Problem ekonomizacji edukacji w ujęciu polskiej publicystyki konserwatywnej
- Institution: Dolnośląska Szkoła Wyższa
- Year of publication: 2012
- Source: Show
- Pages: 160-187
- DOI Address: https://doi.org/10.15804/kie.2012.04.09
- PDF: kie/90/kie9009.pdf
The Problem of Economization of Education in the View of the Polish Conservative Journalism
The article attempts to present the position of Polish conservatives towards the process of economization of education. The public speeches published in press and on the web portals were primarily analyzed. According to the Conservatives after 1989 there has been expansion of ideology (neo) liberal in Poland. The essence of the direction of changes was to subordinate the public life to economic problems. These trends included the sphere of education. The main aim of the reforms was to use education as a simple tool to realize economic interests. The material efficiency became the priority of polish school – the basic criterion for assessing the quality of education was the profit they generate. Education was given the maximum practical size, tailored to the needs of the labor market. These processes were critically diagnosed by conservatives. According to them the effect of economzation of education was to produce graduates with no broad horizons and rooted in a culture focused on production and consumption, and thus susceptible to propaganda and manipulation.
REFERENCES:
- Bartyzel J., Neokonserwatyzm, Strona Organizacji Monarchistów Polskich, http://haggard.w.interia.pl/neocons.html [dostęp: 27.04.2012].
- Gutek G.L., Filozoficzne i ideologiczne podstawy edukacji, Gdańsk 2003.
- Heywood A., Ideologie polityczne. Wprowadzenie, Warszawa 2007.
- Rynek i kultura neoliberalna a edukacja, A. Kargulowa, S. Kwiatkowski, T. Szkudlarek (red.), Kraków 2005.
- Katechizm Kościoła Katolickiego, Poznań 1994.
- Potulicka E., Rutkowiak J., Neoliberalne uwikłania edukacji, Kraków 2010.
- Skarżyński R., Konserwatyzm. Zarys dziejów filozofii politycznej, Warszawa 1998.
- Komercjalizacja edukacji. Konsekwencje i nowe zagrożenia, M. Syska (red.), Wrocław–Warszawa 2010.
- Rutkowski J., Ateny i Jerozolima. Kościół katolicki i neoliberalizm a wychowanie [w:] idem, Filozofia polityczna arystotelizmu i neoliberalizmu a wychowanie, Warszawa 2003.
- Tokarz T., Koncepcja „polityki historycznej” w myśli konserwatystów polskich, „Kultura i Historia” 2011, nr 19.
- Wielomski A., Konserwatyzm, Warszawa 2007.
- Apel o polską politykę historyczną, 11.11.2004, Strona Prawa i Sprawiedliwości, http://www. pis.org.pl/article.php?id=3093 [dostęp: 27.04.2012].
- Deklaracja Ideowa Klubu Zachowawczo-Monarchicznego, Strona Klubu Zachowawczo- -Monarchicznego, http://kzm.org.pl/pDokumenty_Deklaracja.php [dostęp: 27.04.2012].
- Deklaracja Ideowa Ruchu Młodej Polski, „Bratniak” 1979, nr 18.
- Deklaracja ideowo-programowa Klubu Konserwatywnego w Łodzi, Strona Organizacji Monarchistów Polskich, http://www.legitymizm.org/kk-deklaracja-ideowo-programowa [dostęp: 27.04.2012].
- Klub Konserwatywny – przed wyborami samorządowymi 1990, Strona Organizacji Monarchistów Polskich, http://www.legitymizm.org/kk-wybory-samorzadowe-1990 [dostęp: 27.04.2012].
- Memorandum Klubu Konserwatywnego w sprawie humanizacji oświaty, 29.01.2007, Strona Stowarzyszenia Kultury Chrześcijańskiej im Piotra Skargi, http://www.piotrskarga.pl/ ps,536,12,0,1,I,informacje.html [dostęp: 27.04.2012].
