Polityka w zakresie pomocy psychologiczno-pedagogicznej w szkołach i placówkach oświatowych w okresie pandemii koronawirusa (SARS-CoV-2)
- Institution: Nowy Dwór Mazowiecki
- Year of publication: 2020
- Source: Show
- Pages: 271-283
- DOI Address: https://doi.org/10.5604/cip202014
- PDF: cip/18/cip1814.pdf
Artykuł przedstawia podstawowe zasady udzielania pomocy psychologiczno-pedagogicznej w szkole. Autor przywołuje raporty z badań nad uczniami o specjalnych potrzebach edukacyjnych. Analizuje zmiany w udzielaniu wsparcia uczniom oraz przeszkody, które pojawiły się po wybuchu pandemii COVID-19. Prezentuje konsekwencje dla edukacji i zdrowia psychicznego dzieci po przejściu placówek oświatowych w tryb nauki zdalnej. Szuka rozwiązań z rekomendacji konkretnych działań edukacyjnych, wychowawczych i profilaktycznych. Odwołuje się do najnowszego programu Ministerstwa Edukacji i Nauki o wsparciu psychologiczno-pedagogicznym dla uczniów i nauczycieli.
Policy on psychological and educational assistance in schools and educational institutions during the coronavirus pandemic (SARS-CoV-2)
The article presents basic rules of providing psychological and pedagogical assistance at schools. The author recalls reports concerning special needs students, analises changes in providing support and possible obstacles which have appeared after the Covid-19 pandemic outbreak. The author presents the consequences for education and psychical health after starting on-line teaching. She is searching the recommendations of specific educational and profilactic activities. The author refers to the latest programme recommended by MEiN concerning psychological and educational eeds for students and teachers.
REFERENCES:
- Adamiak, J. Boryszewska, N. Malenko, Organizacja i udzielanie pomocy psychologiczno-pedagogicznej uczniom ze specyficznymi potrzebami edukacyjnymi w systemie edukacji polskiej i brytyjskiej, Kraków 2017.
- Cybulska, Uczeń ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi w systemie edukacji w świetle nowych przepisów prawa oświatowego, Warszawa 2017.
- Czarnocka, Działania poradni psychologiczno-pedagogicznych w zakresie edukacji włączającej. Organizacja pomocy psychologiczno-pedagogicznej w szkołach i placówkach ogólnodostępnych, Warszawa 2018.
- Rozporządzenie Ministra Edukacji z dnia 9 sierpnia 2017 r. w sprawie zasad organizacji i udzielania pomocy psychologiczno-pedagogicznej w publicznych przedszkolach, szkołach i placówkach oświatowych, Dz.U. 2017, poz. 1591.
- http://brpd.gov.pl/sites/default/files/pdf_-_raport_z_badania_zaspokajania_potrzeb_i_respektowania_praw_uczniow_ze_specjalnymi_potrzebami_edukacyjnymi_spe.pdf.
- https://fdds.pl/_Resources/Persistent/5/0/0/e/500e0774b0109a6892ce777b0d8595f528adea62/Negatywne-doswiadczenia-mlodziezy-w-trakcie-pandemii.-Raport-z-badan-ilosciowych-1.pdf.
- https://www.gov.pl/web/edukacja-i-nauka/ksztalcenie-na-odleglosc--poradnik-dla-szkol.
- https://www.gov.pl/web/edukacja-i-nauka/program-wsparcia-psychologiczno-pedagogicznego-dla-uczniow-i-nauczycieli-w-pandemii.
- https://www.kuratorium.waw.pl/pl/nadzor-pedagogiczny/wyniki-i-wnioski-nadzor/13112,Wyniki-i-wnioski-z-nadzoru-pedagogicznego-sprawowanego-przez-Mazowieckiego-Kurat.html.
- https://www.nik.gov.pl/aktualnosci/nik-o-ksztalceniu-uczniow-z-niepelnosprawnosciami-2017.html.
- https://www.youtube.com/watch?v=lfiPEECV8-M.
- https://www.youtube.com/watch?v=V1q5OCYUSIY&t=3s.
specialised activitities online education handicap student psychological and pedagogical assistance zajęcia specjalistyczne zdalna edukacja pomoc psychologiczno-pedagogiczna specjalne potrzeby edukacyjne special educational needs