Polityka jako gra strategiczna – ramowanie polskich wyborów 2019 w telewizyjnych programach informacyjnych

  • Author: Marek Mazur
  • Institution: Uniwersytet Śląski w Katowicach
  • Year of publication: 2022
  • Source: Show
  • Pages: 81-94
  • DOI Address: https://doi.org/10.15804/athena.2022.73.05
  • PDF: apsp/73/apsp7305.pdf

Politics as a strategic game: framing of 2019 Polish election campaigns in television news

The research on the information media coverage of elections deals with a concept of strategic game framing. Despite the major importance of the media in elections, there are few systematic research on the media framing in Poland. Using a content analysis of two television news programmes, the goal of the study was to evaluate the frequency of strategic game framing in comparison with issue framing and to test the hypothesis about the relationship between application of the frames and different ownership types in the media (public vs private). The findings show a key role of strategic game framing in the news programmes covering European Parliamentary elections and Parliamentary elections of 2019 in Poland and refute the hypothesis that ownership type of media predicts the frequency of analysed frames.

Badanie relacjonowania wyborów w mediach informacyjnych nawiązuje do koncepcji ramy gry strategicznej. Pomimo znaczenia tych mediów w wyborach, systematycznych studiów na temat ramowania medialnego jest w Polsce niewiele. Celem studium, z wykorzystaniem ilościowej analizy zawartości, było określenie częstości występowania ramy gry strategicznej w porównaniu z ramą gry problemowej w telewizyjnych programach informacyjnych oraz weryfikacja hipotezy o związku między stosowaniem ram i typem własności medium (media publiczne vs prywatne). Wyniki dowodzą kluczowej roli ramy gry strategicznej w relacjonowaniu wyborów do Parlamentu Europejskiego i wyborów parlamentarnych z 2019 r. w Polsce oraz przeczą hipotezie, że typ własności medium umożliwia prognozowanie częstości występowania analizowanych ram.

BIBLIOGRAFIA:

