Poziomy edukacji historycznej (wiedza potoczna – upamiętnianie bez opamiętania – indoktrynacja)
- Institution: Uniwersytet Pomorski w Słupsku
- ORCID: https://orcid.org/0000-0002-8499-3243
- Year of publication: 2024
- Source: Show
- Pages: 7-12
- DOI Address: https://doi.org/10.15804/CPLS.2024201
- PDF: cpls/10/cpls1001.pdf
Levels of historical education (common knowledge – reckless commemoration – indoctrination)
The text presents the variability of roles or functions assigned to historical knowledge that every person encounters in the life cycle from early education (family – home – kindergarten) to late adulthood (at the University of the Third Age). The text also indicates the tools for transmitting this knowledge. In this approach, school education is only a stage or form of transmission, but teachers from kindergarten to university and creators/politicians of the so-called historical policy. In such a broad educational perspective, historical self-knowledge and the conscience(s) of entities participating in education play an important role. The text is a message made from a Polish perspective, but with universal, supranational or supra-local features.
REFERENCES:
- Bauman, Z. (2000). Ponowoczesność jako źródło cierpień. Warszawa.
- Burgoński, P. (2008). Patriotyzm Unii Europejskiej. Warszawa.
- Buttar, P. (2014). Między mocarstwami. Walka o kraje bałtyckie podczas II wojny światowej. Poznań.
- Centkowski, J. (2005). Nauczanie historii w polityce reedukacyjnej aliantów w okupowanych Niemczech w latach 1945-1949. W: W. Wierzbieniec (red.). Polska – Europa – Świat XX wieku. Rzeszów.
- Connelly, J. (2014). Zniewolony uniwersytet. Sowietyzacja szkolnictwa wyższego w Niemczech Wschodnich, Czechach i Polsce 1945-1956. Warszawa.
- Gasset, J.O. (2002). Bunt mas. Warszawa.
- Heller, M., Niekricz, A. (1985). Utopia u władzy. Historia Związku Sowieckiego, t. I. Londyn.
- Heller, M., Niekricz, A. (1987). Utopia u władzy. Historia Związku Sowieckiego. T. II. Londyn.
- Kula, M. (2011). Naród, historia i… dużo kłopotów. Kraków (szkic „Nieznośny ciężar kompleksów. Uwagi o wychowaniu patriotycznym – z przeszłością w tle”).
- Marszałek-Kawa, J., Kozyrska, A., & Plecka, D. (2023). W: A. Turska-Kawa, A. Kasińska-Metryka, K. Pałka-Suchojad (red.). My Home, My Ukraine. The Patriotic and Civic Attitudes of Young Ukrainians. Cham: Palgrave Macmillan, ss. 151–172.
- Pytlakowski, P. (2017). Upamiętnianie bez opamiętania. Polityka, 9.
- Schaff, A. (1993). Pora na spowiedź. Warszawa.
- Schwan, G. (2000). Die politische Bedeutung beschwiegener Schuld (Polityczny wymiar zmilczanej winy), wykład wygłoszony na Uniwersytecie Warszawskim – zapis w posiadaniu R.T.
- Schwan, G. (1997). Politik und Schuld. Die zerstörische Macht des Schwiegens (Polityka a wina. Niszcząca siła zmilczenia). Frankfurt am Main.
- Traba, R. (2001). Tematy polsko-ukraińskie. Historia – Literatura – Edukacja. Olsztyn.
silence of the past the right to ignorance indoctrination patriotic terror historical knowledge