Gra jako narzędzie rozwijania kompetencji międzykulturowych na przykładzie projektu Culture Crossover

  • Author: Hanna Rugała
  • Institution: Akademia Pomorska w Słupsku
  • ORCID: https://orcid.org/0000-0002-4100-4986
  • Year of publication: 2023
  • Source: Show
  • Pages: 221-234
  • DOI Address: https://doi.org/10.15804/em.2023.03.15
  • PDF: em/22/em2215.pdf

Game as a tool for developing intercultural competence on the example of the Culture Crossover Project

In today’s world of rapid socio-cultural changes, which also include increased migration movements and the formation of culturally diverse societies, there is a need to implement methods and tools of educational work for the formation of attitudes of tolerance in multicultural communities. One of the effective educational tools used in intercultural education can be game. One of the most valuable types of games in this area are those that allow learning about cultures and the cultural differences resulting from them, referring not only to observable behaviour, but also to the hierarchy of values that form the core of the identity of a given social group – national, ethnic or religious one. The article is devoted to the presentation of an educational game created as part of the international Culture Crossover project. The theoretical and methodological assumptions of the game refer to Milton Benett’s DMIS and Geert Hofstede’s cultural dimensions. The educational goal is to increase cultural awareness and develop empathy towards culturally different people by taking into account various elements of intercultural learning – from information about a particular culture, through knowledge of cultural norms and the ability to adopt local perspectives to critical understanding of the worldviews of other cultures.

We współczesnym świecie szybkich przemian społeczno-kulturowych, na które składają się również wzmożone ruchy migracyjne i formowanie społeczeństw zróżnicowanych kulturowo, istnieje potrzeba wdrażania metod i narzędzi pracy edukacyjno-wychowawczej dla kształtowania postawy tolerancji w społecznościach wielokulturowych. Jednym ze skutecznych narzędzi edukacyjnych stosowanych w edukacji międzykulturowej może być gra. Edukacja może wykorzystywać różne obszary „grywania”: gry słowne, dydaktyczne, zabawy integracyjne, a także sport. Gra może być z powodzeniem wykorzystywana również w edukacji międzykulturowej. Jednym z najbardziej wartościowych rodzajów gier w tym obszarze są te pozwalające na poznawanie kultur i wynikających z ich odmienności różnic kulturowych, odwołujące się nie tylko do obserwowalnych zachowań, ale również do hierarchii wartości stanowiących trzon tożsamości danej grupy społecznej – narodowej, etnicznej czy religijnej. Artykuł jest poświęcony prezentacji gry edukacyjnej powstałej w ramach międzynarodowego projektu Culture Crossover. Założenia teoretyczne i metodologiczne gry odwołują się do modelu wrażliwości kulturowej Miltona Benetta oraz wymiarów kultur scharakteryzowanych przez Geerta Hofsteda. Celem edukacyjnym jest wzrost świadomości kulturowej i rozwój empatii wobec osób odmiennych kulturowo dzięki uwzględnieniu różnych elementów międzykulturowego uczenia się – od informacji o danej kulturze, poprzez znajomość norm kulturowych i umiejętność przyjmowania lokalnej perspektywy aż do krytycznego rozumienia światopoglądów innych kultur.

REFERENCES:

