Komunikaty kierowane do potencjalnych wolontariuszy za pośrednictwem polskojęzycznych stron internetowych. Przykład wolontariatu w krajach afrykańskich

  • Author: Jacek Jarosz
  • Institution: Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu
  • ORCID: https://orcid.org/0000-0002-3777-4355
  • Year of publication: 2024
  • Source: Show
  • Pages: 134-146
  • DOI Address: https://doi.org/10.15804/em.2024.01.09
  • PDF: em/24/em2409.pdf

Messages directed to potential volunteers via Polish-language websites. An example of voluntary work in African countries

Internet communication is widely used by Polish NGOs in communicating with the public. It is also used by foundations and associations that organize volunteering in Africa. The purpose of this article is to characterize the communications concerning participation in volunteering in the African area, which have been posted on the Polish-language Internet by the aforementioned NGOs. This article presents theoretical issues relating to the Internet as a tool of communication in NGOs, the image of the Other in Polish society (in relation to Africa and the inhabitants of the continent) and volunteering in Polish NGOs. It presents the results of the author’s own qualitative research conducted using an analytical technique, the content analysis method. Messages posted on the websites of NGOs focus on the person of the volunteer experiencing exotic adventures and gathering attractive experiences, at the expense of presenting the beneficiaries of the volunteer’s activities. The described communications present reality in a way that perpetuates stereotypes, while conveying information about the professional, ethical and intelligent nature of the activities of foundations and associations.

Komunikacja internetowa jest powszechnie wykorzystywana przez polskie organizacje pozarządowe w komunikacji z otoczeniem. Stosują ją m.in. fundacje i stowarzyszenia organizujące wolontariat na terenie Afryki. Celem niniejszego artykułu jest scharakteryzowanie komunikatów dotyczących uczestnictwa w wolontariacie na obszarze Afryki, które zostały zamieszczone w polsko- języcznym internecie przez wspomniane wyżej organizacje pozarządowe. W niniejszym artykule przedstawione są kwestie teoretyczne związane z internetem jako narzędziem komunikacji w organizacjach pozarządowych, obrazem Innego w polskim społeczeństwie (w odniesieniu do Afryki i mieszkańców tego kontynentu) oraz wolontariatem w polskich organizacjach pozarządowych. Zaprezentowane są w nim także wyniki własnych badań jakościowych przeprowadzonych z wykorzystaniem techniki analitycznej, metodą analizy treści. W badaniach zauważono, że komunikaty umieszczone na stronach internetowych organizacji pozarządowych koncentrują się na osobie przeżywającego egzotyczne przygody i gromadzącego atrakcyjne doświadczenia wolontariusza, kosztem prezentacji beneficjentów jego działań. Opisywane komunikaty przedstawiają rzeczywistość w sposób utrwalający stereotypy, a jednocześnie przekazują informacje o profesjonalnym, etycznym i mądrym charakterze działań fundacji i stowarzyszeń.

REFERENCES:

internet komunikacja Afryka wolontariat organizacje pozarządowe communication Africa volunteering NGOs

Message to:

 

 

© 2017 Adam Marszałek Publishing House. All rights reserved.

Projekt i wykonanie Pollyart