Od walki o przetrwanie do edukacji światowej klasy – kluczowe programy w polityce edukacyjnej Singapuru

  • Author: Inetta Nowosad
  • Institution: Uniwersytet Zielonogórski
  • ORCID: https://orcid.org/0000-0002-3739-7844
  • Year of publication: 2022
  • Source: Show
  • Pages: 43-54
  • DOI Address: https://doi.org/10.15804/em.2022.02.03
  • PDF: em/17/em1703.pdf

From the struggle for survival to world-class education – key programs in Singapore’s educational policy

The article draws attention to historical, political and legal aspects of the changes introduced in the Singapore education system. Educational reforms in this country have led to the formation of a highly effective system, i.e. world-class education. The aim of the article is to indicate some key programs of the government’s educational policy that have contributed to the country’s transition from the third world level to a leader of the first-world level. The article is a descriptive overview set in a temporal perspective. As such, it highlights the main changes in the organization and the functioning of the education system. Its five phases have been isolated and their specific features have been described. The effectiveness of the strategy adopted by Singapore has been assessed in the context of its political culture.

Artykuł zwraca uwagę na historyczne i polityczno-prawne aspekty zmian wprowadzanych w systemie edukacji Singapuru. Reformy edukacyjne w tym kraju doprowadziły do ukształtowania wysoce efektywnego systemu edukacji światowej klasy. Celem artykułu jest wskazanie kluczowych programów polityki edukacyjnej rządu, które przyczyniły się do przejścia kraju z poziomu trzeciego świata na lidera przez pryzmat edukacyjnej zmiany. Artykuł ma charakter przeglądowy, deskryptywny i w perspektywie temporalnej zwraca uwagę na główne zmiany w organizacji i funkcjonowaniu systemu edukacji. Wyodrębniono pięć faz polityki edukacyjnej, eksponując specyficzne cechy każdej. Ocena efektywności strategii przyjętej przez Singapur została dokonana w kontekście kultury politycznej Singapuru.

REFERENCES:

  • Allison, G., Blackwill, R.D. i Wyne, A. 2020. Chiny, Stany Zjednoczone i świat w oczach wielkiego mistrza Lee Kuan Yew. Warszawa: PWN.
  • Bankowicz, M. 2005. System polityczny Singapuru. Kraków: Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego.
  • Delors, J. 1998. Edukacja – jest w niej ukryty skarb. Raport UNESCO, Edu­kacja w XXI wieku. Warszawa: Stowarzyszenie Oświatowców Polskich.
  • Dimmock, C. and Tan, C.Y. 2013. Educational leadership in Singapore. Jour­nal of Educational Administration. 3 (51), pp. 320–340.
  • Ghesquiere, H. 2007. Singapore’s success: Engineering economic growth. Sin­gapore: Thomson Learning.
  • Goh, C.B. and Gopinathan, S. 2008. Education in Singapore: Development since 1965. In: Fredriksen, B. and Tan, J.P. eds. An African Exploration of the East Asian Education. Washington: DC: The World Bank, pp. 80–108.
  • Goh, K.S. 1979. Report on the Ministry of Education 1978. Singapore: Singa­pore National Printers.
  • Gromkowska-Melosik, A. 2015. Elitarne szkolnictwo średnie. Między repro­dukcją społeczno-kulturową a ruchliwością społeczną. Poznań: Wydaw­nictwo Naukowe UAM.
  • Hairon, S. and Dimmock, C. 2011. Singapore schools and professional learning communities: teacher professional development and school leadership in an Asian hierarchical system. Educational Review. 4 (64), pp. 405–424.
  • Hargreaves, A. and Shirley, D. (2009). The Fourth Way: the Inspiring Future for Educational Change. Ontario: Corwin Press.
  • Lee, K.Y. 2000. From Third World to first: The Singapore story, 1965–2000: Singapore and the Asian economic boom. New York: Harper Collins Pu­blishers.
  • Low, E.L. 2019. Singapore’s Education Reforms: Learning is not a Competition. https://www.moe.gov.sg/education-in-sg/21st-century-competencies (4.04.2021).
  • Ministry of Education (1959). Ministry of Education Annual Report 1959. Singapore: MOE. https://www.moe.gov.sg/education-in-sg/21st-century-competencies (4.04.2021).
  • Ministry of Education (1966). Ministry of Education Annual Report 1966. Singapore: MOE. https://www.moe.gov.sg/education-in-sg/21st-century-competencies (4.04.2021).
  • Ministry of Education (2009). Assessment Review Final Report. Singapore: MOE. https://www.moe.gov.sg/education-in-sg/21st-century-competen­cies (4.04.2021).
  • Ministry of Education (2021). “21st century competencies”. https://www.moe.gov.sg/education-in-sg/21st-century-competencies (4.04.2021).
  • Ministry of Trade & Industry (1986). The Singapore Economy: New Direc­tions. Report of the Economic Committee. Singapore: Ministry of Trade & https://www.moe.gov.sg/education-in-sg/21st-century-compe­tencies (4.04.2021).
  • Ng, E.H. (2010). Opening speech by Dr Ng Eng Hen, Minister of Educa­tion at the 2nd world conference on research integrity, Pan Pacific hotel, Singapore. July, 22. http://news.ntu.edu.sg/Pages/NewsDetail.aspx?UR­L=http://news.ntu.edu.sg/news/Pages/Speeches2010_Jul22.aspx&­Guid=1fb26e74-c5f8-410a-bcf4-6499189f2204&Category=Speeches (4.04.2021).
  • Quinn, J., McEachen, J., Fullan, M., Gardner, M. and Drummy, M. (2020). Dive into Deep Learning: Tools for Engagement. Thousand Oaks, CA: Cor­win.
  • Rabczuk, W. 2018. Singapur – azjatycki model wielokulturowości. Kultura i Edukacja. 3 (121), ss. 11–27.
  • Sharpe, L. and Gopinathan, S. 2002. After Effectiveness: New Directions in the Singapore School System? Journal of Education Policy. 17 (2), pp. 151– –66.
  • Suchodolski, B. 1968. Wychowanie dla przyszłości. Warszawa: PWN.
  • Tan, C.Y., Dimmock, C. 2014. How a ‘top-performing’ Asian school system formulates and implements policy: the case of Singapore. Educational Management Administration & Leadership. 42 (5), ss. 743–763.
  • Tan, J.P.-L., Choo, S.S., Kang, T. & Liem, G.A.D. 2017. Educating for twenty­-first century competencies and future-ready learners: research perspecti­ves from Singapore. Asia Pacific Journal of Education. 4 (37), pp. 425–436.
  • Tan, J. and Gopinathan, S. 2000. Education Reform in Singapore: Towards greater creativity and innovation? NIRA Review. 7 (3), pp. 5–10.
  • Wilson, H.E. 1978. Social Engineering in Singapore. Singapore: Singapore University Press.

Singapur zmiana edukacyjna polityka edukacyjna Singapore educational change educational policy

Message to:

 

 

© 2017 Adam Marszałek Publishing House. All rights reserved.

Projekt i wykonanie Pollyart