Kultura pamięci i jej znaczenie dla badań porównawczych

  • Author: Renata Nowakowska-Siuta
  • Institution: Chrześcijańska Akademia Teologiczna w Warszawie
  • ORCID: https://orcid.org/0000-0001-7227-6127
  • Year of publication: 2023
  • Source: Show
  • Pages: 19-30
  • DOI Address: https://doi.org/10.15804/em.2023.01.01
  • PDF: em/20/em2001.pdf

The culture of memory and its importance for comparative research

The contextual analysis including the embedding of phenomena in their logic of historical events is the basic task of comparative education. The article presents a new approach to comparative education in the Polish comparative discourse, based primarily on the ideas of pedagogical constructivism, opening a discussion on a new methodological paradigm, which is the place of historical context and memory in comparative research. Taking into account the importance of historical thinking in the methodology of comparative education is important insofar as it shows a wide context and allows for understanding and not only presenting phenomena.

Analiza kontekstualna, w tym osadzenie zjawisk w ich logice historycznych wydarzeń, jest podstawowym zadaniem pedagogiki porównawczej. W polskiej pedagogice porównawczej zwykło się przywiązywać mniejszą wagę do roli historii i znaczenia pamięci dla całościowego uchwycenia znaczeń analizowanych zjawisk i poszukiwania odpowiedzi na istotne problemy poznawcze. Tradycyjne podejście skoncentrowane jest na perspektywie teraźniejszej i przyszłej, i tak też postrzega się problemy edukacyjne w prowadzonym dyskursie pedagogiki porównawczej. Uwzględnianie znaczenia myślenia historycznego w metodologii pedagogiki porównawczej jest o tyle istotne, że ukazuje szeroki kontekst i pozwala na rozumienie, a nie wyłącznie przedstawianie zjawisk.


REFERENCES:

