Children’s verbal creativity – ways of understanding and developing methods

  • Author: Klaudia Żernik
  • Institution: University of Zielona Góra
  • Year of publication: 2018
  • Source: Show
  • Pages: 75-87
  • DOI Address: https://doi.org/10.15804/IFforE2018.06
  • PDF: iffe/11/iffe1106.pdf

A language is a tool that helps human beings to discover the world. It enables naming things, objects, phenomena, as well as describing observed and experienced states and activities. With a use of language, everybody can express their feelings and attitude to others. A child naturally maneuvers a language and plays with it, disclosing its verbal creativity. Verbal creativity may be described as an ability of transforming previously heard sentences into new ones, original in terms of content, form and method of expression. The aim of this article is to explain the importance of verbal creativity in the process of growth of every human being. The article starts with an explanation of the creativity issue and one of its forms, verbal creativity. In the further part of the article, Howard Gardner’s linguistic intelligence is discussed, along with determinants of children’s verbal activity. Several examples of tasks, helping to develop children’s linguistic creativity close the article.

REFERENCES:

  • BORAWSKA, (2004), Umiejętności językowe dziecka kończącego edukację wczesnoszkolną. Trans Humana, Białystok.
  • CHOMSKY, (2006), Language and Mind. Cambridge University Press, New York.
  • CUDOWSKA, (2004), Kształtowanie twórczych orientacji życiowych w procesie edukacji. Trans Humana, Białystok.
  • CZELAKOWSKA, (1996), Twórczość a kształcenie języka dzieci w wieku wczesnoszkol­nym. Oficyna Wydawnicza „Impuls” Kraków.
  • FILIPIAK, (1997), Aktywność werbalna dzieci w pierwszym, drugim i trzecim roku edukacji, Zeszyty Naukowe Wyższej Szkoły Pedagogicznej w Bydgoszczy, Studia Pedagogiczne, z. 33, 29–40.
  • FILIPIAK, (1996), Aktywność językowa dzieci w wieku wczesnoszkolnym, Wydawnictwo Uczelniane WSP, Bydgoszcz.
  • FILIPIAK, (2002), Konteksty rozwoju aktywności językowej dzieci w wieku wczesnosz­kolnym, Wydawnictwo Akademii Bydgoskiej, Bydgoszcz.
  • FRĄCKIEWICZ, (2015), Językowa aktywność twórcza dzieci, Społeczeństwo. Edukacja, Język 3/2015, 107–116.
  • GARDNER, (2002), Inteligencje wielorakie. Teoria w praktyce. Media Rodzina, Poznań.
  • GLOTON, , CLERO, C. (1988), Twórcza aktywność dziecka. WSiP, Warszawa.
  • KIELAR, (1988). Twórcze opanowywanie i używanie języka przez dziecko, In: Popek S. (ed.), Aktywność twórcza dzieci i młodzieży, WSiP, Warszawa.
  • MAGDA-ADAMOWICZ, (2013), Children’s creativity in a systemic perspective. Wydawnictwo Adam Marszałek, Toruń.
  • MAGDA-ADAMOWICZ, (2012), Obraz twórczych pedagogicznie nauczycieli. Wydawnictwo Adam Marszałek, Toruń.
  • MAGDA-ADAMOWICZ, (2005), Twórczość dzieci we wczesnej edukacji. Wyższa Szkoła Menedżerska, Legnica.
  • MAGDA-ADAMOWICZ, (2015), Twórczość pedagogiczna nauczycieli w kontekście systemowym. Źródła, koncepcja i identyfikacje. Wydawnictwo Adam Marszałek Toruń.
  • MAGDA-ADAMOWICZ, (2009), Uwarunkowania efektywności kształcenia nauczycieli klas I – III w zakresie twórczości pedagogicznej. Oficyna Wydawnicza Uniwersytetu Zielonogórskiego, Zielona Góra.
  • SŁODOWNIK-RYCAJ, (2001), Gry i zabawy językowe. Jak pomagać dziecku w przyswajaniu języka. Wydawnictwo Akademickie „Żak”, Warszawa.
  • SULMA, Możliwości i sposoby rozwijania twórczej aktywności językowej dzieci w wieku przedszkolnym, http://www.profesor.pl/mat/pd7/pd7_b_sulma_20070525_2.pdf
  • SZMIDT, (2013), Pedagogika twórczości, Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne, Sopot.
  • TATARKIEWICZ, (2004), Dzieje sześciu pojęć, PWN, Warszawa.
  • WARSICKA, (1989), Rozwijanie twórczej aktywności językowej uczniów klas początkowych, In: Jakowicka M., Kujawiński J. (eds.), Twórcza aktywność uczniów klas początkowych. Wyższa Szkoła Pedagogiczna, Zielona Góra.
  • ZGÓŁKOWA, (1986), Czym język za młodu nasiąknie…. Wydawnictwo Poznańskie, Poznań.

creativity verbal creativity linguistic intelligence linguistic activity

Message to:

 

 

© 2017 Adam Marszałek Publishing House. All rights reserved.

Projekt i wykonanie Pollyart