Literacy cubed – focus on Roma families

  • Author: Alica Petrasová
  • Year of publication: 2017
  • Source: Show
  • Pages: 146-153
  • DOI Address: https://doi.org/10.15804/em.2017.02.09
  • PDF: em/7/em709.pdf

Autorka prezentuje europejski projekt partnetski Alfabetyzacja do potęgi trzeciej – w centrum uwagi rodziny romskie (LIT3). Program wdrożono pilotażowo w trzech krajach: Czarnogórze, Rumunii i Słowacji, w okresie od grudnia 2013 roku do listopada 2015 roku. Projekt wspomaga rozwój umiejętności czytelniczych i dotyczących instrukcji zdrowotnych trzech pokoleń: dzieci ze szkół podstawowych (wiek 6–11 lat), ich rodziców/opiekunów oraz ich dziadków. Celem projektu LIT3 było podniesienie poziomu edukacji ogólnej dzieci romskich. Organizacja pozarządowa Orawskie Stowarzyszenie Demokratycznej Edukacji jest głównym koordynatorem i wdrażającym projekt na Słowacji. W artykule zaprezentowano doświadczenia zespołu projektowego, zdobyte przy zaangażowaniu wszystkich biorących udział w projekcie LIT3 w mieście Dolný Kubín (Słowacja).

Literacy cubed – focus on Roma families

The author presents the European partnership project Literacy Cubed – Focus on Roma Families. The programme was piloted in three countries: Montenegro, Romania and Slovakia from December 2013 to November 2015. The LIT3 project enhances the development of reading and health literacy skills of three generations: primary school children (aged 6–11), their parents/carers and their grandparents. The goal of LIT3 was to raise the attainment level of Roma children in general education. A non-government organization Orava Association for Democratic Learning is the main coordinator and implementer of the project in Slovakia. What has been presented in the article are the experiences of the project team which occurred with the engagement of all stakeholders of the Literacy Cubed – Focus on Roma families (LIT3) project in the city of Dolný Kubín (Slovakia).

REFERENCES:

  • About the Project, http://www.lit3-project.eu/about-the-project/ (07.11. 2016).
  • Act No. 245/2008 Coll. on education; changes and amendments to certain laws. http://www.minedu.sk/data/USERDATA/Legislativa/Zakony/2008_245.pdf.
  • Carpentieri, J. D., Litster, J. and Mallows, D. 2015. Literacy Cubed Need Analysis Report. Brussel: European Commission.
  • Kaleja, M. 2011. Roma and School Versus Parents and Pupils. Ostrava: PdF Ostrava universities in Ostrava.
  • Kaleja, M. 2013. Determinants of the Valued Constructs in Education of Roma Pupils in Primary Schools. Ostrava: PdF Ostrava Universities in Ostrava.
  • Kaleja, M. 2014. Education Determinants of Socially Excluded Pupils of Primary Schools from the Perspective of Special Education. Ostrava: PdF Ostrava Universities in Ostrava.
  • Kaleja, M. 2015. Unprepared Teacher and Pupil from the Social Exclusion Environment. Opava: CEV, FVP Slezské University in Opava.
  • Kovacs M. et al. 2015. The Shareholders Involving in the Development and Implementation of Effective Policy of Family Literacy. Dolný Kubín: Vrábeľ Printer.
  • Petrasová, A. 2011. The content and Process of Education. In: Petrasová, A. ed. Answers to Questions on (de)Segregation of Roma Students in Slovak Education System. Bratislava: Open Society Foundation.154 MNIEJSZOŚCI ETNICZNE
  • Petrasová, A. and Porubský, Š. 2013. The Educational Paths of Roma Pupils from Socially Disadvantaged Backgrounds. Bratislava: OSF.
  • PISA SK 2003, 2006, 2009, 2012 and 2015. National Report. Bratislava: ŠPÚ.The Europe 2020 Strategy, http://www.europskaunia.sk/strategia-europa-2020 (15.11. 2016).
  • Literacy cubed – focus on Roma families

children from socially disadvantaged backgrounds family literacy – reading and health Roma family dzieci ze środowisk społecznie defaworyzowanych alfabetyzacja rodzinna – czytanie i zdrowie rodzina romska

Message to:

 

 

© 2017 Adam Marszałek Publishing House. All rights reserved.

Projekt i wykonanie Pollyart