Review policy

Reviewing procedure

  1. By sending a text for publishing, authors accept the undertakings resulting from the applied reviewing procedure and principles.
  2. The Editorial Board assesses the submitted articles in regard to formal requirements. Then, two independent reviewers are appointed to evaluate every article. The reviewers are neither members of the Science Committee of the journal, nor the staff of the academic unit which publishes the journal. The reviewers have at least the habilitated doctor degree. The affiliation of the author of the submitted article cannot be the same as the affiliation of the reviewers who assess it.
  3. The reviewing process involves the principle of double-blind review, in which both the authors and reviewers do not know their identities.
  4. The review has a electronic form.
  5. The reviewer’s opinion on the assessed article provides information on:
    1. its rejection,
    2. qualification for publishing without corrections,
    3. qualification for publishing after the changes suggested by the reviewer.
  6. Authors of articles are informed about the result of the reviewing procedure.
  7. Names of the reviewers assessing articles published in particular volumes of the journal are not revealed to the public; however, there is a list of the reviewers cooperating with the journal on a permanent basis.

Reviewers

  1. prof. dr Laura de la Trinidad Alonso Díaz (Uniwersytet Extramadura/ University of Extremadura, Hiszpania) – pedagogika społeczna, pedagogika i edukacja międzykultu-rowa/ social pedagogy, intercultural education/
  2. dr hab. Tomasz Bajkowski, prof. UwB (Uniwersytet w Białymstoku/ University of Bialystok) – pedagogika, pedagogika społeczna, pedagogika i edukacja międzykulturowa/ pedagogy, social pedagogy, intercultural education/
  3. doc. PhDr. Jaroslav Balvin, CSc. (Uniwersytet Tomasza Baty w Zlinie/ Tomas Bata University in Zlin, Republika Czeska) – pedagogika społeczna, andragogika, pedagogika i edukacja międzykulturowa, romologia/ social pedagogy, andragogy, issues of the Romani/
  4. prof. dr hab. Hynek Böhm (Uniwersytet Techniczny w Libercu/ Technical University of Liberec, Republika Czeska) – politologia, stosunki międzynarodowe, geografia społeczna, współpraca transgraniczna, pogranicza i paradyplomacja w UE/ political science, international relations, social geography, cross-border cooperation, borderland and paradiplomacy in the EU/
  5. prof. dr hab. Agnieszka Cybal-Michalska (Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu/ Adam Mickiewicz University Poznań) – pedagogika społeczna, socjologia edukacji, socjopedagogiczne problemy młodzieży/ social pedagogy, sociology of education, socio-pedagogical problems of youth/
  6. doc. Dr. Miglė Eleonora Černikovaitė, PhD. (Uniwersytet Mykolasa Romerisa w Wilnie/ Mykolas Romeris University, Vilnius, Litwa) – komunikacja biznesowa, zintegrowany marketing i komunikacja międzykulturowa ze szczególnym uwzględnieniem etnocentryzmu kulturowego, komunikacja cyfrowa/ business communication, integrated marketing and intercultural communication with a special focus on cultural ethnocentrism, digital communication/
  7. prof. dr Gražina Čiuladienė (Uniwersytet Mykolasa Romerisa w Wilnie/ Mykolas Romeris University, Vilnius, Litwa) – edukacja, zarządzanie konfliktami, komunikacja międzykulturowa, mediacja międzykulturowa/ educational settings, conflict management, intercultural communication, cross-cultural mediation/
  8. dr Jarosław Chaciński (Akademia Pomorska w Słupsku/ Pomeranian University in Słupsk) – sztuka w edukacji międzykulturowej, pedagogika muzyki w perspektywie porównawczej, europejskie koncepcje pedagogiki muzyki/ art in intercultural education, music pedagogy in a comparative perspective, European concepts of music pedagogy/
  9. Ph.Dr. Milan Chmura (Uniwersytet Ostrawski/ University of Ostrava, Republika Czeska) – pedagogika, pedagogika społeczna, andragogika/ pedagogy, social pedagogy, andragogy/
