Distance Education: An Analysis of Learning Theories in an E-learning Environment

  • Author: Krystian Tuczyński
  • Institution: University of Rzeszów, Polska
  • ORCID: https://orcid.org/0000-0001-8220-2199
  • Year of publication: 2023
  • Source: Show
  • Pages: 67-79
  • DOI Address: https://doi.org/10.15804/kie.2023.04.04
  • PDF: kie/142/kie14204.pdf

The article concerns theoretical considerations on psychological concepts of learning in the context of e-learning. The author begins the theoretical analysis by reviewing the literature, including behavioural, cognitive and humanistic theories. Based on a detailed analysis, cognitivism is indicated as a theory that has particular application in e-learning, especially due to the continuity of the teaching process and adapting the content to the student’s level. An example of a cognitive model is D. Kolb’s model, which can be effectively used in e-learning because it includes closed cognitiveexperimental processes. The basic argument for adopting cognitive theories as dominant in e-learning is their ability to maintain the continuity of the educational process, which can be effectively implemented via e-learning platforms. A key element connecting cognitive theories with e-learning is the Multiple Coding Theory, which suggests that the transfer of knowledge becomes more effective when it takes place through different channels, enabling reception through several senses.

REFERENCES:

  • Albiladi, W., & Alshareef, K. (2019). Blended Learning in English Teaching and Learning: A Review of The Current Literature. Journal of Language Teaching & Research, 10, 232–238. DOI: 10.17507/jltr.1002.03
  • Bartkowiak, G. (2018). Wykorzystanie psychologicznych koncepcji uczenia się przez kandydatów na nauczycieli i nauczycieli aktywnych zawodowo. Kwartalnik Naukowy Uczelni Vistula, 2(56), 159–175.
  • Berner, H. (2006). Współczesne kierunki pedagogiczne. In B. Śliwerski (Ed.), Postawy nauk o wychowaniu. GWP.
  • Bruns, A. (2006). Kosten und Nutzen von Blended Learning Lösungen an Hochschulen. EUL Verlag.
  • Donderowicz, M. (2014). The Latest Theories of Learning in Digital Age. Dydaktyka Informatyki, 9, 153–163.
  • Grotlüschen, A. (2003). Widerständiges Lernen im Web – virtuell selbstbestimmt? Eine qualitative Studie über E-Learning in der beruflichen Erwachsenenbildung. Waxmann.
  • Huda, M., Kamarul, A., Mohd, I., & Bushrah, B. (2017). Understanding Divine Pedagogy in Teacher Education. Insights from Al-Zurnuji’s Ta’lim Al-Muta’Allim. The Social Sciences, 12, 674–679.
  • Inhelder, B., & Piaget, J. (1958). The Growth of Logical Thinking from Childhood to Adolescence. Basic Books.
  • Keil-Slawik, R., & Kerres, M. (2003). Wirkungen und Wirksamkeit Neuer Medien in der Bildung. Waxmann.
  • Kozielecki, J. (2000). Koncepcje psychologiczne człowieka. Wydawnictwo Żak.
  • Kuźma, J. (2013). Nauka o szkole. Teoria i wizje przyszłej szkoły. Roczniki Pedagogiczne, V(XLI), 18.
  • Kuźmicz, K. (2015). E-learning. Kultura studiowania w przestrzeni sieci. GWP.
  • Kwiatkowska, H. (1988). Nowa orientacja w kształceniu nauczycieli: założenia i metody edukacji nauczycielskiej. PWN.
  • Meger, Z. (2006). Podstawy e-learningu. Od Shannona do konstruktywizmu. e-Mentor, 4(16).
  • Meger, Z. (2012). Od behawioryzmu do konektywizmu współczesnego e-learningu. EduAkcja, 1(3), 14–26.
  • Penkowska, G. (2010). Meandry e-learningu. Wydawnictwo Difin.
  • Perkowska-Klejman, A. (2003). Modele refleksyjnego uczenia się. Teraźniejszość – Czło­wiek – Edukacja, 1(61), 82–83.
  • Redish, E. (2003). Teaching Physics: With the Physics Suite. J. Wiley & Sons.
  • Schwabe, G., Streitz, N., & Unland, R. (2001). CSCW Kompendium. Lehr und Handbuch zum computerunterstützen kooperativen Arbeiten. Springer.
  • Siemieniecka, D., & Siemieniecki, B. (2016). The Horizons of Cognitive Pedagogy. Pro­ceedings of the International Scientific Conference, 1, 231.
  • Strykowski, W., Strykowska, J., & Pielachowski, J. (2003). Kompetencje nauczyciela szkoły współczesnej. eMpi2.
  • Walat, W. (2007). Edukacyjne zastosowania hipermediów. Wydawnictwo UR.
  • Warchoł, T. (2023). The young explores university students’ emotional activation in non­-formal education – Research report. Forum Pedagogiczne, 13(1), 353–368. https://doi.org/10.21697/fp.2023.1.24
  • Wojnar, I. (1987). Bliskie i dalekie cele wychowania. PWN.
  • Zybertowicz, A. (2001). Konstruktywizm jako orientacja metodologiczna w badaniach społecznych. Kultura i Historia, 1, 118–135.

learning theories cognitivism e-learning distance learning

Message to:

 

 

© 2017 Adam Marszałek Publishing House. All rights reserved.

Projekt i wykonanie Pollyart