  • Bennett, M.J. 2014. The Developmental Model of Intercultural Sensitivity. https://www.idrinstitute.org/dmis/ (19.05.2023).
  • Białek, K., Jarmuż, M. i Ośko, A. red. 2015. Międzykulturowość w szkole. Poradnik dla nauczycieli i specjalistów, Warszawa: Wydawnictwo Ośrodek Rozwoju Edukacji. http://www.bc.ore.edu.pl/dlibra/doccontent?id=759 (19.05.2023).
  • Brzezińska-Hubert, M. i Olszówka, A. red. bmirw. Edukacja międzykulturowa, Pakiet Edukacyjny Pozaformalnej Akademii Jakości Projektu, część 2, FRSE, Narodowa Agencja Programu „Młodzież w działaniu”.
  • Culture Compass by Hofstede Insights. https://www.hofstede-insights.com/product/compare-countries/ (19.05.2023).
  • Hofstede, G. i Hofstede, G.J. 2007. Kultury i organizacje. Zaprogramowanie umysłu, wyd. II. Warszawa: Polskie Wydawnictwo Ekonomiczne.
  • Jeruszka, U. 2016. Kompetencje. Aspekty teoretyczne i praktyczne. Warszawa: Wydawnictwo Difin.
  • Kanios, A. 2010. Społeczne kompetencje studentów do pracy w wolontariacie. Lublin: Wydawnictwo Uniwersytetu Marii Curie-Skłodowskiej.
  • Klimowicz, A. red. 2004. Edukacja międzykulturowa. Poradnik dla nauczyciela, Warszawa: Wydawnictwo CODN.
  • Kwieciński, Z. 2005. Zmienić kształcenie nauczycieli. W: Nyczaj-Drąg, M. i Głażewski, M. red. Współprzestrzenie edukacji. Szkoła – Rodzina – Społeczeństwo – Kultura. Kraków: Oficyna Wydawnicza „Impuls”, ss. 15–39.
  • Linka, A. 2011. Kompetencja międzykulturowa w nauczaniu języków obcych W: Horyń, J. i Maciejewski, J. red. Społeczeństwo wielokulturowe wyzwaniem w pracy nauczyciela andragoga. Wrocław: Wydawnictwo Uniwersytetu Wrocławskiego, ss. 81–94.
  • Livermore, D. 2009. Leading with cultural intelligence: The real secret to success, bmw, Wydawnictwo Amacom. https://resources.saylor.org/wwwresources/archived/site/textbooks/Leading%20with%20Cultural%20Intelligence.pdf (19.05.2023).
  • Markowski, G. 2007. Rola gier i zabaw w nauczaniu dorosłych na przykładzie francuskiego języka specjalistycznego jako obcego W: Sudryk, A. red., Kulturotwórcza funkcja gier. Gra jako remedium, tekst i rytuał, t. 1. Poznań: Wydawnictwo Naukowe UAM, ss. 75–80.
  • Martinelli, S. i Taylor, M. red. 2000. Uczenie się międzykulturowe. Pakiet szkoleniowy, bmw, Wydawnictwo: Rada Europy i Komisja Europejska.
  • Michalewski, T. 2015. Problemy pracy nauczyciela-wychowawcy w społeczeństwie wielokulturowym i konsumpcyjnym W: Wiśniewski, D. red. Młodzież w społeczeństwie wielokulturowym. Od małej ojczyzny do globalnego świata. Warszawa: Wydawnictwo Difin, ss. 72–89.
  • Nikitorowicz, J., 2005, Konteksty lokalno-szkolne kreowania tożsamości kulturowej w warunkach wielokulturowości W: Lewowicki, T., Szczurek-Boruta, A. i Grabowska, B. red. Przemiany społeczno-cywilizacyjne i edukacja szkolna – problemy rozwoju indywidualnego i kształtowania się tożsamości. Kraków: Oficyna Wydawnicza „Impuls”, ss. 187–201.
  • Okoń, W. 1984. Słownik Pedagogiczny. Warszawa: PWN.
  • Projekt Culture Crossover: https://culturecrossover.eu/ (19.05.2023).
  • Sambor, M. 2007. Wykorzystanie gier symulacyjnych w uczeniu kompetencji interkulturowej W: Sudryk, A. red., Kulturotwórcza funkcja gier. Gra jako remedium, tekst i rytuał, t. 1. Poznań: Wydawnictwo Naukowe UAM, ss. 219–230.
  • Węglarz-Masłowska, M. 2021. Gry planszowe a wspomaganie rozwoju wybranych zdolności poznawczych uczniów z lekką niepełnosprawnością intelektualną. Kraków: Wydawnictwo Naukowe Uniwersytetu Pedagogicznego.
  • Żłobicki, W. 2005. Wielokulturowość a szkoła. O międzykulturowych kompetencjach pedagogów. W: Szerląg, A. red. Wielokulturowość-międzykulturowość obszarami edukacyjnych odniesień. Kraków: Oficyna Wydawnicza „Impuls”, ss. 183–197.

educational game gra edukacyjna wrażliwość kulturowa empatia intercultural competences kompetencje międzykulturowe cultural sensitivity wielokulturowość edukacja międzykulturowa intercultural education multiculturalism empathy

Message to:

 

 

© 2017 Adam Marszałek Publishing House. All rights reserved.

Projekt i wykonanie Pollyart