  10. dr hab. Iwona Czaja-Chudyba, prof UP (Uniwersytet Pedagogiczny im. KEN w Krakowie/ Pedagogical University of Krakow) – pedagogika małego dziecka, psychopedagogika twórczości, pedagogika zdolności/ pedagogy of a small child, psychopedagogy of creativity, pedagogy of abilities/
  11. prof. PhDr. Pavol Dancák, PhD. (Uniwersytet Preszowski/ University of Presov, Republika Słowacka) – filozofia religii, filozofia edukacji, etyka wychowania/ philosophy of religion, philosophy of education, ethics of education/
  12. dr hab. Wioleta Danilewicz, prof. UwB (Uniwersytet w Białymstoku/ University of Bialystok) – pedagogika, pedagogika społeczna, pedagogika i edukacja międzykulturo-wa/ pedagogy, social pedagogy, intercultural education/
  13. dr hab. Mariusz Dębicki, prof. Uwr (Uniwersytet Wrocławski/ University of Wroclaw) – socjologia pogranicza, socjologia etniczności, sąsiedztwa narodowe w Europie Środkowo-Wschodniej/ sociology of bordeland, sociology of ethnicity, national neighborhoods in Central Eastern Europe/
  14. prof. dr hab. Agnieszka Gromkowska-Melosik (Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu/ Adam Mickiewicz University Poznań) – socjologia edukacji, nierówności społecznej w edukacji, kobiecości w kulturze globalnej, edukacja wielo- i międzykultu-rowa/ sociology of education, social inequality in education, femininity in global culture, multi- and intercultural education/
  15. dr hab. Przemysław Paweł Grzybowski, prof. UKW (Uniwersytet Kazimierza Wielkiego w Bydgoszczy/ Kazimierz Wielki University in Bydgoszcz) – pedagogika, pedagogika społeczna, pedagogika i edukacja międzykulturowa/ pedagogy, social pedagogy, intercultural education/
  16. prof. dr hab. Andrei Harbatski (Uniwersytet w Białymstoku/ University of Bialystok) – pedagogika, antropologia pedagogiczna, pedagogika i edukacja międzykulturowa/ pedagogy, pedagogical anthropology, intercultural education/
  17. doc. Mgr. Jakub Hladík, Ph.D. (Uniwersytet Tomasza Baty w Zlinie/ Tomas Bata University in Zlin, Republika Czeska) – pedagogika społeczna, pedagogika i edukacja międzykulturowa/ social pedagogy, multi- and intercultural education/
  18. dr hab. Anna Józefowicz, prof. UwB (Uniwersytet w Białymstoku/ University of Bialystok) – pedagogika, pedagogika i edukacja międzykulturowa, edukacja regionalna, dziecko i dzieciństwo w literaturze Podlasia/ pedagogy, intercultural education, regional education, child and childhood in the literature of Podlasie/
  19. prof. PhDr. Soňa Kariková, PhD. (Uniwersytet Mateja Bela w Bańskiej Bystrzycy/ Matej Bel University in Banská Bystrica, Republika Słowacka) – pedagogika, pedeutologia, pedagogika i edukacja międzykulturowa/ pedagogy, pedeutology, intercultural education/
  20. prof. dr Eleftherios Klerides (Uniwersytet Cypryjski/ University of Cyprus, Cypr) – pedagogika porównawcza, antropologia społeczna, pedagogika i edukacja międzykulturowa/ comparative pedagogy, social anthropology, intercultural education/
  21. dr hab. Leszek Korporowicz, prof. UJ (Uniwersytet Jagielloński/ Jagiellonian University in Kraków) – socjologia, socjologia kultury, komunikacja międzykulturowa/ sociology, sociology of culture, intercultural communication/
  22. dr hab. Mariusz Korczyński, prof. UMCS (Uniwersytet Marii Curie-Skłodowskiej w Lublinie/ Maria Curie Skłodowska University in Lublin) – pedagogika, edukacja międzykulturowa, dziedzictwo kulturowe/ pedagogy, intercultural education, cultural heritage/
  23. dr hab. Adela Kożyczkowska, prof. UG (Uniwersytet Gdański/ University in Gdańsk) – pedagogika, pedagogika i edukacja międzykulturowa, edukacja regionalna, socjologia etniczności/ pedagogy, intercultural education, regional education, sociology of ethnicity/
  24. prof. dr hab. Dariusz Kubinowski (Akademia Pomorska w Słupsku/ Pomeranian University in Słupsk) – pedagogika kultury, edukacja międzykulturowa, studia kulturowo-edukacyjne, metodologia badań jakościowych, choreologia/ cultural pedagogy, intercultural education, cultural and educational studies, qualitative research methodology, choreology/
