#AllEyesOnISIS – wybrane aspekty kultury dżihadyzmu na przykładzie działalności Państwa Islamskiego
- Institution: Uniwersytet Przyrodniczo-Humanistyczny w Siedlcach
- Year of publication: 2020
- Source: Show
- Pages: 74-88
- DOI Address: https://doi.org/10.15804/athena.2020.65.05
- PDF: apsp/65/apsp6505.pdf
Kultura dżihadyzmu to nowa kategoria, która wymaga konceptualizacji. Z uwagi na szeroki zakres definicyjny w najbliższym czasie zapewne pozostanie ona polem sporu badaczy. Jedynym całościowym opracowaniem bezpośrednio dotyczącym kultury dżihadyzmu jest monografia Jihadi Culture, pod redakcją Thomasa Hegghammera (Heggehamer, 2017). Wcześniejsze opracowania odnoszą się przede wszystkim do poszczególnych fragmentów tego fenomenu, tj. poezja, ikonografia, muzyka, filmografia czy nagrania video. Niniejszy artykuł ma postać studium przypadku. Kultura dżihadyzmu została w nim ukazana przez pryzmat struktury Państwa Islamskiego, w oparciu o wybrane przykłady. W związku z tym, że na kulturę dżihadyzmu składa się wiele elementów, niniejsze opracowanie nie aspiruje do miana wyczerpującego. Ukazuje kulturę dżihadyzmu IS jedynie poprzez niewielki fragment działalności tej struktury, co może stanowić początek badań nad tym aspektem funkcjonowania struktur dżihadystycznych, również tych o niesalafickiej orientacji.
#ALLEYESONISIS: SELECTED ASPECTS OF JIHADI CULTURE ON THE EXAMPLE OF THE ISLAMIC STATE’S ACTIVITIES
‘Jihadi culture’ is a new category that requires conceptualization. Due to the wide range of definitions, in the near future it will probably be the field of scientific dispute. The only holistic elaboration relating to the culture of jihadism is a monograph Jihadi Culture, edited by Thomas Hegghammer (2017). Earlier elaborations relate primarily to the individual pieces of this phenomenon: poetry, iconography, music, movies, or videos. This article is a case study. Jihadi culture is shown through the prism of the Islamic State’s structure, on the basis of selected examples. The culture of jihadism consists of many elements, therefore, this paper does not aspire to be exhaustive. It shows the culture of jihadism of IS only through the prism of a small fragment, which may be the beginning of research into this aspect of the functioning of other structures, including those of non-Salafi orientation.
BIBLIOGRAFIA:
- Alazreg, A.A.(2016).ISIS: Management of Savagery.Pittsburg: Dorrance Publishing Co.
- Alexandre, Y., Alexander, D.(2015).The Islamic State: Combating The Caliphate Without Borders.New York, London: Lanhan, Boulder.
- Atwan, A.B.(2015).Islamic State: The Digital Caliphate.University of California Press.
- Al Awlaki A.(2015).44 Ways of Supporting Jihad.Pobrane z: https://underthelionspaws.wordpress.com/2015/02/28/44-ways-of-supporting-jihad/ (02.10.2017).
- Barnard, A., Saadocta, H.(2017).As Role of ISIS in Syria Dissipates, Other Conflicts Take the Stage.The New York Times.
- al-Furqān Media presents a new video message from the Islamic State of Iraq and al-Shām: “Clanging of the Swords, Part 4” (2014), http://jihadology.net/2014/05/17/al-furqan-media-presents-a-new-video-message-from-the-islamic-state-of-iraq-and-al-sham-clanging-of-the-swords-part-4/.
- El Ghamari (2018).Cool Jihad.Warszawa: Difin.
- Hańderek, J.(2015).Pojęcia i definicje kultury.W: P.Mróz (red.).Filozofia kultury.Kraków: Uniwersytet Jagielloński.
- al-Ḥayāt Media Center presents a new video message from The Islamic State: “Mujatweets Episode #8″ (2014).Pobrane z: http://jihadology.net/2014/07/25/al-%E1%B8%A5ayat-media-center-presents-a-new-video-message-from-the-islamic-state-mujatweets-episode-8/.
- al-Ḥayāt Media Center presents a new video message from The Islamic State: “Stories From the Land of the Living: Abū Khālid al-Kambūdī” (2015).Pobrane z: http://jihadology.net/2015/04/21/al-%E1%B8%A5ayat-media-center-presents-a-new-video-message-from-the-islamic-state-stories-from-the-land-of-the-living-abu-khalid-al-kambudi/.
- Heggehamer, T.(2017).Jihadi Culture.Cambridge University Press.
- Kaszuba, M., Stempień, M.(2018).Bliski Wschód: ciągle w ogniu.Oficyna Wydawnicza rytm, Warszawa.
- Kroeber, A.L., Kluckhohn, C., Untereiner, W.(1952).Culture: A Critical Review of Concepts and Definitions.New York: Cambridge, Mass.
