Władza polityczna w nauczaniu papieża Benedykta XVI
- Institution: Akademia Marynarki Wojennej
- Year of publication: 2019
- Source: Show
- Pages: 162-177
- DOI Address: https://doi.org/10.15804/athena.2019.62.10
- PDF: apsp/62/apsp6210.pdf
Przedmiot niniejszego artykułu stanowi nauczanie społeczne Kościoła katolickiego ze szczególnym uwzględnieniem interpretacji i wkładu weń papieża Benedykta XVI. Autor pragnie dokonać rekonstrukcji stanowiska papieża Benedykta odnośnie władzy politycznej. W ramach artykułu autor analizuje sposób, w jaki zjawisko władzy politycznej interpretowane jest w katolickiej nauce społecznej oraz sposób, w jaki papież Benedykt XVI interpretował i rozwijał nauczanie Kościoła dotyczące tej problematyki. Dodatkowo rozbudowany został fragment dotyczący stosunku Benedykta XVI do systemu politycznego demokracji.
POLITICAL POWER IN THE POPE BENEDICT XVI’S TEACHING
The subject of this article is catholic social teaching including its interpretation and contribution of Pope Benedict XVI. Author tries to reconstruct the point of view of Benedict XVI about political power. In the article, the author analyzes how catholic social teaching interprets political power problem as well as the problem of how Benedict XVI’s interpretation and developing of catholic social teaching refer to the issue of political power. Additionally, the author analyzes the problem of attitude of Benedict XVI to political system of democracy.
BIBLIOGRAFIA:
- Benedykt XVI.(2007a).List Ojca Świętego Benedykta XVI do Biskupów, do Kapłanów, do Osób Konsekrowanych oraz do Wiernych Świeckich Kościoła katolickiego w Chińskiej Republice Ludowej.L’Osservatore Romano, 9.Pobrane z: https://opoka.org.pl/biblioteka/W/WP/benedykt_xvi/listy/chiny_27052007.html.
- Benedykt XVI.(2008a).Prawa człowieka są wyrazem sprawiedliwości.L’Osservatore Romano, 5.Pobrane z: https://opoka.org.pl/biblioteka/W/WP/benedykt_xvi/przemowienia/usa_onz_18042008.html.
- Benedykt XVI.(2009a).Królestwo Jezusa przechodzi przez krzyż i jest uniwersalne.L’Osservatore Romano, 6.Pobrane z: https://www.deon.pl/religia/serwis-papieski/benedykt-xvi/homilie-benedyktaxvi/art,141,krolestwo-jezusa-przechodzi-przez-krzyz-i-jest-uniwersalne.html.
- Benedykt XVI.(2016).Ostatnie rozmowy.Kraków.
- Benedykt XVI.(2006a).Dla dobra człowieka i całego społeczeństwa.L’Osservatore Romano, Pobrane z: https://opoka.org.pl/biblioteka/W/WP/benedykt_xvi/przemowienia/acli_27012006.html.
- Benedykt XVI.(2007b).Katolicy winni w sposób szczególny służyć wspólnemu dobru narodu.L’Osservatore Romano, 7/8.Pobrane z: https://opoka.org.pl/biblioteka/W/WP/benedykt_xvi/przemowienia/brazylia_powitalne_09052007.html.
- Benedykt XVI.(2008b).Brońmy razem życia i wolności religijnej na świecie, L’Osservatore Romano, 5.Pobrane z: https://opoka.org.pl/biblioteka/W/WP/benedykt_xvi/przemowienia/usa_religie_17042008.html.
- Benedykt XVI.(2009c).Afrykanie powinni być pierwszymi twórcami swego rozwoju.L’Osservatore Romano, 5.Pobrane z: https://opoka.org.pl/biblioteka/W/WP/benedykt_xvi/przemowienia/afryka_angola2_20032009.html.
- Benedykt XVI.(2009d).Kościół. Wspólnota w drodze.Kielce.
- Benedykt XVI.(2009b).Pomagajcie ludziom budować lepsze życie.L’Osservatore Romano, 6.Pobrane z: https://opoka.org.pl/biblioteka/W/WP/benedykt_xvi/przemowienia/akademiapar_10022007.html.
- Benedykt XVI.(2010a).Osoba ludzka i dobro wspólne w centrum zarządzania sprawami publicznymi.L’Osservatore Romano, 3/4.Pobrane z: https://opoka.org.pl/biblioteka/W/WP/benedykt_xvi/przemowienia/lacjum_14012010.html.
- Benedykt XVI.(2010b).Pokój jest warunkiem godnego życia.L’Osservatore Romano, 12.Pobrane z: https://opoka.org.pl/biblioteka/W/WP/benedykt_xvi/homilie/bliskiwschod_24102010.html.
- Benedykt XVI.(2011a), Serce rozumne.Refleksje na temat podstaw prawa, L’Osservatore Romano, 10–11.Pobrane z: https://opoka.org.pl/biblioteka/W/WP/benedykt_xvi/przemowienia/niemcy2011_bundestag_22092011.html.
