The Contribution of the European Union’s Jurisdictional Policy to the Functioning of the Polish Political System

  • Author: Radosław Potorski
  • Year of publication: 2011
  • Source: Show
  • Pages: 104-118
  • DOI Address: https://doi.org/10.15804/athena.2011.30.06
  • PDF: apsp/30/apsp3006.pdf

The fact that our country belongs to the European Union, an integration organization of such an advanced character and multilevel construction, necessitates deeper insight into the issue of our political system. As Poland is a new member state, it is currently “learning how to participate” in the integration process, which refers both to its authorities and society. However, it is not an easy task because the Union is the most structurally advanced international organisation in the world, with unique construction and methods of operation, which develops the framework for legal mechanisms finding no direct analogy in national systems. One of these mechanisms is the fact that judicature of an international court, i.e. the Court of Justice, is constantly used for executing current internal tasks of the state. It seems justifiable to note that the Court’s judicature is becoming a factor which may and should be taken into consideration in the policy decision-making process in the Republic of Poland. Thus, we should widely inform about the consequences of the fact that the Court of Justice has become an immanent part of the Polish system.

Udział polityki jurysdykcyjnej Unii Europejskiej w ramach funkcjonowania polskiego systemu politycznego

Przynależność naszego kraju do organizacji integracyjnej o tak zaawansowanym charakterze i wielopłaszczyznowej konstrukcji jak Unia Europejska sprawia, iż koniecznym jest szersze spojrzenie na problem rodzimego systemu politycznego. Będąc nowym państwem członkowskim Polska (tak organy władzy, jak i społeczeństwo) dopiero „uczy się uczestnictwa” w procesie integracji. Nie jest to jednakże zadaniem prostym, albowiem Unia jest najbardziej zaawansowaną strukturalnie organizacją międzynarodową na świecie o niepowtarzalnej budowie i metodach funkcjonowania, gdzie stwarzane są ramy dla mechanizmów prawnych nie mających bezpośrednich analogii w systemach krajowych. Jednym z nich jest stałe posługiwanie się orzecznictwem sądu międzynarodowego jakim przecież jest TS w realizacji bieżących zadań wewnątrz-państwowych. Nie obarczonym bowiem błędem jawi się konstatacja, że rozstrzygnięcia Trybunału stają się elementem, który może i powinien być uwzględniany podczas procesu podejmowania decyzji politycznych w ramach Rzeczypospolitej Polskiej. Uprawnionym wydaje się w związku z tym postulat szerokiego informowania o samym fakcie, ale także i konsekwencjach wynikających z tego, że Trybunał Sprawiedliwości stał się immanentną częścią polskiego systemu

governance Poland European Union Court of Justice dynamic confusion of powers

Message to:

 

 

© 2017 Adam Marszałek Publishing House. All rights reserved.

Projekt i wykonanie Pollyart