  • Aalberg, T., Stromback, J., de Vreese C. (2012). The framing of politics as strategy and game: A review of concepts, operationalizations and key findings. Journalism, 13(2), 162–178. DOI: 10.1177/1464884911427799.
  • CBOS (2019). Odbiór kampanii wyborczej i aktywność polityczna w internecie przed wyborami do Parlamentu Europejskiego. Komunikat z badań, 86.
  • CBOSa (2019). Odbiór kampanii wyborczej i aktywność polityczna w internecie przed wyborami parlamentarnymi. Komunikat z badań, 152.
  • D’Angelo, P., Caldrerone, M., Teritola, A. (2005). Strategy and Issue Framing: An Exploratory Analysis of Topics and Frames in Campaign 2004 Print News. Atlantic Journal of Communication, 13(4), 199–219.
  • Dobek-Ostrowska, B. (2011). Polski system medialny na rozdrożu. Media w polityce, polityka w mediach. Wrocław: Wydawnictwo Uniwersytetu Wrocławskiego.
  • Dobek – Ostrowska, B., Łódzki, B. (2008). Election News Coverage in Poland. W: J. Stromback, L. Kaid (red.). The Handbook of Election News Coverage around the World (s. 226–245). London, New York: Routledge
  • Esser F. (2019). Comparative international studies of election campaign communication: What should happen next? Journalism, 20(8), s. 1–15. DOI: 10.1177/1464884919845450
  • Iyengar, S., McGrady, J. (2007). Środki masowego przekazu i perswazja polityczna. W: T. C. Brock, M. C. Green (red.). Perswazja. Perspektywa psychologiczna (s. 291–323). Kraków: Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego.
  • Jaskiernia, A. (2008). Metody socjotechniczne a problem autonomii mediów masowych w procesach wyborczych. W: A. Kasińska-Metryka, K. Kasowska-Pedrycz (red.). Socjotechnika w polityce wczoraj i dziś (s. 123–134). Kielce: Wydawnictwo Uniwersytetu Humanistyczno-przyrodniczego Jana Kochanowskiego.
  • Łódzki, B. (2011). Nagłośnienie kampanii do Parlamentu Europejskiego w 2009 roku. Analiza zawartości telewizyjnych audycji informacyjnych TVP1, TVN oraz TV Polsat. W: B. Dobek-Ostrowska, K. Majdecka (red.). Studia empiryczne nad komunikowaniem politycznym w Polsce (s. 225–242). Wrocław: Wydawnictwo Uniwersytetu Wrocławskiego.
  • Łódzki, B. (2010). Ustanawianie agendy podczas kampanii wyborczych w 2005 roku. Wrocław: Wydawnictwo Uniwersytetu Wrocławskiego.
  • Marcinkowski F. (2014). Mediatisation of politics: reflections on the state of the concept. “javnost-the public”, 21(2), 5–22.
  • McLeod, D., M., Kosicki G. M., McLeod, J., M. (2002). Resurveing the Boundries of Political Communications Effects. W: J. Bryant, D. Zillman (red.). Media effects. Advances in Theory and Research (s. 215–267). New Jersey, London: Lawrence Erlbaum Associates.
  • McMenamin, I., Flynn, R., O’Malley, E., Rafter, K. (2012). Commercialism and Election Framing: A Content Analysis of Twelve Newspapers in the 2011 Irish General Election, The International Journal of Press/Politics, 18(2), 167–187.
  • Michalczyk, S. (2015). Jednostka i społeczeństwo w świecie mediów. Klasyczne i współczesne idee w teoriach średniego zasięgu. Katowice: Stowarzyszenie Thesarus Silesiae – Skarb Śląski.
  • Nowak, E. (2014). Ustanawianie agendy politycznej przez media: efekt newsa w Polsce. Lublin: Wydawnictwo Uniwersytetu Marii Curie-Skłodowskiej.
  • Nowak, E., Riedel R. (2009). Media w kampanii wyborczej 2005 i 2007. Analiza porównawcza programów informacyjnych TVN i TVP. W: I. Hofman, D. Kępa–Figura (red.). Współczesne media. Status, aksjologia, funkcjonowanie, II (s. 24–33). Lublin: Wydawnictwo Uniwersytetu Marii Skłodowskiej-Curie.
  • Nowak, E., Riedel, R. (2008). Agenda setting, priming, news framing. Analiza porównawcza telewizyjnych audycji informacyjnych TVN i TVP1 w okresie kampanii przedwyborczych w Polsce 2005 i 2007. Zeszyty Prasoznawcze, 1/2, 67–83.
  • Oscarsson, H., Stromback, J. (2019). Political Communication in the 2018 Swedish Election Campaign. Statsvetenskaplig tidskrift, 121(3), 319–345.
  • Palczewski, M., (2011). Koncepcja framingu i jej zastosowanie w badaniach newsów w Wiadomościach TVP i Faktach TVN. Studia Medioznawcze, 1(44), 31–41.
  • Piontek, D., Horodecki, B., Ossowski, S. (2013). Tabloidyzacja dyskursu politycznego w polskich mediach. Poznań: Wydawnictwo WNPiD UAM
  • Rafter, K., Flynn, R., McMenamin, I., O’Malley, E. (2014). Does commercial orientation matter for policy game framing? A content analysis of television and radio news programmes on public and private stations. European Journal of Communication, 29(4), 433–448. DOI: 10.1177/ 0267323114532204.
  • Scheufele D. A., Tewksbury D. (2007). Framing, Agenda Setting, and Priming: The Evolution of Three Media Effects Models. Journal of Communication, 57(1), 9–20. DOI: 10.1111/j.0021-9916.2007.00326.x.
  • Schmuck, D., Heiss, R., Matthes, J., Engesser, S., Esser, F. (2017). Antecedents of strategic game framing in political news coverage. Journalism, 18(8), 937–955. DOI: 10.1177/1464884916648098.
  • Schuck, A., Vliegenthart, R., Boomgaarden, H., Elenbaas, M., Azrout, R., van Spanje, J., de Vreese C. (2013). Explaining Campaign News Coverage: How Medium, Time, and Context Explain Variation in the Media Framing of the 2009 European Parliamentary Elections. Journal of Political Marketing, 12(1), s. 8–28. DOI: 10.1080/15377857.2013.752192.
  • Strömbäck, J. (2008). Four phases of mediatization: An analysis of the mediatization of politics. International Journal of Press/Politics, 13(3), 228–246.
  • Strömbäck, J., Esser, F. (2017). Political Public Relations and Mediatization: The Strategies of News Management. W: P. Van Aelst, S. Walgrave (red.). How Political Actors Use the Media. A Functional Analysis of the Media’s Role in Politics (s. 63–83). Basingstoke: Palgrave Macmillan.
  • Strömbäck J., Esser, F. (2014). Introduction: Making sense of the mediatization of politics. Journalism Studies, 15(3), 243–255. DOI: 10.1080/1461670X.2014.897412.
  • Strömbäck J, Kaid L.L. (2008). A Framework for Comparing Election News Coverage Around the World. W: J. Strömbäck, L. Kaid (red.). Election News Coverage Around the World (s. 1–15). New York–London: Routledge.
  • Strömbäck, J., Negrine, R., Hopmann, D., Jalali, C., Berganza R., Seeber, G., Seceleanu, A., Volek, J., Dobek-Ostrowska, B., Mykkänen, J., Belluati, M., Maier, M. (2013). Sourcing the News: Comparing Source Use and Media Framing of the 2009 European Parliamentary Elections, Journal of Political Marketing, 12(1), 29–52.
  • Strömbäck, J., Negrine, R., Hopmann, D., Maier, M., Jalali, C., Berganza R., Seeber, G., Seceleanu, A., Volek, J., Dobek-Ostrowska, B., Mykkänen, J., Roncarolo, F., Róka, J. (2011), The Mediatization and Framing of European Parliamentary Election Campaigns. W: M. Maier, J. Strömbäck, L. Kaid (red.). Political Communication in European Parliamentary Elections (161–174). Surrey: Ashgate Publishing Ltd.
  • Strömbäck, J., Van Aelst, P. (2010). Exploring Some Antecedents of the Media’s Framing of Election News: A Comparison of Swedish and Belgian Election News. International Journal of Press/Politics, 15(1), 41– 59.
  • Tworzecki, H., Semetko, H. (2010). Media uses and effects in new democracies: The case of Poland’s 2005 parliamentary and presidential elections. The International Journal of Press/Politics, 15(2), 155–174.

issue frame strategic game frame telewizyjne programy informacyjne rama problemowa rama gry strategicznej television news content analysis analiza zawartości kampania wyborcza election campaign

Message to:

 

 

© 2017 Adam Marszałek Publishing House. All rights reserved.

Projekt i wykonanie Pollyart