D. (2012). Metodologia badań nad tabloidyzacją. Atheneum. Polskie Studia Politologiczne, 36, 28 – 44.
  • Jagers, J. Walgrave, S. (2007). Populism as Political Communication Style: An Empirical Study of Political Parties’ Discourse in Belgium. European Journal of Political Communication, 46(3), 319 – 345.
  • Krasowski, P. (2013). Kampania parlamentarna 2011 roku z perspektywy sztabowca. Warszawa: Wydawnictwo Wydziału Dziennikarstwa i Nauk Politycznych UW.
  • Krauz-Mozer, B. (2009). Metodologia politologii w perspektywie pluralistycznej. In: K.A. Wojtaszczyk, A. Mirska (eds.), Demokratyczna Polska w globalizującym się świecie (pp. 156 – 167). Warszawa: Wydawnictwa Akademickie i Profesjonalne.
  • Kriesi, H. (2014). The Populist Challenge. West European Politics, 37(2), 361 – 378.
  • Laclau, E. (2005). On Populist Reason. London: Verso.
  • Michalczyk, S. (2009). Uwagi o analizie zawartości mediów. Rocznik Prasoznawczy, vol. 3, 95 – 109.
  • Moffitt, B., Tormey, S. (2014). Rethinking Populism: Politics, Mediatisation and Political Style. Political Studies, 62(2), 381 – 397.
  • Mudde, C. (2004). The Populist Zeitgeist. Government and Opposition, 39(4), 541 – 563.
  • Mudde, C., Rovira Kaltwasser, C. (2013). Populism. In: M. Freeden, L.T. Sargent, M. Stears (eds.), Oxford Handbook of Political Ideologies (pp. 493 – 512). Oxford: Oxford University Press.
  • Nicpoń, M., Marzęcki, R. (2010). Pogłębiony wywiad indywidualny w badaniach politologicznych. In: D. Mikucka-Wójtowicz (ed.), Przeszłość – Teraźniejszość – Przyszłość. Problemy badawcze młodych politologów (pp. 245 – 252). Kraków: Libron.
  • Reinemann, C., Aalberg, T., Esser, F., Strömbäck, J., de Vreese, C.H. (2017). Populist Political Communication: Toward a Model of Its Causes, Forms, and Effects. In: T. Aalberg, F. Esser, C. Reinemann, J. Strömbäck, C.H. de Vreese (eds.), Populist Political Communication in Europe (pp. 12 – 25). New York: Routledge.
  • Rooduijn, M. (2014). The Nucleus of Populism: In Search of the Lowest Common Denominator. Government and Opposition, 49(4), 572 – 598.
  • Saraisky, N.G. (2015). Analyzing Public Discourse: Using Media Content Analysis to Understand the Policy Process. Current Issues in Comparative Education, 18(1), 26 – 41.
  • Sztompka, P. (2007). Socjologia. Analiza społeczeństwa. Kraków: Wydawnictwo Znak.
  • Szymańska, A. (2017). Europa dziennikarzy. Kraków: Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego.
  • Ścigaj, P., Bukowski, M. (2012). Zastosowanie analizy zawartości w badaniach politologicznych. Atheneum. Polskie Studia Politologiczne, 36, 11 – 27.
  • Taggart, P. (2004). Populism and Representative Politics in Contemporary Europa. Journal of Political Ideologies, 9(3), 269 – 288.
  • Wimmer, R.D., Dominick, J.R. (2006). Mass Media Research. An Introduction. Wadsworth: A Cengage Learning Company.
  • Zhang, Y., Wildemuth, B. (2005). Qualitative Analysis of Content. Analysis, 1(2), 1 – 12.

pogłębiony wywiad indywidualny książka kodowa metody jakościowe metody ilościowe komunikowanie polityczne individual in-depth interview codebook qualitative methods quantitative methods populizm Populism political communication

Message to:

 

 

© 2017 Adam Marszałek Publishing House. All rights reserved.

Projekt i wykonanie Pollyart