Metafora w telewizyjnych audycjach informacyjnych. Przykład kampanii prezydenckiej z 2015 roku

  • Author: Aleksandra Seklecka
  • Institution: Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu
  • Year of publication: 2017
  • Source: Show
  • Pages: 169–184
  • DOI Address: https://doi.org/10.15804/athena.2017.53.09
  • PDF: apsp/53/apsp5309.pdf

Artykuł prezentuje sposoby konstruowania wypowiedzi dziennikarskich w telewizyjnych audycjach informacyjnych na temat kampanii wyborczej. Nacisk został położony na metaforyczny charakter wypowiedzi. Uwaga została skupiona na trzech typach metafor: sportu, wojny i widowiska. Celem analizy było zaprezentowanie z jednej strony ilościowego wymiaru badanego zagadnienia, ale również jakościowej analizy wybranych wypowiedzi. Istotne było przedstawienie znaczeń, jakie wyłaniają się z prezentowanych przekazów, aby w konsekwencji ukazać, że sposób przedstawiania polityki w mediach może mieć wpływ na jej postrzeganie przez wyborców.

METAPHOR ON NEWS BULLETINS BASED ON THE EXAMPLE OF PRESIDENTIAL CAMPAIGN IN 2015

The article presents the manners in which news concerning election campaign is constructed in news bulletins, with special emphasis on metaphorical perspective. The author focused on three kinds of metaphor: sport, war, and spectacle. The aim of the analysis is to present both the quantitative dimension of this issue and the qualitative investigation into particular statements. What is particularly interesting are the different meanings which emerge from this communication, in order to, consequently, display that the way politics is presented by the mass media could influence voters’ reception.

BIBLIOGRAFIA:

  • Allan, S. (2006). Kultura newsów. Kraków: Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego.
  • Bogucka, T. (2002). Triumfujące profanum. Telewizja po przełomie 1989. Warszawa: Sic!.
  • Boyd, A. (2006). Dziennikarstwo radiowo-telewizyjne. Techniki tworzenia programów informacyjnych. Kraków: Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego.
  • Brzozowska, D. (2009).Słownictwo polskiego dyskursu ludycznego i jego kulturowe konteksty. Tekst i dyskurs, nr 2 Pobrane z: http://bazhum.muzhp.pl/media//files/Tekst_i_Dyskurs_Text_und_Diskurs/Tekst_i_Dyskurs_Text_und_Diskurs-r2009-t2/Tekst_i_Dyskurs_Text_und_Diskurs-r2009-t2-s149-161/Tekst_i_Dyskurs_Text_und_Diskurs-r2009-t2-s149-161.pdf.
  • Dayan, D., Katz, E. (2008). Wydarzenia medialne. Historia transmitowana na żywo. Warszawa: Muza.
  • Eco, U. (1996). Nieobecna struktura. Warszawa: Wyd. KR.
  • Flis, J. (2014). Złudzenia wyboru. Społeczne wyobrażenia i instytucjonalne ramy w wyborach do sejmu i senatu. Kraków: Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego.
  • Gałkowski, S., Gałkowska, A. (2012). Personalizacja polityki. Państwo i Społeczeństwo,nr 1, s. 55 – 71.
  • Goffman, E. (2010). Analiza ramowa. Kraków: Nomos.
  • Grzmil-Tylutki, H. (2007). Gatunek w świetle francuskiej teorii dyskursu. Kraków: Universitas.
  • Gulati, G.J., Just, M.R., Crigler, A.N. (2004). News Coverage of Political Campaigns. W: L.L. Kaid (red.), Handbook of Political Communiction Research (s. 237 – 256). New Jersey: Lawrence Erlbaum Associates Publishers.
  • Huizinga, J. (1967). Homo ludens: zabawa jako źródło kultury. Warszawa: Czytelnik.
  • Jeziński, M. (2007). Marketing polityczny i karnawał. Uwagi na marginesie wyborów roku 2005. W: T. Sasińska-Klas (red.), Media w wyborach. Kampanie wyborcze. Media w polityce (s. 195 – 210). Toruń: Wydawnictwo Adam Marszałek.
  • Lakoff, G. (1991). Metaphor and War. The Metaphor System Used to Justify War in the Gulf. Pobrane z: https://georgelakoff.fies.wordpress.com/2011/04/metaphor-and-war-the-metaphor-system-used-to-justify-war-in-the-gulf-lakoff-1991.pdf.
  • Lakoff , G. (2011). Nie myśl o słoniu!: jak język kształtuje politykę. Warszawa: Oficyna Wydawnicza Łośgraf.
  • Lakoff, G. (2013). Metafory idą na wojnę. Pobrane z: http://www.tokfm.pl/blogi/instytut-obywat/2013/09/lakoff_metafory_ida_na_wojne/1.
  • Lakoff, G., Johnson, M. (1988). Metafory w naszym życiu. Warszawa: PIW.
  • Lisowska-Magdziarz, M. (2008). Media powszednie. Środki komunikowania masowego i szerokie paradygmaty medialne w życiu codziennym Polaków u progu XXI wieku. Kraków: Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego.
  • Maćkiewicz, J. (2014). Co językoznawstwo może dać medioznawstwu?. W: T. Gackowski (red.), Metodologie badań medioznawczych (s. 17 – 33). Warszawa: Oficyna Wydawnicza ASPRA-JR.
  • Pawelec, A. (2006). Metafora pojęciowa a tradycja. Kraków: Universitas.
  • Piechota, M., Grażyna, S., Nowak, P. (2012). Rozrywka w mediach i komunikacji społecznej. Wybrane zagadnienia. Lublin: WSPA.
  • Salski, M. (2014). Dziennikarz na wizji. Szczecin: Wyd. US.
  • Seklecka, A. (2013). Rytuał medialny w serwisach informacyjnych. Przypadek kampanii wyborczej 2011 roku. W: M. Adamik-Szysiak, W. Maguś, Współczesne zagadnienia marketingu politycznego i public relations (s. 259 – 276). Lublin: Wyd. UMCS.
  • Seklecka, A. (2013a). The Picture(s) of Campaign. The 2011 Electoral Campaign in Major News Bulletins. Political Preferences, nr 4, s. 153 – 167.
  • Seklecka, A. (2014). Rytuał medialny jako przykład uniformizacji przekazu informacji. Athenaeum. Polskie Studia Politologiczne, nr 41, s. 249 – 267

metafora metafora sportu metafora wojny metafora widowiska telewizyjna audycja informacyjna metaphor sport metaphor war metaphor spectacle metaphor news bulletin

Message to:

 

 

© 2017 Adam Marszałek Publishing House. All rights reserved.

Projekt i wykonanie Pollyart