  25. doc. PaedDr. Milena Lipnická, PhD. (Uniwersytet Mateja Bela w Bańskiej Bystrzycy/ Matej Bel University in Banska Bystrica, Republika Słowacka) – pedagogika porównawcza, pedagogika specjalna, nierówności społeczne w środowiskach zróżnicowanych kulturowo/ comparative pedagogy, special education, social inequalities in culturally diverse environments/
  26. dr Natalia Maksymowicz-Mróz (Uniwersytet Szczeciński/ University of Szczecin) – etnografia, antropologia wizualna, edukacja pozaeuropejska, ruchy społeczne, studia nad tożsamością/ ethnography, visual anthropology, non-European education, social movements, identity studies/
  27. prof. PhDr. Josef Malach, CSc. (Uniwersytet Ostrawski/ University of Ostrava, Republika Czeska) – pedagogika, pedagogika społeczna, andragogika/ pedagogy, social pedagogy, andragogy/
  28. dr Urszula Markowska-Manista (Uniwersytet Warszawski/ University of Warsaw)edukacja międzykulturowa, kulturowe uwarunkowania rozwoju dziecka odmiennego kulturowo (badania w Afryce i w Europie), oświata mniejszości narodowych i etnicznych, migrantów oraz ludów rdzennych/ intercultural education, cultural conditions for the development of a culturally different child (research in Africa and Europe), education of national and ethnic minorities, migrants and indigenous peoples/
  29. dr hab. Dorota Misiejuk, prof. UwB (Uniwersytet w Białymstoku/ University of Bialystok) – pedagogika, edukacja międzykulturowa, komunikacja międzykulturowa/ pedagogy, intercultural education, intercultural communication/
  30. dr hab. Jolanta Muszyńska, prof. UwB (Uniwersytet w Białymstoku/ University of Bialystok) – pedagogika, edukacja międzykulturowa, edukacja regionalna/ pedagogy, intercultural education, regional education/
  31. prof. dr hab. Renata Nowakowska-Siuta (Chrześcijańska Akademia Teologiczna w Warszawie/ Christian Theological Academy in Warsaw) – pedagogika porównawcza, międzynarodowe badania komparatystyczne, edukacja wielokulturowa, reformy  w obszarze europejskiego systemu szkolnictwa wyższego/ comparative pedagogy, international comparative research, multicultural education, reforms in the area of the European higher education system/
  32. dr hab. Inetta Nowosad, prof. UZ (Uniwersytet Zielonogórski/ University of Zielona Góra) – pedagogika, pedagogika porównawcza, pedagogika oświatowa, pedagogika i edukacja międzykulturowa/ pedagogy, comparative pedagogy, pedagogy of school education, intercultural education/
  33. dr hab. Anna Odrowąż-Coates, prof. APS (Akademia Pedagogiki Specjalnej w Warszawie/ The Maria Grzegorzewska University in Warszawa) – socjologia, nauki o polityce, pedagogika społeczna, nierówności społeczne w wymiarze socjo-edukacyjnym: płeć, etniczność i religia, edukacja wielo- i międzykulturowa/ sociology, political science, social pedagogy, social inequalities in socio-educational dimension of gender, ethnicity and religion, multi- and intercultural education/
  34. doc. PhDr. Jelena Petrucijová, CSc. (Uniwersytet Ostrawski/ University of Ostrava, Republika Czeska)  – antropologia kulturowa, etyka, badania międzykulturowe/ cultural anthropology, ethics, intercultural studies/
  35. prof. dr hab. Andrzej Radziewicz-Winnicki (Uniwersytet Zielonogórski/ University of Zielona Góra) – socjologia, socjologia wychowania, pedagogika społeczna/ sociology, sociology of education, social pedagogy/
  36. prof. dr hab. Irina Saukh(Narodowa Akademia Nauk Pedagogicznych Ukrainy/ National Academy of Pedagogical Sciences of Ukraine, Ukraina) – ekonomika i zarządzanie oświatą, międzynarodowe studia i badania porównawcze rozwoju szkolnictwa wyższego/ economics and management of education, international studies and comparative research on the development of higher education/
