Migracje jako wyzwanie dla pedagogiki i edukacji międzykulturowej

  • Author: Agata Cudowska
  • Institution: Uniwersytet w Białymstoku
  • ORCID: https://orcid.org/0000-0001-5035-2985
  • Year of publication: 2023
  • Source: Show
  • Pages: 64-77
  • DOI Address: https://doi.org/10.15804/em.2023.03.04
  • PDF: em/22/em2204.pdf

Migrations as a challenge for pedagogy and intercultural education

The aim of the article is to show the issue of migration, its specificity and scale, and to indicate the challenges that this 21st century phenomenon poses to pedagogy and intercultural education. The multi-million crowd of migrants coming from a different cultural circle poses new challenges for the communities. Their essence is the need to overcome a reducing vision of the world. The research problem here is the understanding of the complexity of the international migration movement, and the introduction of the notion of taming strangeness and the category of the Other as a response of intercultural pedagogy to the challenges posed by migrations in the socio-educational space. The study used the method of desk research and critical analysis of sources, meta-analysis of concepts and categories constituting the research problem comprised in the title. As a way to understand the specificity of migration, there is a suggestion to analyze this phenomenon from the perspective of interdisciplinary sources and selected international documents. Theoretical analyses of the indicated categories lead to pedagogical and educational implications in the context of shaping the meeting space, an attitude of openness, developing a dialogical attitude, creative understanding of differences and acceptance of the Other in intercultural education.

Celem artykułu jest ukazanie problematyki migracji, jej specyfiki i skali oraz wskazanie na wyzwania, jakie ten fenomen XXI wieku stawia przed pedagogiką i edukacją międzykulturową. Wielomilionowa rzesza migrantów przybywająca z innego kręgu kulturowego stawia przed wspólnotami nowe kwestie do rozwiązania. Ich istotą wydaje się konieczność przezwyciężenia naturalnej, ale jednocześnie redukującej wizji świata, opartej na dualistycznym dzieleniu na wewnętrzne, swojskie i na zewnętrzne, nieznane. Procesy migracyjne z całą ostrością wydobywają problem obcego i obcości. Problemem badawczym jest tutaj rozumienie złożoności międzynarodowego ruchu migracyjnego oraz wprowadzenie do narracji pojęcia oswajania obcości i kategorii Innego jako odpowiedzi pedagogii międzykulturowej na wyzwania, które niosą migracje w przestrzeni społeczno-wychowawczej. W badaniu zastosowano metodę analizy danych zastanych (desk research), dokonano metaanalizy pojęć i kategorii stanowiących tytułowy problem badawczy. Jako drogę do zrozumienia specyfiki migracji proponuje się analizę tego zjawiska z perspektywy interdyscyplinarnych źródeł oraz wybranych dokumentów międzynarodowych. Analizy teoretyczne wskazanych kategorii prowadzą do implikacji pedagogicznych i edukacyjnych w kontekście kształtowania przestrzeni spotkania, postawy otwartości, rozwijania postawy dialogicznej, twórczego rozumienia odmienności i akceptacji Innego w edukacji międzykulturowej.

REFERENCES:

  • Bardon, A. 2021. Editorial. The UNESCO Courier, October – December 2021, Stories of MIGRATION, p. 3.
  • Bardon, A. 2021. Stories of MIGRATION. The UNESCO Courier, October–December 2021, Stories of MIGRATION, pp. 5–6.
  • Cherem, M. 2016. Refugee rights: Against expanding the definition of a “refugee” and unilateral protection elsewhere. Journal of Political Philosophy. 24 (2), pp. 183–205.
  • Cudowska, A. 2004. Kształtowanie twórczych orientacji życiowych w procesie edukacji. Białystok: Trans Humana.
  • Geddes, A., Nardin, S., Hoxhaj, R., Achilli, L., Sona Kalantaryan, R. and Sanchez, G. 2018. A study of the communication channels used by migrants and asylum seekers in Italy, with a particular focus on online and social media. Luxembourg: Publications Office of the European Union.
  • Grandi, F. 2019. The Global Compact on Refugees: A Historic Achievement. International Migration. 57 (6), pp. 23–26.
  • Fengler, S. and Lengauer, M. 2021. Matters of migrants and refugees – challenges of the 21th century. In: Fengler, S., Lengauer, M. and Zappe, A.-C. eds. Reporting on Migrants and Refugees. Handbook for Journalism Educators. Paris: UNESCO, pp. 12–28.
  • Ferris, E.E. and Martin, F.S. 2019. Introduction to the Special Issue “The Global Compact for safe, orderly and regular migration and The Global Compact on refugees”. International Migration. 57 (6), pp. 5–18.
  • IOM. 2019. World Migration Report 2020. Retrieved November 30, 2019. https://publications.iom.int/system/files/pdf/wmr_2020.pdf (12.01.2023).
  • IOM. 2021. World Migration Report 2022. Retrieved December 01, 2021. https://www.iom.int/about-migration (23.04.2023).
  • IOM. 2021. World Migration Report 2022: Chapter 2 – Migration and Migrants: A Global Overview, https://publications.iom.int/books/world-migration-report-2022-chapter-2 (23.04.2023).
  • IOM. 2019a. Glossary on Migration. Geneva. Retrieved August 5, 2019. https://publications.iom.int/system/files/pdf/iml_34_glossary.pdf (29.01.2023).
  • Lengauer, M. 2021. Key sources, key facts, key terms and numbers. In: Fengler, S., Lengauer, M. and Zappe, A.-C. eds. Reporting on Migrants and Refugees. Handbook for Journalism Educators. Paris: UNESCO, pp. 29–52.
  • Lewowicki, T., Szczurek-Boruta, A. i Grabowska, B. red. 2013. Kultura w edukacji międzykulturowej: konteksty teoretyczne i społeczno-polityczne. Toruń: Wydawnictwo Adam Marszałek.
  • Murawska, E., Baum, E., Schau, J.E. i Rykowski, M. red. 2021. O potrzebie edukacji transkulturowej: szkolnictwo w Europie Środkowej i Północnej: aspekty społeczne, etyczne, muzyczne i zdrowotne. Poznań: Wydawnictwo Miejskie Poznania: Akademia Muzyczna im. Ignacego Jana Paderewskiego.
  • Nikitorowicz, J. 2005. Kreowanie tożsamości dziecka: wyzwania edukacji międzykulturowej. Gdańsk: GWP.
  • Ratha, D., Mohapatra, S., Özden, C., Plaza, S., Shaw, W. and Shimele, A. 2011. Leveraging Migration for Africa. Remittances, Skills, and Investments. Washington: The International Bank for Reconstruction and Development/ The World Bank. https://www.afdb.org/fileadmin/uploads/afdb/Documents/Generic-Documents/Leveraging%20Migration-P4-rev-3.31.2011.pdf (29.01.2023).
  • Robinson, A.L. 2016. Nationalism and ethnic-based trust: Evidence from an African border region. Comparative Political Studies. 49 (14), pp. 1819–1854.
  • Smoter, K. 2020. Przygotowanie studentek i studentów pedagogiki przedszkolnej i wczesnoszkolnej do pracy z dziećmi z doświadczeniem uchodźstwa i migracji: wybrane konteksty. Kraków: Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego.
  • The BBC News. 2016. Migrant crisis: Migration to Europe explained in seven charts. Retrieved November 27, 2020. https://www.bbc.com/news/world-europe-34131911 (29.01.2023).
  • UNDESA. 2019. International Migration 2019: Report (ST/ESA/SER.A/438). https://www.un.org/en/development/desa/population/migration/publications/migrationreport/docs/InternationalMigration2019_Report.pdf (28.01.2023).
  • UNDESA. 2019a. International migrants numbered 272 million in 2019, continuing an upward trend in all major world regions. Population Facts. 4, pp. 1–4. https://www.un.org/en/development/desa/population/migration/publications/populationfacts/docs/MigrationStock2019_PopFacts_2019-04.pdf (29.01.2023).
  • UNHCR. 2010. Convention and protocol relating to the status of refugees. Geneva. Retrieved July 1, 2018. https://www.unhcr.org/protection/basic/3b66c2aa10/convention-protocol-relating-status-refugees.html (30.01.2023).
  • UNHCR. 2016. Refugee or Migrant. Which is right? Word choice matters:
  • UNHCR viewpoint: ‘Refugee’ or ‘migrant’ – Which is right? The two terms have distinct and different meanings, and confusing them leads to problems for both populations. Retrieved November 26, 2020.https://www.unhcr.org/ news/latest/2016/7/55df0e556/unhcr-viewpoint%EF%BF%BDrefugee-migrant-right.html (30.01.2023).
  • UNHCR. 2019. Global trends: Forced displacement in 2018. Geneva. Retrieved March 10, 2020. https://www.unhcr.org/5d08d7ee7.pdf (29.01.2023).
  • UNHCR. 2020. Global Trends: Forced displacement in 2019. Copenhagen. Retrieved December 19, 2020. https://www.unhcr.org/5ee200e37.pdf (28.01.2023).
  • United Nations. 1967. Treaty Series, 4 October 1967, vol. 606, No. 8791. https://treaties.un.org/pages/ShowMTDSGDetails.aspx?src=UNTSONLINE&tabid=2&mtdsg_no=V-5&chapter=5&lang=en (28.01.2023).
  • United Nations General Assembly. 2016. New York Declaration for Refugees and Migrant: Resolution adopted by the General Assembly on 19 September 2016. Retrieved December 20,2020. https://www.un.org/en/development/desa/population/migration/generalassembly/docs/globalcompact/A_RES_71_1.pdf (28.01.2023)
  • United Nations General Assembly. 2018. Global Compact for Safe, Orderly and Regular Migration. https://www.iom.int/global-compact-migration (27.01.2023).
  • United Nations General Assembly. 2018a. Global Compact for Safe, Orderly and Regular Migration. Resolution adopted by the General Assembly on 19 December 2018. Retrieved December 20, 2020. https://documents-dds-ny.un.org/doc/UNDOC/GEN/N18/451/99/PDF/N1845199.pdf (28.01.2023).
  • United Nations General Assembly. 2018b. Global Compact for Refugees: Report of the United Nations High Commissioner for Refugees. Retrieved December 20, 2020. https://www.unhcr.org/5c658aed4.pdf (28.01.2023).

taming ‘otherness’ migrant oswajanie obcości migracja uchodźca edukacja międzykulturowa intercultural education refugees migration

Message to:

 

 

© 2017 Adam Marszałek Publishing House. All rights reserved.

Projekt i wykonanie Pollyart