Amerykańskie seriale typu „post-soap opera” – nowa generacja seriali telewizyjnych, lecz nie tylko w telewizji

  • Author: Ewa Kaja
  • Institution: Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu
  • Year of publication: 2014
  • Source: Show
  • Pages: 64-82
  • DOI Address: https://doi.org/10.15804/kie.2014.02.03
  • PDF: kie/102/kie10203.pdf

American “Post-soap Opera” – A New Generation of TV Series not Only on Television

The purpose of this article is to analyze the cultural phenomenon of new generation TV series, called „post-soap operas”. They have changed the entire formula of TV series as a genre, e.g. the way they are watched and distributed. „Post-soap operas” constitute also the main factor of the so called „collective intelligence”. In the article a new genre of TV series has been examined through the examples of two popular shows: Lost and Fringe. J.J. Abrams – the main producer of those series – is considered a visionary and genius by many. His products are perceived as the quintessence of „post-soap operas”. Popular TV series become international blockbusters and are distributed legally through television and DVD and illegally by the Internet. This phenomenon occurs also in our country – Polish subtitles for episodes of popular TV series appear on the Internet in less than 24 hours after they have been aired on American television. Internet is full of websites created by fans and TV producers aimed at sharing information and files. They also works as a opinion sharing platforms used for discussions about favorite TV shows.

REFERENCES:

  • Baszton K., Telewizja a komunikacja w przestrzeni domowej. Studium przypadku, „Kultura Współczesna” 2009, nr 4.
  • Filiciak M., Halawa M., Telewizja bez telewizorów, http://www.polityka.pl/kultura /209304,1,telewizja-bez-telewizorow.read.
  • Gałuszka M., Między przyjemnością a rytuałem. Serial telewizyjny w kulturze popularnej, Łódź 1996.
  • Godzic W., Telewizja i jej gatunki po „Wielkim Bracie”, Kraków 2004.
  • Helman A., Za co kochamy i nienawidzimy seriale, „Kino” 1991, nr 5.
  • Hostyński L., Wartości w świecie konsumpcji, Lublin 2006.
  • Jenkins H, Kultura konwergencji. Zderzenie starych i nowych mediów, Warszawa 2006.
  • Jaworska A., Polish American Story, czyli o tym, kto i dlaczego ogląda amerykańskie seriale w Polsce [w:] „Post-soap”. Nowa generacja seriali telewizyjnych, M. Filiciak, B. Giza (red.), Warszawa 2011.
  • Levinson P., Nowe nowe media, Kraków 2010.
  • Levy P., Collective Intelligence: Mankind’s Emerging World in Cyberspace, 1997.
  • Mittel J., Złożoność narracyjna we współczesnej telewizji amerykańskiej [w:] Zmierzch telewizji? Przemiany medium. Antologia, T. Bielak, M. Filiciak, G. Ptaszek (red.), Warszawa 2011.
  • Słownik terminologii medialnej, W. Pisarek (red.), Kraków 2006.
  • Stachówna G., Seriale – opowieści telewizyjne [w:] Mitologie popularne, D. Czaja (red.), Kraków 1994.
  • Thompson R.J., Preface [w:] Quality TV. Contemporary American Television and Beyond, J. McCabe, K. Akass (red.), London 2007.

Lost Fringe J.J. Abrams collective intelligence „post-soap opera” American series

Message to:

 

 

© 2017 Adam Marszałek Publishing House. All rights reserved.

Projekt i wykonanie Pollyart