  37. prof. dr hab. Petro Sauch (Narodowa Akademia Nauk Pedagogicznych Ukrainy/ National Academy of Pedagogical Sciences of Ukraine, Ukraina) – filozofia, historia, stosunki międzynarodowe, pedagogika społeczna/ philosophy, history, international relations, social pedagogy/
  38. dr hab. Krzysztof Sawicki, UwB (Uniwersytet w Białymstoku/ University of Białystok) – pedagogika resocjalizacyjna, patologie społeczne, studia nad młodzieżą, nierówności społeczno-kulturowe w kontekście edukacyjnym / social rehabilitation, social pathologies, youth studies, socio-cultural inequalities in educational context/
  39. prof. RNDr. Tadeusz Siwek, CSc. (Uniwersytet Ostrawski/ University of Ostrava, Republika Czeska) – geografia polityczna, stosunki międzynarodowe, demografia, mniejszości etniczne /political geography, international relations, demography, ethnic minorities/
  40. prof. dr hab. Swietłana Sysoieva (Narodowa Akademia Nauk Pedagogicznych Ukrainy/ National Academy of Pedagogical Sciences of Ukraine, Ukraina) – pedagogika porównawcza, badania międzykulturowe, oświatologia/ comparative pedagogy, intercultural studies, educology/
  41. prof. dr hab. Jolanta Szempruch (Uniwersytet Rzeszowski/ University of Rzeszow) – pedagogika społeczna, socjologia edukacji, polityka społeczna i oświatowa, pedeutologia/ social pedagogy, sociology of education, social and educational policy, pedeutology/
  42. dr hab. Beata Szluz, prof. UR (Uniwersytet Rzeszowski/ University of Rzeszów) – pedagogika społeczna, socjologia rodziny, socjologia problemów społecznych/ social pedagogy, family sociology, sociology of social problems/
  43. dr Agata Świdzińska (Uniwersytet Marii Curie-Skłodowskiej w Lublinie/ Maria Curie-Sklodovska University in Lublin) – edukacja międzykulturowa, edukacja globalna i społeczeństwo obywatelskie, kompetencje międzykulturowe, metody i formy pracy w środowisku wielokulturowym, lalki-motanki jako element dziedzictwa kulturowego/ intercultural education, global education and civil society, intercultural competences, methods and forms of work in a multicultural environment, motanka-dolls as an element of cultural heritage/
  44. doc. PaedDr. Katarína Vančíková, PhD. (Uniwersytet Mateja Bela w Bańskiej Bystrzycy/ Matej Bel University in Banská Bystrica, Republika Słowacka) – socjologia edukacji, edukacja wielokulturowa, edukacja wyrównawcza dla dzieci ze środowisk defaworyzowanych społecznie, edukacja włączająca/ sociology of education, multicultural education, compensatory education for children from disadvantaged social environments, inclusive education/
  45. dr hab. Teresa Wilk, prof. UŚ (Uniwersytet Śląski w Katowicach/ University of Silesia in Katowice) – pedagogika, pedagogika społeczna /pedagogy, social pedagogy/
  46. dr hab. Dariusz Wojakowski, prof. AGH (Akademia Górniczo-Hutnicza w Krakowie/ AGH University of Science and Technology in Kraków) – socjologia stosunków etnicznych, antropologia społeczna, socjologia religii/ sociology of ethnic relations, social anthropology, sociology of religion/
  47. prof. dr hab. Radosław Zenderowski (Uniwersytet Kardynała Stefana Wyszyńskiego w Warszawie/ Cardinal Stefan Wyszynski University in Warsaw) – konflikty etniczne w Europie Środkowo-Wschodniej i na Bałkanach, polityka etniczna, relacje polityka – religia, granice i pogranicza, teorie stosunków międzynarodowych/ ethnic conflicts in Central and Eastern Europe and the Balkans, ethnic politics, relations between politics and religion, borders and borderlands, theories of international relations/
  48. dr Ewa Żmijewska (Fundacja Kultury i Języka Polskiego im. M. Reja w Krakowie/ The Rey Foundation for Polish Culture and Language in Krakow) – edukacja międzykulturowa, tożsamość etniczna grup mniejszościowych, praca z uczniem z doświadczeniem migracji/ intercultural education, ethnic identity of minority groups, working with students with experience of migration/

Message to:

 

 

© 2017 Adam Marszałek Publishing House. All rights reserved.

Projekt i wykonanie Pollyart