Out of the past (1947) – the question of truth in Jacques Tourneur’s noir movie

  • Author: Mikołaj Marks
  • Institution: Uniwersytet Gdański
  • Author: Marek Mosakowski
  • Institution: Uniwersytet Gdański
  • ORCID: https://orcid.org/0000-0002-5154-7650
  • Year of publication: 2019
  • Source: Show
  • Pages: 64-75
  • DOI Address: https://doi.org/10.5604/cip201905
  • PDF: cip/17/cip1705.pdf

Noir creators of the 1940s, like Jacques Tourneur, had a specific way of presenting worlds behind the silver screen. Their movies were visibly different than everything else Hollywood had to offer at that time. Marked by dark colors, inhabited by gritty, lost individuals, noir worlds seem hostile yet they also attract the audience in a perverse manner. Moreover, noir creators defy truth as it is. To discover it a person has to become an investigator, and study the noir movie like a murder case. Every element of the puzzle counts, as the film’s purpose is to deceive the audience. Analyzing both outside, mimetic tools of the filmmaker and inside, diegetic elements incorporated in a story-world is vital to understand how noir successfully plays with the idea of truth.

Człowiek z przeszłością (1947) – problematyka prawdy w filmie noir Jacques’a Tourneura

Twórcy noir lat czterdziestych ubiegłego wieku, jak Jacques Tourneur, mieli szczególny sposób przedstawiania światów za srebrnym ekranem. Ich filmy wyraźnie różniły się od tego, co Hollywood miało do zaoferowania w tamtym czasie. Nacechowane ciemnymi kolorami, zamieszkane przez zdeterminowanych, zagubionych osobników, światy noir wydają się wrogie, jednak zarazem w perwersyjny sposób przyciągają widownię. Co więcej, twórcy noir przeciwstawiają się prawdzie. Aby ją odkryć, widz musi stać się śledczym i studiować film noir jak sprawę o morderstwo. Liczy się każdy element układanki, ponieważ celem filmu jest oszukanie widza. Analiza zewnętrznych, mimetycznych środków, jak i wewnętrznych, diegetycznych elementów zawartych w świecie przedstawionym jest kluczowe do zrozumienia jak noir gra z ideą prawdy, odnosząc sukces.

REFERENCES:

  • Burzyńska A., Markowski M.P., Teorie literatury XX wieku. Podręcznik, Kraków 2006.
  • Jenson D., Trauma and its Representations, Baltimore 2001.
  • Kearney M.F., Film Noir Guide, Stradford 2003.
  • Markowski M.P., Filozofia interpretacji, Kraków 2001.
  • Miklitsch R., Siren City: Sound and Source Music in Classic American Noir, New Brunswick–Rutgers 2011.
  • Olfert Ch.M., Aristotle on Practical Truth, Oxford 2017.
  • Ryan M.-L., Grishakova M., Intermediality and Storytelling, Berlin–New York 2010.
  • Schaeffer J.-M., Pourquoi la fiction, Paris 1999.
  • Spicer A., Historical Dictionary of Film Noir, Lanham 2010.
  • Tourneur J., director, Out of the Past, RKO Pictures, 1947.

audience engagement noir zaangażowanie widza prawda Jacques Tourneur Robert Mitchum truth

Message to:

 

 

© 2017 Adam Marszałek Publishing House. All rights reserved.

Projekt i wykonanie Pollyart