Wprowadzanie dzieci romskich w świat pieniądza

  • Author: Magdalena Poraj-Weder
  • Author: Barbara Weigl
  • Year of publication: 2017
  • Source: Show
  • Pages: 166-181
  • DOI Address: https://doi.org/10.15804/em.2017.02.11
  • PDF: em/7/em711.pdf

Ze źródeł publicystycznych i naukowych wiadomo, że Romowie są grupą, która nieumiejętnie zarządza budżetem rodzinnym (Paszko, 2010). Wzorce działań ekonomicznych dziadków i rodziców są w naturalny sposób „dziedziczone” przez pokolenie dzieci i młodzieży, co – z jednej strony – czyni je nieprzystosowanym do funkcjonowania we współczesnym, zmerkantylizowanym świecie (Górnik- -Durose, 2007)1, a z drugiej – przyczynia się do utrwalenia negatywnych stereotypów na temat całej romskiej społeczności, pogłębiając istniejącą już alienację. Tradycyjne „kombinowanie”, żebractwo, pozyskiwanie świadczeń z opieki społecznej, drobne kradzieże, handel w „szarej strefie” są zachowaniami, które wzbudzają wrogość, lęk i pogardę u innych osób. Utrudniają też Romom codzienne funkcjonowanie. Właściwe zrozumienie przez dzieci romskie zjawisk gospodarczych, a także zdobycie umiejętności podejmowania działań o charakterze ekonomicznym i konsumenckim stanowi podstawę kształtowania się ich opinii, postaw i zachowań, które pozwolą im w dorosłym życiu unikać błędnych decyzji i ich negatywnych skutków (np. nielegalnego pozyskiwania środków pieniężnych i dóbr, nadmiernego zadłużania się, nieracjonalnego dysponowania budżetem domowym). W artykule zaprezentowano wybrane wyniki badań jakościowych2. Ich głównym celem było uzupełnienie luk w wiedzy dotyczącej funkcjonowania ekonomicznego, edukacji ekonomicznej i konsumenckiej, jaka świadomie i/lub zwyczajowo dokonuje się w rodzinach romskich. Dane pochodzą z 17 wywiadów pogłębionych z udziałem przedstawicieli grupy Polska Roma. Wywiady zrealizowano w trzech miastach o dużej, średniej i małej wielkości. Próba została zróżnicowana ze względu na poziom zamożności (ubodzy vs. zamożni), płeć oraz wiek badanych (badano przedstawicieli dwóch różnych generacji).

Introducing Roma children into the world of money

It is known from journalistic and scientific literature that the Roma often manage their family budgets in unconventional (and occasionally imprudent) ways. The patterns of economic behaviour are automatically “inherited” by the young generation from grandparents and parents, making it maladjusted to the modern, commercialized world, and at the same time perpetuating negative stereotypes of the whole Roma community, which only deepens its alienation. Traditional “wheeling and dealing”, begging, obtaining social welfare benefits under false pretences, petty theft, trading in the “grey economy” are the types of behaviour that provoke hostility, fear and contempt in the majority society. They also make everyday life difficult for the Roma. Proper understanding of economic facts, as well as the acquisition of skills needed to operate in the economic and consumerist spheres are the basis for the formation of the opinions, attitudes and patterns of behaviour of the Roma child which will help the future adult avoid poor decisions and their negative consequences (e.g. illegal means of acquiring money and goods, excessive debt, irrational management of the family budget). In the article, some selected results of qualitative studies are presented. Their main aim was to fill the gaps in common understanding of the economic behaviour, and the economic and consumerist (deliberate and/or traditional) education in Roma families. The data comes from 17 in-depth interviews with members of the Polish Roma community. The interviews were conducted in three locations: a small, medium and big city. The sample included individuals differing in wealth (poor vs. rich), gender and age (representatives of two different generations were studied).

