The Grunwald Swords and Lech Wałęsa’s Ballpoint Pen. Ordinary objects – extraordinary events

  • Author: Damian Kasprzyk
  • Institution: Uniwersytet Łódzki
  • ORCID: https://orcid.org/0000-0002-3588-3486
  • Year of publication: 2022
  • Source: Show
  • Pages: 169-196
  • DOI Address: https://doi.org/10.15804/hso220207
  • PDF: hso/33/hso3307.pdf
  • License: This article is an open access article distributed under the terms and conditions of the Creative Commons Attribution license CC BY-NC-ND 4.0.

The article is devoted to the Grunwald swords and Wałęsa’s ballpoint pen as material correlates of concrete events and objects that can deliver a message whose content depends on the current political, social and cultural context.

REFERENCES:

  • Ankersmit F., Narracja, reprezentacja, doświadczenie. Studia z teorii historiografii, trans. E. Domańska [et al.], Kraków 2004
  • Barański J., Świat rzeczy. Zarys antropologiczny, Kraków 2007
  • Bitwa pod Grunwaldem. Ikonografia i ideologia pomiędzy 500. i 600. rocznicą. An exhi­bition guide by M. Gałęziowska, Ostróda 2010
  • Brocki M., Język ciała w ujęciu antropologicznym, Wrocław 2001
  • Brzezicki A., Burnetko K., Skoczylas J., Wałęsa. Ludzie. Epoka, Warszawa 2005
  • Czyżewski M., Kowalski S., Retoryka Wałęsy, Teksty Drugie 4 (1990), pp. 82–92
  • Dant T., Kultura materialna w rzeczywistości społecznej. Wartości, działania, style życia, trans. J. Barański [et al.], Kraków 2007
  • Ekdahl S., Grunwald 1410. Studia nad tradycją i źródłami, trans. M. Dorna, Kraków 2010
  • Filler W., „Oto jest olbrzymów dzieło”. Grunwald w polskiej literaturze i sztuce, Toruń 2005
  • Kasprzyk D., Długopis Wałęsy. W stronę eksponatu idealnego, Wieś Radomska 9 (2011), pp. 13–26
  • Kasprzyk D., Miecze grunwaldzkie. Materialne skutki mutacji idei, Rocznik Muzeum Wsi Mazowieckiej w Sierpcu 4 (2013), pp. 55–70
  • Klekot E., Ontologia rzeczy – znaczenia, [In:] Rzeczy i ludzie. Humanistyka wobec materialności, eds. J. Kowalewski, W. Piasek, M. Śliwa, Olsztyn 2008, 185–195
  • Kowalewicz K., Długopis w rękach Lecha Wałęsy. Rozmowa z Piotrem Trzaskalskim, Gazeta Wyborcza. Łódź, 31 VIII 2005, p. 7
  • Kowalski P., Leksykon znaki świata. Omen, przesąd, znaczenie, Warszawa–Wrocław 1998
  • Ławrynowicz O., Treści ideowe broni rycerskiej w Polsce wieków średnich, Acta Arche­ologica Lodziensia (publishing series) vol. LI, Łódź 2005
  • Łukasik-Turecka A., Wizerunek Wałęsy w świetle jego wypowiedzi, Lublin 2000
  • Michera W., Tajemnica butów, czyli pochwała Muzeum, Śląskie Prace Etnograficzne 2 (1993), pp. 19–25
  • Miernik G., Obchody 550. rocznicy bitwy pod Grunwaldem. Studium propagandy poli­tycznej w PRL, [In:] Bitwa grunwaldzka w historii, tradycji i kulturze 1410–2010, ed. T. Ossowski, Kielce 2010, pp. 141–165
  • Mikołajczyk W., Grunwald 1410. Bitwa, która przeszła do legendy, Zakrzewo 2010
  • Misior P., Długopis, Tygodnik Powszechny 37 (1998), p. 5
  • Moles A., Kicz, czyli sztuka szczęścia, Warszawa 1978
  • Nijakowski L.M., Domeny symboliczne. O znaczeniu pomników w przestrzeni domi­nacji symbolicznej na przykładzie Śląska, Kultura i Społeczeństwo 3–4 (2001), pp. 81–104
