Rola inteligencji emocjonalnej jako kompetencji międzykulturowej w osiągnięciu sukcesu zawodowego polskich emigrantów

  • Author: Mariusz Korczyński
  • Year of publication: 2017
  • Source: Show
  • Pages: 185-199
  • DOI Address: https://doi.org/10.15804/em.2017.02.12
  • PDF: em/7/em712.pdf

Inteligencja emocjonalna, jako jedna z ważniejszych kompetencji międzykulturowych, ma istotne znaczenie w kwestii tworzenia dobrych relacji ze swoim otoczeniem i poczuciem spełnienia się w życiu. Wpływając na umiejętność realizacji wyznaczonych sobie celów, jest szczególnie ważnym czynnikiem decydującym o sukcesie zawodowym. Celem badań była próba ukazania związków między jedną z węzłowych kompetencji międzykulturowych, jaką jest „inteligencja emocjonalna” Polaków w Anglii, a ich sukcesem zawodowym. Badania przeprowadzono metodą sondażu diagnostycznego z techniką ankietową. Analizie poddano 114 poprawnie wypełnionych kwestionariuszy, tylko tych osób, które jednoznacznie zadeklarowały osiągnięcie sukcesu zawodowego lub też nie. Badania wykazały, że we wszystkich szczegółowych kompetencjach składających się na węzłową kompetencję – „inteligencję emocjonalną” takich jak: elastyczność interpersonalna, empatia, radzenie sobie z uczuciami oraz adaptacja i elastyczność zachowań, wyniki na poziomie istotnie wyższym uzyskały osoby badane, które charakteryzowały się poczuciem osiągnięcia sukcesu zawodowego. Zatem można przyjąć, że wysoki poziom przyswojenia powyższych szczegółowych kompetencji stanowi swoistą determinantę sukcesu zawodowego na obczyźnie.

Emotional intelligence as an intercultural competence in professional success of Polish immigrants

Emotional intelligence, as one of the most important intercultural competences, is of major importance for the issue of establishing good relations with the individual’s own environment and for the sense of achievement. As it influences the ability to fulfil the established goals, it becomes a very important factor when deciding about professional success. The aim of the study was an attempt to show relations between one of the key intercultural competences – the “emotional intelligence” of Poles living in England, as well as their professional success. The study was conducted with the use of the method of diagnostic survey and the questionnaire technique. 114 correctly filled questionnaires only of those respondents who clearly declared whether they had achieved professional success or not were subjected to the analysis. The study showed that the people characterised by a sense of professional achievement had obtained significantly higher results concerning the acquisition of all the skills constituting the key competence of “emotional intelligence”, such as: interpersonal flexibility, empathy, the ability to cope with feelings and adaptation and flexibility of behaviour. Thus, it can be concluded that a high level of acquiring these skills constitutes a specific determinant of professional success achieved in a foreign country.

REFERENCES:

  • Ayoko, O. B. and Hartel, C. E. J. 2000. Cultural differences at work: How managers deepen and lessen the cross-racial divide in their workgroups. Queensland Review. 7, pp.77–87.
  • Bogaj, A. i Kwiatkowski, S. M. red. 2001. Szkoła a rynek pracy. Podręcznik akademicki. Warszawa: PWN.
  • Bolten, J. 2006. Interkulturowa kompetencja. Poznań: UAM.Chen, G. M. and Starosta, W. J. 1996. Intercultural communication competence: A synthesis. In: Burleson, B. ed. Communication Yearbook 19. Thousand Oaks: Sage, pp. 353–383.
  • Dudzikowa, M. 1994. Kompetencje autokreacyjne – czy i jak są możliwe do nabycia w toku studiów pedagogicznych. W: Kwiatkowska, H. red. Ewolucja tożsamości pedagogiki. Warszawa: PTP, ss. 198–215.
  • Dylak, S. 1995. Wizualizacja w kształceniu nauczycieli. Poznań: UAM. Gerlach, R. 2003. Edukacja zawodowa nie tylko dla rynku pracy. W: Gerlach,
  • R. red. Edukacja wobec rynku pracy. Realia – możliwości – perspektywy. Bydgoszcz: Wydawnictwo Akademii Bydgoskiej im. Kazimierza Wielkiego, ss. 171–179.
  • Goleman, D. 2007. Inteligencja emocjonalna. Poznań: Rebis.Korczyński, M. 2016. Międzykulturowe kompetencje pracobiorców wielokulturowego rynku pracy w opinii polskich pracowników firm angielskich. Journal of Modern Science. 3 (30), ss. 217–232.
  • Kwiatkowski, S. M. i Symela, K. 2001. Standardy kwalifikacji zawodowych. Teoria. Metodologia. Projekty. Warszawa: IBE.
  • Magala, S. 2011. Kompetencje międzykulturowe. Warszawa: Wolters Kluwer.Mazur, B. 2012. Kompetencje międzykulturowe w opinii podlaskich menedżerów. Współczesne Zarządzanie. 1, ss.182–191.Mikułowski-Pomorski, J. 2007. Jak narody porozumiewają się ze sobą w komunikacji międzykulturowej i komunikowaniu medialnym. Kraków: Universitas.
  • Nikitorowicz, J., Sobecki, M., Danilewicz, W., Muszyńska J., Misiejuk D. i Bajkowski, T. 2013. Kompetencje do komunikacji międzykulturowej w aspekcie wielokulturowości regionów i procesów migracyjnych. Warszawa: Wydawnictwo Akademickie „Żak”.
  • Pelled, L. H. 1996. Demographic diversity, conflict and work group outcomes: An intervening process theory. Organization Science. 7 (6), pp. 615–631.
  • Spitzbergd, B. H. and Changnon, G. 2009. Conceptualizating intercultural competence. W: Deardorff, D. K. ed. Intercultural Competence. Los Angeles, London, New Delhi, Singapore, Washington: Sage Publ., pp. 2–52.
  • Sztompka, P. 2012. Socjologia. Analiza społeczeństwa. Kraków: Społeczny Instytut Wydawniczy Znak.
  • Tomczyk, J. 2014. Inteligencja emocjonalna. Jak panować nad uczuciami. Warszawa: Edgard.
  • Emotional intelligence as an intercultural competencein professional success of Polish immigrants

professional success immigrants intercultural education emotional intelligence intercultural competences sukces zawodowy emigranci edukacja międzykulturowa inteligencja emocjonalna kompetencje międzykulturowe

Message to:

 

 

© 2017 Adam Marszałek Publishing House. All rights reserved.

Projekt i wykonanie Pollyart