Information Policy of Poland in Terms of Identifying Information Hazards Determining the Loss of the State’s Image as Perceived by International Opinion
- Institution: Territorial Defense Forces, Poland
- Year of publication: 2022
- Source: Show
- Pages: 177-194
- DOI Address: https://doi.org/10.15804/athena.2022.75.10
- PDF: apsp/75/apsp7510.pdf
The article attempts to identify information hazards to Poland in the context of hazards determining the loss of the state’s image as perceived by international opinion, indicating the metamorphosis associated with conditions characteristic for the social influence operations. The impact of tendencies in building of the national and international security, being determinants for social hazards, was emphasised. An analysis of development of information hazards, their dissemination and resonance in Poland in the period between 2016 and 2021, forms a prominent part of the article. The influence and the role of mass media in shaping of awareness were presented, revealing mechanisms for creating the public opinion.
Polityka informacyjna Polski w kontekście identyfikowania zagrożeń informacyjnych determinujących utratę wizerunku państwa w opinii międzynarodowej
W artykule podjęta została próba zidentyfikowania zagrożeń informacyjnych Polski w kontekście zagrożeń determinujących utratę wizerunku państwa w opinii międzynarodowej. Jednocześnie wskazano na metamorfozę związaną z uwarunkowaniami charakterystycznymi dla operacji wpływu społecznego. Uwypuklono wpływ tendencji w budowaniu narodowego i międzynarodowego bezpieczeństwa, będących determinantami zagrożeń społecznych. W treści artykułu znaczące miejsce zajmuje analiza tworzenia się zagrożeń informacyjnych w Polsce w latach 2016–2021, ich rozpowszechnianie i rezonowanie. Zaprezentowane zostały wpływ i rola mediów masowych na kształtowanie świadomości, co pozwoliło odsłonić mechanizmy kreowania opinii publicznej.
BIBLIOGRAFIA:
- Cekiera, R. (2021). Terroryści, tchórze i lenie – konstruowanie wizerunków uchodźców za pomocą memów internetowych. Kultura – Media – Teologia, 29, 69–85. DOI: 10.21697/kmt.29.6. Retrieved August 20, 2021 from: https://www.researchgate.net/publication/321137672_Terrorysci_tchorze_i_lenie_-_konstruowanie_wizerunkow_uchodzcow_za_pomoca_memow_internetowych_Terrorists_cowards_and_idlers_-_constructing_an_image_of_refugees_by_means_of_internet_memes#pf2.
- Cywiński, P. (2017, January 15). Uchodźca, imigrant, a może emigrant? Wyjaśniamy pojęcia, obalamy mity. Retrieved September 13, 2021 from: https://pl.aleteia.org/2017/01/15/uchodzca-imigrant-czy-emigrant-wyjasniamy-pojecia-i-obalamymity/.
- Jasiński, G. (2021, April 21).Kto nakręcał negatywną kampanię wokół szczepionki firmy AstraZeneca? Retrieved July 27, 2021 from: https://www.rmf24.pl/raporty/raportprogram-szczepien-przeciw-covid/news-kto-nakrecal-negatywna-kampaniewokol-szczepionki-firmy-astr,nId,5183092#crp_state=1.
- Lipska, E. (2010). Nowy wymiar marketingu społecznego i jego rola w kształtowaniu zmian społecznych. In: J. Olędzki (Ed.). Public relations w komunikowaniu społecznym i marketingu (pp. 315–330). Warszawa: Oficyna Wydawnicza ASPRA-JR.
- Łoś, R. (2014). Soft power we współczesnych stosunkach międzynarodowych. In: K. Kącka (Ed.). Stosunki międzynarodowe. Wokół zagadnień teoretycznych (pp. 235–254). Toruń: Wydawnictwo UMK.
- McCombs, M.E. (2008). Ustanawianie agendy. Media masowe i opinia publiczna. Kraków: Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego.
- McQuail, D. (2012). Teoria komunikowania masowego. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.
- Nosowicz, A. (2021, August 20). Polsha prevrashchayet sebya v izgoya mirovoy politiki [Polska zmienia się w pariasa światowej polityki]. Retrieved September 16, 2021 from: https://www.rubaltic.ru/article/politika-i-obshchestvo/20210820-polshaprevrashchaet-sebya-v-izgoya-mirovoy-politiki/.
- (2019, December 25). Putin oskarża Polskę. Fala komentarzy. „To szaleństwo!”. Retrieved September 16, 2021 from: https://wiadomosci.onet.pl/kraj/putin-oskarzapolske-fala-komentarzy-to-szalenstwo/wjwq4hd.
- pl. (2020, January 10). „Polacy chętnie współpracowali z nazistami”. Skandaliczny tekst w rosyjskiej gazecie. Retrieved September 16, 2021 from: https://polskieradio24.pl/5/1223/Artykul/2433251,Polacy-chetnie-wspolpracowali-znazistami-Skandaliczny-tekst-w-rosyjskiej-gazecie.
- Singer, P.W., & Brooking E.T. (2019). Nowy rodzaj wojny. Media społecznościowe jako broń. Kraków: Wydawnictwo vis-a-vis Etiuda.
- Stepushova, L. (2022, March 16).“Giyena” Yevropy Polsha vtyagivayet mir v tretyu mirovuyu voynu [„Hiena” Europy Polska wciąga świat w III wojnę światową] [Transl. J.W.]. Retrieved March 16, 2022 from: https://www.pravda.ru/world/1690791-polska/ [access: 16/03/2022].
- Strachan, H. (2009).Carl von Clausewitz „O Wojnie”. Biografia. Warszawa: Warszawskie Wydawnictwo Literackie Muza.
- Sykulski, L. (2019).Rosyjska geopolityka a wojna informacyjna. Warszawa: Wydawnictwa Naukowa PWN SA.
- Świrski, M. (2021). Agresja dezinformacyjna przeciwko Polsce – trzy nurty dekonstrukcji polskiej rzeczywistości. Opis, konsekwencje, remedium. Biuletyn, 1(3), 29–34.
- Wrzosek, M., Markiewicz, Sz., & Modrzejewski Z. (Eds.). (2019).Informacyjny wymiar wojny hybrydowej. Warszawa: Wydawnictwo Akademii Sztuki Wojennej.
kreowanie opinii publicznej operacje informacyjne mechanizmy wpływu społecznego shaping of public opinion informational operations social influence mechanisms disinformation dezinformacja informacja information