Zróżnicowanie ocen liderów partii politycznych w 2011 roku w Polsce – interpretacja socjologiczna

  • Author: Małgorzata Kowalska
  • Institution: Uniwersytet Jagielloński
  • Author: Wojciech Ścisło
  • Institution: Uniwersytet Jagielloński
  • Author: Anna Pawlina
  • Institution: Uniwersytet Ekonomiczny w Krakowie
  • Year of publication: 2016
  • Source: Show
  • Pages: 83–98
  • DOI Address: https://doi.org/10.15804/athena.2016.51.05
  • PDF: apsp/51/apsp5105.pdf

Celem artykułu jest przedstawienie zróżnicowania ocen polityków kluczowych partii politycznych po wyborach parlamentarnych w 2011 roku w Polsce. Przeprowadzona analiza opiera się na założeniach teoretycznych dotyczących procesów kształtowania się postaw politycznych w ich emocjonalnym wymiarze, a bazuje na danych zebranych przez Instytut Studiów Politycznych Polskiej Akademii Nauk w ramach projektu Polskie Generalne Studium Wyborcze. Dane zbierane były w okresie październik – listopad 2011, więc w okresie bezpośrednio po wyborach parlamentarnych. Badaniem objęto 1919 pełnoletnich mieszkańców Polski. W opracowaniu wykorzystano wielowymiarowe techniki analiz statystycznych w celu przedstawienia nowych możliwości analitycznych. Analizy prowadzono przy użyciu oprogramowania IBM SPSS Statistics 21.

DIFFERENTIATION OF POLITICAL LEADERS RATINGS IN 2011 IN POLAND – SOCIOLOGICAL INTERPRETATION

The aim of this article is to present the diversity of political assessments of key political parties after the parliamentary elections in 2011 in Poland. The analysis is based on theoretical assumptions concerning the processes of formation of political attitudes – in their emotional dimension – and is based on data collected by the Institute of Political Studies of the Polish Academy of Sciences within the project Polish General Election Study. The data were collected during October–November 2011, in the period immediately after the parliamentary elections. The study included 1,919 adult residents of Poland. The analysis uses multivariate statistical analysis techniques in order to present new analytical capabilities.

BIBLIOGRAFIA:

  • Bobbio, N. (1996). Prawica i lewica, Kraków–Warszawa: Znak, Fundacja im Stefana Batorego.
  • Brenner M. (2010). Zjawisko personalizacji polityki, W: J. Garlicki (red.) Studia Politologiczne vol. 16: Strategie i mechanizmy marketingu politycznego (s. 117–132). Warszawa: Instytut Nauk Politycznych Uniwersytetu Warszawskiego.
  • Karnowska, D. (2010). Identyfikacje lewica – prawica i jej rozumienie w przestrzeni kulturowej W: A. Turska-Kawa, W. Wojtasik (red.). Preferencje polityczne 2009. Postawy – identyfikacje – zachowania (s. 139–151) Katowice: UNIKAT2.
  • Karnowska, D. (2012). Wpływ kompetencji obywatelskich na poziom konsolidacji demokracji w Polsce W: A. Turska-Kawa, Z. Widera, W. Wojtasik W. (red.), Preferencje polityczne: postawy – identyfikacje – zachowania 3/2012 (s. 27–47). Katowice: Centrum Innowacji, Transferu Technologii i Rozwoju Fundacja Uniwersytetu Śląskiego.
  • Leszczuk-Fiedziukiewicz, A. (2012). Uwarunkowania społeczno-polityczne wyborów parlamentarnych w Polsce w 2011 roku W: A .Turska-Kawa, Z. Widera, W. Wojtasik (red.), Preferencje polityczne: postawy – identyfikacje – zachowania 3/2012 (s. 11–26) Katowice: Centrum Innowacji, Transferu Technologii i Rozwoju Fundacja Uniwersytetu Śląskiego.
  • Łabędź, K. (2011). Pożądany model systemu politycznego w opiniach społeczeństwa polskiego, W: S. Wróbel (red.). Dylematy współczesnej demokracji Toruń: Wydawnictwo Adam Marszałek.
  • Meulman, J., Heiser, W., Van der Kooij, A (2004). Principal Components Analysis with Nonlinear Optimal Scaling Transformations for Ordinal and Nominal Data W: D. Kaplan (red)., Handbook of Quantitative Methods in the Social Sciences (s. 49–70) Newbury Park.
  • Olczyk, T. (2009). Politrozrywka i popperswazja, Warszawa: Wydawnictwo Akademickie i Profesjonalne.
  • Peszyński, W. (2009). Amerykanizacja polskich kampanii parlamentarnych 2001–2007. Dialogi Polityczne nr 11, s. 151–170.
  • Peszyński, W. (2011.). Kandydat czy partia? W poszukiwaniu determinant zachowań wyborczych elektoratu. Pobrane z: filesfigsharecom/224538/10doc .
  • Peszyński, W. (2012). Personalizacja politycznych preferencji W: A Turska-Kawa, W. Wojtasik (red.). Preferencje polityczne 2009. Postawy – identyfikacje – zachowania (s. 175–194). Katowice: UNIKAT2.
  • Piontek, D. (2011)., Komunikowanie polityczne i kultura popularna. Tabloidyzacja informacji o polityce, Poznań: Wyd Uniwersytetu im Adama Mickiewicza.
  • Turska-Kawa, A., Wojtasik, W. (2010)., Struktura społeczna oraz preferencje partyjne w układzie autoidentyfikacji lewicowo-prawicowych, W: A. Turska-Kawa, W. Wojtasik (red.) Preferencje polityczne 2009. Postawy – identyfikacje – zachowania (123–138) Katowice: UNIKAT2.
  • Wojciszke, B. (2000). Postawy i ich zmiana W: J. Strelau (red.). Psychologia. Podręcznik Akademicki, t. III (79–106) Gdańsk: Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne..
  • Program wyborczy PiS Pobrane z: http://www.pis.org.pl/dokumentyphp?s=partia&iddoc=157.

Message to:

 

 

© 2017 Adam Marszałek Publishing House. All rights reserved.

Projekt i wykonanie Pollyart