The Secularism of Modern Political Science Research : Is the Interpretative-Empirical Alliance a Possibility?

  • Author: Łukasz Młyńczyk
  • Institution: University of Zielona Góra
  • Year of publication: 2020
  • Source: Show
  • Pages: 57-71
  • DOI Address: https://doi.org/10.15804/athena.2020.68.05
  • PDF: apsp/68/apsp6805.pdf

Nowadays, we are eye-witnesses of the process which we shall refer to as the secularism of political science. Obviously, this concept can be construed in two ways. One is institutional secularism, which eliminates the influence of religion, or more broadly put – ideology, on the theoretical work of contemporary researchers. Such a viewpoint is imposed by the liberal discourse so we must be mindful of the fact that it is a viewpoint motivated ideologically. Such a perspective results not only in the separation of humanities from social science but also the ranking and positioning of scientific disciplines in the global knowledge circulation, exemplified by the Polish inclusion of religion into the category of science of culture under the new administrative division of scientific disciplines. The other one can be denominated as scientific secularism, with its credo originating from logical positivism (logical empiricism), and it will be the reference point for the text of this article. Its effect is the demarcation focused on the exclusion of the theoretical content of political science research, which is often regarded as political philosophy in the English-language literature and speculation in Poland. The aim of this article is the meta-theoretical analysis of the political science research programme from the perspective of the features potentially linking the varied academic achievements and the inference methodology of contemporary political scientists.

SEKULARYZM WSPÓŁCZESNYCH BADAŃ POLITOLOGICZNYCH. CZY MOŻLIWY JEST ALIANS INTERPRETACYJNO-EMPIRYCZNY?

Współcześnie obserwujemy proces, który określać będziemy sekularyzmem nauk o polityce. Oczywiście można to pojęcie rozumieć na dwa sposoby. Pierwszy to sekularyzm instytucjonalny, który w założeniu eliminuje wpływ religii, a szerzej ideologii, na przebieg teoretycznych ustaleń dzisiejszych badaczy. Ten punkt widzenia narzucany jest przez dyskurs liberalny, a więc nie powinno umknąć naszej uwadze, iż jest to stanowisko motywowane ideologicznie. Powyższe ujęcie ma konsekwencje nie tylko dla separacji humanities oraz social science, ale również w uszeregowaniu i pozycji dyscyplin naukowych w światowym obiegu wiedzy, czego polskim przykładem jest włączenie religii do nauk o kulturze według nowego administracyjnego podziału dyscyplin naukowych. Drugi sposób rozumienia pojęcia określić możemy sekularyzmem naukowym, wywodzącym swoje credo z neopozytywizmu (empiryzmu logicznego), i ten będzie punktem odniesienie dla tekstu artykułu. Efektem jego stała się silna demarkacja, skoncentrowana na wyłączeniu pewnego obszaru teoretycznych badań politologicznych, które uznaje się często w anglosaskiej literaturze za filozofię polityczną (political philosophy), w Polsce zaś nadaje się im miano spekulacji. Celem artykułu jest metateoretyczna analiza programu badawczego politologii pod kątem cech potencjalnie łączących zróżnicowany dorobek i metody wnioskowania współczesnych politologów.

BIBLIOGRAFIA:

  • Arsuaga, J.L. (2020). Ż Fascynująca podroż przez 4 miliardy lat. Krakow: Znak.
  • Buttolph-Johnson, J., Reynolds, H.T., & Mycoff, J.D. (2010). Metody badawcze w naukach politycznych. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.
  • Denzin, N.K., & Lincoln, Y.S. (2009). Metody badań jakościowych. Vol. 1. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.
  • Frankfort-Nachmias, Ch., & Nachmias, D. (2001). Metody badawcze w naukach społecznych. Poznań: Zysk i S-ka.
  • Gazzaniga, M.S. (2017). Po obu stronach mozgu. Moja przygoda z neuronaukią. Krakow: Copernicus Center Press.
  • Graham, G. (1999a). Political Theory and Political Practice. Journal of Applied Philosophy, 16(2), 113– DOI: 10.1111/1468-5930.00114.
  • Graham, G. (1999b). Political Theory and Political Practice. Retrieved from: https://www.academia.edu/2907060/Political_Theory_and_Political_Practice?email_work_card=thumbnail.
  • Grobler, A. (2016). Dwa pojęcia wiedzy: w stronę Przegląd Filozoficzny – Nowa Seria, 25(1), 141–160.
  • Heller, M. (2014). Granice nauki. Krakow: Copernicus Center Press.
  • Heller, M. (2016). Filozofia nauki. Krakow: Copernicus Center Press.
  • Heller, M., & Krajewski, S. (2014). Czy fizyka i matematyka to nauki humanistyczne? Krakow: Copernicus Center Press.
  • Hossenfelder, S. (2019). Zagubione w matematyce. Fizyka w pułapce piękna. Krakow: Copernicus Center Press.
  • Jodkowski, K. (2013). Nienaukowy fundament nauki. In: Z. Pietrzak (ed.). Lectiones & Acroases Philosophicae, 6(1): Granice nauki, 59–
  • Kmita, J. (2000). Wymykanie się uniwersaliom. Warszawa: Oficyna Naukowa.
  • Korab-Karpowicz, J.W. (2017, May 24). Political Realism in International Relations. Stanford Encyclopedia of Philosophy. Retrieved from: https://plato.stanford.edu/entries/realism-intl-relations/.
  • Kuhn, T.S. (2009). Struktura rewolucji naukowych. Warszawa: Wydawnictwo Aletheia.
  • Lakatos, I. (1995). Pisma z filozofii nauk empirycznych. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.
  • Michalak, B. (2015). Czy prawa Duvergera nadal obowiązują? Studia Socjologiczne, 3, 41–
  • Milbank, J. (2019). John Milbank: Teologia i pozytywizm. Retrieved from: https://teologiapolityczna.pl/john-milbank-teologia-i-pozytywizm.
  • Ossowski, S. (2001). O osobliwościach nauk społecznych. Warszawa: PWN.
  • Popper, K.R. (2002). Logika odkrycia naukowego. Warszawa: PWN.
  • Popper, K.R. (2012). Wiedza obiektywna. Ewolucyjna teoria epistemologiczna. Warszawa: PWN.
  • Sady, W. (2000a). O społecznej naturze poznania. Warszawa: Proszyński i S-ka.
  • Sady, W. (2000b). Spor o racjonalność naukową. Od Poincarego do Laudana. Wrocław: Monografie Fundacji na Rzecz Nauki Polskiej.
  • Sartori, G. (1997). Comparative Constitutional Engineering: An Inquiry into Structures, Incentives and Outcomes (2nd ). Basingstoke, Hampshire: Palgrave Macmillan.
  • Sułek, A. (1979). Eksperyment w badaniach społecznych. Warszawa: Państwowe Wydawnictwo Naukowe.
  • Taleb, N.N. (2013). Antykruchość. O rzeczach, ktorym służą wstrząsy. Warszawa: Kurhaus Publishing.
  • Węsierski, M.R. (2011). Problemy integracji wiedzy a badanie zjawisk politycznych. W stronę idei jedności nauki. Warszawa: Semper.

ppsy secularism of political science political science research programme interpretativeempirical approach interpretationism empirical approach sekularyzm nauk o polityce program badawczy politologii podejście interpretacyjno-empiryczne interpretacjonizm empiryzm

Message to:

 

 

© 2017 Adam Marszałek Publishing House. All rights reserved.

Projekt i wykonanie Pollyart