  • Archer, M.S. 1995. Realist Social Theory: The Morphogenetic Approach. Cambridge: Cambridge University Press.
  • Bal, M. 2012. Wędrujące pojęcia w naukach humanistycznych. Krótki przewodnik. Tłum. M. Bucholc, Biblioteka Kultury Współczesnej. Warszawa: Narodowe Centrum Kultury.
  • Bereday, J. 1964. Comparative Method in Education. New York: Holt Rienehart and Winston, Inc.
  • Bray, M. ed. 2007. Comparative Education. Continuing Traditions, New Challenges, and New Paradigms. Dordrecht: Springer-Science+Business Media, pp. 15–33.
  • Bray, M., Adamson, B. and Mason, M. eds. 2007. Comparative Education Research: Approaches and Methods. Hong Kong: Comparative Education Research Centre, The University of Hong Kong, and Dordrecht: Springer.
  • Bray, M., Manzon, M. and Masemann, V. 2007. Introduction. In: Masemann, V., Bray, M. and Manzon, M. eds. Common interests, uncommon goals: Histories of the World Council of Comparative Education Societies and its members. Hong Kong: Comparative Education Research Centre, The University of Hong Kong, and Dordrecht: Springer, pp. 1–12.
  • Bray, M. and Thomas, R.M. 1995. Levels of comparison in educational studies: Different insights from different literatures and the value of multilevel analyses. Harvard Educational Review. 65 (3), pp. 472–490.
  • Cowen, R. 2000. Comparing futures or comparing pasts? Comparative Education. 36 (3), pp. 333–342.
  • Crossley, M. 1999. Reconceptualising comparative and international education. Compare. A Journal of Comparative Education. 29 (3), pp. 249–267.
  • Domańska, E. red. 2002. Pamięć, etyka i historia: anglo-amerykańska teoria historiografii lat dziewięćdziesiątych. Antologia przekładów. Poznań: Wydawnictwo Poznańskie.
  • Droysen, J.G. 1868. Grundriss der Historik. Leipzig: Veit Verlag. https://www.deutschestextarchiv.de/book/show/droysen_historik_1868 (22.09.2022)
  • Erll, A. 2020. Kultura pamięci. Wprowadzenie. Tłum. A. Teperek. Warszawa: Wydawnictwa Uniwersytetu Warszawskiego.
  • Foucault, M. 1969. Archeologia wiedzy. Tłum. A. Siemek. Warszawa: Państwowy Instytut Wydawniczy.
  • Foucault, M. 1994. Aesthetics, metho, and epistemology. New York: New Press.
  • Heinrich, D. 1952. Die Einheit der Wissenschaftslehre Max Webers. Tübingen: J.C.B. Mohr Verlag, ss. 105–122.
  • Holmes, B. 1984. Paradigm shifts in comparative education. Comparative Education Review. 4, pp. 584–604.
  • Jaspers, K. 2007. Problem winy. Warszawa: Narodowe Centrum Kultury.
  • Mill, J.S. 1962. System logiki dedukcyjnej i indukcyjnej. T. 1. Warszawa: Państwowe Wydawnictwo Naukowe.
  • Melosik, Z. 1997. Poststrukturalizm jako teoria życia społecznego (możliwości i kontrowersje). Kultura Współczesna. 1 (13), ss. 57–71.
  • Mommsen, W.J. and Osterhammel, J. Hg. 1988. Max Weber und seine Zeitgenossen. London: Veröffentlichungen des Deutschen Historischen Instituts. Mommsen, W.J. 1974. Max Weber. Gesellschaft, Politik und Geschichte. Frankfurt: Suhrkamp.
  • Noah, H.J. 1984. The use and abuse of comparative education. Comparative Education Review. 28 (4), pp. 550–562.
  • Olick, J.K. and Robbins, J. 2014. Badania nad pamięcią społeczną: od „pamięci zbiorowej” do socjologii historycznej praktyk pamięciowych [1998]. W: Kończał, K. red. (Kon)teksty pamięci. Antologia. Warszawa: Narodowe Centrum Kultury, ss. 99–141.
  • Popper, K. 1966. The Open Society and its Enemies. London: Routledge.
  • Postlethwaite, T.N. 1988. Preface. In: Postlethwaite, T.N. ed. The Encyclopedia of Comparative Education and National Systems of Education. Oxford: Pergamon Press, pp. XVII–XXVII.
  • Tenbruck, F.H. 1959. Die Genesis der Methodologie Max Webers. Kölner Zeitschrift für Soziologie und Sozialpsychologie. 11, ss. 573–630.
  • Watson, K. 1998. Memories, models and mapping: The impact of geopolitical changes on comparative studies in education. Compare. A Journal of Comparative Education. 28 (1), pp. 5–31.
  • Weber, M. 1982. Gesammelte Aufsätze zur Wissenschaftslehre. Tübingen: J. Winckelmann, J.C.B. Mohr (Paul Siebeck), ss. 146–214.
  • Weber, M. 2004. Obiektywność poznania społeczno-naukowego i społeczno- -politycznego. W: idem. Racjonalność. Władza. Odczarowanie. Poznań: Wydawnictwo Poznańskie.
  • White, H. 2010. Przeszłość praktyczna. W: Domańska, E. red. Teoria wiedzy o przeszłości na tle współczesnej humanistyki. Poznań: Wydawnictwo Poznańskie, ss. 49–73.
  • Wielecki, K. 2015. Socjologia na rozstaju dróg. Znaczenie teorii Margaret S. Archer. Uniwersyteckie Czasopismo Socjologiczne. 10 (1), ss. 47–59.
  • Wilson, D. 2003. The Future of Comparative and International Education in a globalised World. In: Bray, M. ed. Comparative Education. Continuing Traditions, New Challenges, and New Paradigms. Dordrecht: Springer- -Science+Business Media, pp. 15–33.

methodology of comparative education badania porównawcze metodologia pedagogiki porównawczej pedagogika porównawcza comparative education comparative research

Message to:

 

 

© 2017 Adam Marszałek Publishing House. All rights reserved.

Projekt i wykonanie Pollyart