- Maggioni, M., Magri, P.(2015).Twitter and Jihad: the Communication Strategy of ISIS.Pobrane z: http://www.ispionline.it/sites/default/files/pubblicazioni/twitter_and_jihad_en.pdf.
- Marshall, A.(2014).How Isis got its anthem.Pobrane z: https://www.theguardian.com/music/2014/nov/09/nasheed-how-isis-got-its-anthem.
- New video message from The Islamic State: “Message to the Knights of the Media – Wilāyat al-Raqqah” (2015).Pobrane z: http://jihadology.net/2015/03/08/new-video-message-from-the-islamic-state-message-to-the-knights-of-the-media-wilayat-al-raqqah/.
- Ogonowska, A.(2013).Kultura, komunikacja i kompetencja wizualna w kontekście wybranych zagadnień współczesnej humanistyki.W: E.Kulczycki, Wendland, M.(red.). Teoria i praktyka komunikacji.Wydawnictwo Naukowe IF UAM Poznań.
- Ostovar, A.(2017).The Visual Culture of Jihad.W: T.Heggehamer (red.).Jihadi Culture.Cambridge University Press.
- Pieslak, J.(2015), Radicalism and Music: An Introduction to the Music Cultures of al-Qa’ida, Racist Skinheads, Christian-Affiliated Radicals, and Eco-Animal Rights Militants.Wesleyan University Press, Middletown.
- Porta, D.della, M.Diani (2009).Ruchy społeczne. Wprowadzenie, przekł.A.Sadza.Kraków: Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego.
- Scaife, L.(2017).Social Networks as the New Frontier of Terrorism: #Terro.Routledge, London, New York.
- Seymat, T.(2014), How nasheeds became the soundtrack of jihad.Pobrane z: http://www.euronews.com/2014/10/08/nasheeds-the-soundtrack-of-jihad.
- Shari’ah Alone Will Rule Africa, “Dabiq”, 2014, Iss.8, Jumada Al-Akhirah 1435 (2014).Pobrane z: http://media.clarionproject.org/files/islamic-state/isis-isil-islamic-state-magazine-issue+8-sharia-alone-will-rule-africa.pdf.
- Stempień, M.(2017).Dżihadyzm a tworzenie quasi-państw.Funkcjonowanie „państw dżihadystycznych” w przestrzeni międzynarodowej – studium porównawcze.De Securitate et Defensione. O Bezpieczeństwie i Obronności, 1(3).
- Stempień, M.S.(2018).Państwo Islamskie: nowe oblicze terroryzmu?.Warszawa–Siedlce: Oficyna Wydawnicza Rytm, Uniwersytet Przyrodniczo-Humanistyczny w Siedlcach.
- Al-Tamimi, A.J.(2014).„My Ummah, Dawn Has Appeared”: Nasheed for the Islamic State of Iraq and ash-Sham.Pobrane z: http://www.aymennjawad.org/2014/01/my-ummah-dawn-has-appeared-nasheed-for.
- The Flood, “Dabiq”, 2014, Iss.2, Ramadan 1435 (2014).Pobrane z: http://media.clarionproject.org/files/09-2014/isis-isil-islamic-state-magazine-Issue-2-the-flood.pdf.
- There Is No Life Without Jihad (2014), https://twitter.com/alhayaten/status/479655169953923072.
- Townsed, M., Helm T.(2014).Jihad in a Social Media Age: How can the West win and online war? “The Guardian”.Pobrane z: https://www.theguardian.com/world/2014/aug/23/jihad-social-media-age-west-win-online-war.
- Wejkszner, A.(2010).Ewolucja terroryzmu motywowanego ideologią religijną na przykładzie salafickiego ruchu globalnego dżihadu.Poznań: Wydawnictwo Naukowe WNPiD UAM.
- Wejkszner, A.(2016).Państwo Islamskie – fenomen nowego dżihadystycznego protopaństwa.Przegląd Politologiczny, 4.
- Wejkszner, A.(2016).Państwo Islamskie. Narodziny nowego kalifatu?.Warszawa: Difin.
- WorldPR Global Leadership Ranking 2015 (2015).Pobrane z: https://docs.zoho.com/sheet/ropen.do?rid=6qb3f49e2f74dc22249f4a6eaf37dcf4a4b03.
- York, R.(2015).Know The Enemy: Islamic State of Iraq and the Levant.Pobrane z: lulu.com.
- Zdanowski, J.(2009).Współczesna muzułmańska myśl społeczno-polityczna. Nurt Braci Muzułmanów.Warszawa: Wydawnictwo Naukowe ASKON.
- Zelin, A.Y.(2015).Picture Or It Didn’t Happen: A Snapshot of the Islamic State’s Official Media Output.Perspectives on Terrorism, 9(14).
kalifat dżihadyzm kultura kultura dżihadyzmu naszid państwo islamskie propaganda quasi-państwo jihadism caliphate culture jihadist culture anachheed nasheed Islamic State quasi-state