- Benedykt XVI.(2011c).Jak naprawić demokrację? L’Osservatore Romano, 9–10.Pobrane z https://opoka.org.pl/biblioteka/W/WP/benedykt_xvi/przemowienia/demokracja_19052006.html/.
- Benedykt XVI.(2011d).Prawo do wolności religijnej jest ściśle związane z godnością każdego człowieka.L’Osservatore Romano, 7.Pobrane z: https://opoka.org.pl/biblioteka/W/WP/benedykt_xvi/przemowienia/akademians_29042011.html.
- Benedykt XVI.(2011b).W zmieniającym się świecie strzeżcie wielkiego dziedzictwa tej ziemi.L’Osservatore Romano, 6.Pobrane z https://opoka.org.pl/biblioteka/W/WP/benedykt_xvi/przemowienia/akwilea-triveneto_07052011.html.
- Cimek, G.(2016).Podstawowe problemy geopolityki i globalizacji.Gdańsk: AMW.
- Góra-Szopiński, D.(2007).Złoty środek. Kościół wobec współczesnych wizji państwa.Toruń: Wydawnictwo Adam Marszałek.
- Góra-Szopiński, D.(2010).Katolicka nauka społeczna jako wyzwanie dla politologii. Polskie Studia Politologiczne, 24.
- Gulczyński, M.(2007).Nauka o polityce.Warszawa: AlmaMer.
- Habermas, J., Ratzinger, J.(2005).Dialektik der Säkularisierung. Über Vernunft und Religion.Freiburg.
- Habermas, J., Ratzinger, J.(2006).The Dialectics of Secularization. On Reason and Religion.San Francisco.
- Iwanicki, J.(2010).Spór i dialog Jürgena Habermasa z Josephem Ratzingerem o miejsce religii w życiu publicznym Europy.Przegląd Religioznawczy, 4.
- Jan XXIII.(2017).Encyklika Pacem in terries.Pobrane z: http://www.opoka.org.pl/biblioteka/W/WP/jan_xxiii/encykliki/pacem_in_terris_11041963.html.
- Keller, J.(1989).Katolicka Doktryna Społeczna.Warszawa.
- Kobyliński, A.(2007).Etica, religione e stato liberale.Joseph Ratzinger – Jurgen Habermas [recenzja].Studia Płockie,
- Kompendium Nauki Społecznej Kościoła.(2005).Kielce.
- Konstytucja duszpasterska o Kościele w świecie współczesnym.(2005).Poznań.
- Korab-Karpowicz, W.J.(2011).Religia, rozum i to, co zostało utracone: dyskusja z Jürgenem Habermasem.W: Religa a prawo i państwo (Wrocławskie Studia Erazmiańskie: zeszyt naukowy studentów, doktorantów i pracowników Uniwersytetu Wrocławskiego).
- Nowacka, E.J.(2009).Wprowadzenie do doktryny społecznej Benedykta XVI.Wrocław.
- Obirek, S.(2014).O sekularyzacji dialektycznie.Case study Habermas-Ratzinger, Czasopismo Internetowe, 2.
- Pismo Święte Starego i Nowego Testamentu. Biblia Tysiąclecia.(2012).Poznań.
- Possenti, V.(2000).Katolicka nauka społeczna wobec dziedzictwa oświecenia.Kraków: WAM.Ratzinger, J.(2004a). Jej podwaliny dziś i jutro.Kielce: Jedność.
- Ratzinger, J.(1999).Urząd nauczycielski Kościoła – wiara – moralność.W: Podstawy moralności chrześcijańskiej.Poznań: W drodze.
- Ratzinger, J.(2004b).Wiara – prawda – tolerancja. Chrześcijaństwo a religie świata.Kielce: Jedność.
- Ratzinger, J., Benedykt XVI.(2011).Jezus z Nazaretu. Część I. Od chrztu w Jordanie do Przemienienia, Kraków: Wydawnictwo M.
- Szulist, J.(2016).Teologia państwa w pismach Josepha Ratzingera (Benedykta XVI).Toruń.
- Teinert, Z.(2006), Habermas i Ratzinger: wiara i wiedza w dobie sekularyzacji.Poznańskie Studia Teologiczne, 20.
- Von Beyme, K.(2007).Współczesne teorie polityczne.Warszawa: Wydawnictwo Naukowe Scholar.
- Wallerstein, I.(2007).Analiza systemów-światów. Wprowadzenie, Warszawa: Wydawnictwo Akademickie Dialog.
- Weber, M.(2002).Gospodarka i społeczeństwo.Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.
- Wigura, K.(2012).Pokolenie pomocników artylerii.Habermas, Ratzinger, Luhmann i niemieckie spory.Stan Rzeczy, 1(2).
Benedykt XVI katolicka nauka społeczna polityka katolicka doktryna społeczna władza Benedict XVI catholic social teaching catholic social doctrine politics power