  • Owczarek P., Karol Wojtyła – Jan Paweł II. Podhalańska opowieść o świętym. Od historii do mitu – studium antropologiczne, Kraków 2006
  • Piątkowski K., Kicz a obciach, [In:] Moda na obciach. Materiały z Ogólnopolskiej Kon­ferencji Kulturoznawczej „Moda na obciach. Co Polacy robią z kulturą popularną?”, ed. J. Nowiński, Elbląg 2008, pp. 185–189
  • Polska Jana Długosza, ed. H. Samsonowicz, trans. from Latin by J. Mruk, Warszawa 1984
  • Pomian K., Nauka wobec pamięci, Lublin 2006
  • Pomian K., Zbieracze i osobliwości. Paryż – Wenecja XVI–XVIII wiek, trans. A. Pień­kos, Gdańsk 2012
  • Popczyk M., Estetyczne przestrzenie ekspozycji muzealnych. Artefakty przyrody i dzieła sztuki, Kraków 2008
  • Rakowski M.F., Dzienniki polityczne 1979–1981, Warszawa 2004
  • Robotycki C., Sztuka à vista. Folklor strajkowy, Polska Sztuka Ludowa 2 (1990), pp. 44–49
  • Spieralski Z., O mieczach krzyżackich spod Grunwaldu, Zapiski Historyczne 2 (1974), pp. 21–29
  • Szpociński A., Miejsca pamięci: lieux de memoire, Teksty Drugie 4 (2008), pp. 16–17
  • Święch J., Muzealium – między kryzysem a potrzebą autentyzmu. Odkrywanie kon­tekstu, [In:] I Kongres Muzealników Polskich, eds. M. Wysocki et. al., Warszawa 2015, pp. 65–72
  • Tazbir J., Walka na pomniki i o pomniki, Kultura i Społeczeństwo 1 (1997), pp. 3–19
  • Wałęsa L., Droga do prawdy. Autobiografia, Warszawa 2008
  • Wenta J., O dwóch mieczach z bitwy grunwaldzkiej, [In:] Studia z dziejów polityki, gospodarki i kultury XII–XVII wieku ofiarowane Marianowi Biskupowi w siedemdziesiątą rocznice urodzin, ed. Z.H. Nowak, Toruń 1992, pp. 381–388
  • Zieliński F., Szata ideologiczna miasta – pomniki, [In:] Przemiany miasta. Wokół socjo­logii Aleksandra Wallisa, eds. B. Jałowiecki, A. Majer, M.S. Szczepański, Warszawa 2005, pp. 219–234
  • Żygulski Z. (jr.), Dzieje zbiorów puławskich (Świątynia Sybilli i Dom Gotycki), Roz­prawy i Sprawozdania Muzeum Narodowego w Krakowie 8 (1962), pp. 5–265
  • Żygulski Z. (jr.), Muzea na świecie: wstęp do muzealnictwa, Warszawa 1982
  • Grupy rekonstrukcji historycznych – działania oddolne na rzecz krzewienia kultury na­rodowej. A report by Biuro Badań Społecznych Question Mark, Warszawa 2017, pp. 55–66. Retrieved from: https://www.nck.pl/upload/attachments/318583/Grupy-rekonstrukcji-historycznych-raport-z-badan.pdf [accessed 23.02.2022]
  • http://pl.wikipedia.org/wiki/Znak_Polski_Walcz%C4%85cej [accessed 12.08.2019]
  • http://www.historycy.org/index.php?showtopic=34147 [accessed 12.08.2019]
  • http://www.kresy.pl/wydarzenia,kultura?zobacz/kto-rozpozna-miecze-grunwaldz­kie- [accessed 12.08.2019]
  • http://www.polityka.pl/historia/sredniowiecze/1507282,1,grunwald-zagini­one-nagie-miecze.read [accessed 12.08.2019]

Battle of Grunwald Gdańsk Agreement museology Central Europe historical experience semiophores bitwa pod Grunwaldem porozumienia sierpniowe muzeologia Europa Środkowa doświadczenie historyczne semiofory

Message to:

 

 

© 2017 Adam Marszałek Publishing House. All rights reserved.

Projekt i wykonanie Pollyart