REFERENCES:

  • Angrosino, M. 2010. Badania etnograficzne i obserwacyjne. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.
  • Bandura, A. 1969. Social learning Theory of Identificatory Processes. In: Goslin, D. A. eds. Handbook of Socialization Theory and Research. Chicago: Rand McNally & Co, pp. 213–262.
  • Furnham, A. 1999. Economic socialization: A study of adult’s perception and uses of allowance (pocket money) to educate children. British Journal of Developmental Psychology. 17, pp. 585–604.
  • Furnham, A. 2001. Parental attitudes to pocket money/allowances for children. Journal of Economic Psychology. 22, pp. 677–697.
  • Goszczyńska, M. 2012. Socjalizacja ekonomiczna – zakres problematyki badań i ich metodologia. W: Goszczyńska, M., Kołodziej, S. i Trzcińska, A. red. Uwikłani w świat pieniądza i konsumpcji. O socjalizacji ekonomicznej dzieci i młodzieży. Warszawa: Wydawnictwo Difin, ss.13–39.
  • Górnik-Durose, M. 2007. Nowe oblicze materializmu, czyli z deszczu pod rynnę. Psychologia. Edukacja i Społeczeństwo. 4, ss. 211–226.
  • Harmacińska, M. i Szmelter, M. 2015. Socjalizacja ekonomiczna dzieci i młodzieży. International Business and Global Economy. 34, ss. 184–197.
  • Hołub, B. 2009. Niechciani nomadowie świata – wgląd filozofa w kulturę i etos Romów. Wiedza i Edukacja. http://wiedzaiedukacja.eu/archives/8267 (16.12.2016).
  • Kupisiewicz, M. 2004. Edukacja ekonomiczna dzieci. Z badań nad rozumieniem wartości pieniądza i obliczeniami pieniężnymi. Warszawa: Wydawnictwo APS im. Marii Grzegorzewskiej.
  • Kvale, S. 2010. Prowadzenie wywiadów. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.
  • Mead, M. 2000. Kultura i tożsamość. Studium dystansu międzypokoleniowego. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.
  • Miller, J. and Yung, S. 1990. The role of allowances in adolescent socialization. Youth and Society. 22 (2), pp. 13–159.
  • Mortimer, J. T., Dennehy, K., Lee, C. and Finch, M. 1994. Economic socialization in the American Family: The prevalence, distribution and consequences of allowance arrangements. Family Relations. 43, pp. 23–29.
  • Paszko, A. 2010. Romowie na polskim rynku pracy. Interwencja publiczna i jej efekty. http://arturpaszko.blogspot.com/2010/10/romowie-na-polskim-rynku-pracy.html (22.07.2017).
  • Popiołek, B., Weigl, B., Rycielska, L. i Formanowicz, M. 2014. Sytuacja społeczno-ekonomiczna Romów w Żywcu (analiza danych zastanych). Studia Romologica. 7, ss. 197–218.
  • Roland-Lévy, Ch. 2004. W jaki sposób nabywamy pojęcia i wartości ekonomiczne? W: Tyszka, T. red. Psychologia ekonomiczna. Gdańsk: Wydawnictwo GWP, ss. 277–299.180 MNIEJSZOŚCI ETNICZNE
  • Sobieraj, W. 2013. Socjalizacja ekonomiczna dzieci jako czynnik rozwoju kapitału ludzkiego. Nauki Społeczne. 2 (8), ss. 183–193.
  • Tarkowska, E. 2000. Zrozumieć biednego. O dawnej i obecnej biedzie w Polsce. Warszawa: Wydawnictwo Typografika.
  • Trzcińska, A. 2012. Aktywność ekonomiczna dzieci i młodzieży. W: Goszczyńska, M., Kołodziej, S. i Trzcińska, A. red. Uwikłani w świat pieniądza i konsumpcji. O socjalizacji ekonomicznej dzieci i młodzieży. Warszawa: Wydawnictwo Difin, ss. 74–97.
  • Weigl, B. i Popiołek, B. w druku. Romowie w społeczności lokalnej. Różne oblicza dwóch polskich miast. W: Obracht-Prondzyński, C. red. Świat Cyganów. Problemy Romów. Gdańsk: Wydawnictwo Nadbałtyckiego Centrum Kultury.
  • Zimbardo, P. G. and Boyd, J. N. 1999. Putting time in perspective: a valid reliable individual differences metric. Journal of Personality and Social Psychology. 77, pp. 1271–1288.
  • Zimbardo, P. G. i Boyd, J. N. 2009. Paradoks czasu. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.
  • Introducing Roma children into the world of money

Roma community economic behaviour economic socialization społeczność romska funkcjonowanie ekonomiczne socjalizacja ekonomiczna

Message to:

 

 

© 2017 Adam Marszałek Publishing House. All rights reserved.

Projekt i wykonanie Pollyart