Kultura i edukacja w obliczu permanentnej zmiany. Wprowadzenie
- Institution: Uniwersytet w Białymstoku, Polska
- ORCID: https://orcid.org/0000-0002-3075-5872
- Year of publication: 2024
- Source: Show
- Pages: 9-14
- DOI Address: https://doi.org/10.15804/kie.2024.02.00
- PDF: kie/144/kie14400.pdf
Culture and education in the face of permanent change. Introduction
W każdym społeczeństwie występują zarówno procesy kontynuacji, jak i zmiany. Kontynuacja zapewnia ciągłość życia społecznego. Umożliwia podtrzymywanie więzi między pokoleniami, zachowanie tradycji, przejmowanie przez młode pokolenie wiedzy i umiejętności ludzi starszych. Kontynuacja umożliwia istnienie trwałych wartości, wzorów, sposobów działania oraz rozwiązywania problemów, utrzymywanie przyjętego stylu życia. Jest to istota transmisji kultury. Zmiana społeczna jest także ważnym, choć naruszającym status quo elementem funkcjonowania społeczeństwa. Od najdawniejszych lat dokonują się w nim wszakże zmiany demograficzne, warunków życia ludności, relacji między ludźmi, modyfikacje stylu życia, przemiany pokoleniowe (Szymański, 2021, s. 99–100).
REFERENCES:
- Kamiński, A. (1978). Organizacja życia społeczności uczniowskiej. W: T.J. Wiloch (red.), Szkoła wychowująca (s. 117–131). WSiP.
- Niemiec, J. (2014). Pedagogika reminiscencji i kreacji. W: A. Karpińska, A. Szwarc (red.), Wybrane problemy dydaktyki w wymiarze teoretyczno-praktycznym (s. 23–34). Wyd. Akademickie Żak.
- Okoń, W. (2001). Nowy słownik pedagogiczny. Wydawnictwo ŻAK.
- Szymański, M.J. (2021). Zmiana społeczna a zmiana w edukacji. Pedagogika Społeczna Nova, 2(1), 99–109. DOI: 10.14746/psn.2021.2.06.
- Śliwerski, B. (2022), Socjohistoryczne podejście do analiz uspołecznienia polskiej edukacji w duchu konserwatywnej myśli pedagogicznej w latach 1980–2021. Polska Myśl Pedagogiczna, 8, 79–102. DOI:10.4467/24504564PMP.22.005.16058.
- Wojnar, I. (1984). Sztuka jako „podręcznik życia”. Nasza Księgarnia.