Transformation of the contents of national social studies at school in the 20th century: the heritage and benefits

  • Author: V. Yu. Areshonkov
  • Year of publication: 2015
  • Source: Show
  • Pages: 91-101
  • DOI Address: https://doi.org/10.15804/em.2015.05
  • PDF: em/4/em405.pdf

Niniejszy artykuł jest poświęcony transformacji szkolnictwa w społeczeństwie ukraińskim w latach 1900–1990, a także podstawowym naukowo-metodologicznym oraz organizacyjnym podejściom do formowania treści współczesnych badań tego szkolnictwa. Wyjaśnia również zasadnicze naukowe oraz metodologiczne problemy tej transformacji.Odwołując się do głównych tendencji rozwoju systemu szkolnictwa czasów radzieckich i przed nimi, artykuł przedstawia periodyzację rozwijania się społecznych studiów oświaty, jak również przykłady współczesnych progresywnych systemów z prezentacją różnych podejść do nauczania.

Transformation of the contents of national social studies at school in the 20th century: the heritage and benefits

The article analyzes transformations of the contents of school social studies in 1900–1990 in Ukraine since it can be helpful to specify scientific, methodological and organizational approaches towards the formation of contents of modern social studies at school. The study highlights principal scientific and methodological problems of these transformations. Based on general development tendencies of both school education and social studies, the article provides periodization of development of the contents of school social studies in pre-Soviet and Soviet times. Analogies of the existing progressive education to the present teaching approaches are indicated. The author draws conclusions from transformational practices of the 20th century and determines their importance nowadays.

REFERENCES:

  • Alekseiev P.: Syllabus and regulations for all years of studies in high schools and vocational schools under the jurisdiction of Ministry of Education. Odessa 1917, “Shkola” publishing house.
  • Boholiubov L. N.: School education of 1930–80-s. “Social Studies in School” 1997, No. 3.
  • Bohuslavskyi M.: The evolution of theoretical foundation of high school edu­cation in Ukrainian pedagogics. “Shliakh Osvity” 2010, No. 1.
  • State standard for basic and high school education in Ukraine: http://www.mon.gov.ua/ (21.03.2015).
  • Ivanova L. F.: Social studies in 1920s. “Social Studies in School” 1997, No. 2.
  • Pometun Ye. I.: Developing history education in Ukraine in XX century: thesis for doctor degree in education studies: 13.00.01, 13.00.02. Kiev 1996.
  • Smahin I. I.: Social studies course book in Ukrainian schools in 1920–1990s: compilation and application problems. Zhytomyr 2010, “Polissia” pub­lishing house.
  • Central state archive of higher bodies of authority and government of Ukraine (CDAVO of Ukraine), fond 166, inventory 10, file 495.

istota szkolnictwa społeczeństwa oświata publiczna dialektyka ideologia materialistyczna komponenty prawne contents of school social studies public education dialectal and materialistic ideology legal content

Message to:

 

 

© 2017 Adam Marszałek Publishing House. All rights reserved.

Projekt i wykonanie Pollyart