- Memorandum w sprawie konserwatyzmu w Polsce, 29.10.1995, Klub Konserwatywny w Łodzi, Strona Organizacji Monarchistów Polskich, http://www.legitymizm.org/kk-memorandum-konserwatyzm [dostęp: 27.04.2012].
- Polska ma własną drogę. Tezy ustrojowe (Klub Konserwatywny), Strona Organizacji Monarchistów Polskich, http://www.legitymizm.org/kk-polska-ma-wlasna-droge-tezy- -ustrojowe [dostęp: 27.04.2012].
- Szkoła – instrument sprawowania władzy czy instytucja przekazywania wiedzy? Memorandum oświatowe, Łódź, 8.12.1996, Strona Organizacji Monarchistów Polskich, http:// www.legitymizm.org/kk-szkola-memorandum-oswiatowe [dostęp: 27.04.2012].
- Banaś J., Czego reformatorzy polskiej szkoły powinni nauczyć się z historii, „Cywilizacja” 2003, nr 7.
- Banaś J., Jaki model kształcenia?, 14.12.2006, Strona Instytutu Edukacji Narodowej, http:// ien.pl/index.php/archives/102 [dostęp: 27.04.2012].
- Bartnik Cz., Niszczący charakter liberalizmu radykalnego, „Nasz Dziennik”, 17–18.2009, nr 14.
- Bartnik Cz., Obłędna „inżynieria społeczna” w Polsce [w:] idem, Oto Polska w was jest, Radom 2003.
- Brzózka R., Edukacja liberalna ale pod przymusem, „Nasz Dziennik”, 5.02.2008, nr 30.
- Dominiak Ł., O problemie edukacji humanistycznej w dobie późnej nowoczesności, „Pro Fide Rege et Lege” 2008, nr 2.
- Jackowski J.M., Szkodnik oświaty, „Nasz Dziennik”, 2–3.04.2011, nr 77.
- Jarosiewicz H., Sytuacja wychowawcza we współczesnej szkole – zagrożenia indywidualizmem, „Cywilizacja” 2007, nr 22.
- Jaroszyński P., Języki klasyczne a wychowanie Polaka, „Wychowawca” 2006, nr 2.
- Jaroszyński P., Nowa twarz socjalizmu, „Nasz Dziennik”, 13.01.2009, nr 10.
- Jaroszyński P., Reforma edukacji – kto za tym stoi, „Nasz Dziennik”, 10.09.2008, nr 212.
- Jaworski P., Edukacja historyczna w dobie reformy, „Cywilizacja” 2006, nr 18.
- Jaworski P., Jaka młodzież? Jaka Rzeczpospolita, „Arcana” 1998, nr 3.
- Jaworski P., Polska oświata po presją utopii – u źródeł reformy edukacji, „Arcana” 2000, nr 1.
- Jaworski P., Potrzeba Narodowego Programu Nauczania, 28.03.2010, Strona Towarzystwa Nauczycieli Szkół Polskich, http://polskaedukacja.pl/index.php/program-nauczania /548-piotr-jaworski-potrzeba-narodowego-programu-nauczania.html [dostęp: 27.04.2012].
- Jaworski P., Reforma czyli zamykanie umysłów, „Nowe Państwo” 2010, nr 3.
- Jezierska A., Upaństwowione dzieciństwo, „Nasz Dziennik”, 3.03.2006.
- Kiereś B., Szkoła w służbie rodziny, „Cywilizacja” 2004, nr 10.
- Krasnodębski Z., Demokracja peryferii, Gdańsk 2003.
- Krasnodębski Z., Postmodernistyczne rozterki kultury, Warszawa 1996.
- Krupa R., Jak przywrócić autorytet i dyscyplinę w szkole, „Cywilizacja” 2007, nr 22.
- Kubiak Ł., Szkoła i media a wychowanie, „Cywilizacja” 2007, nr 22.
- Kurnik A., Krytyka edukacyjnych aberracji, „Nowe Państwo” 2010, nr 3.
- Laskowski J., Do podstaw polityki polskiej, „Arcana” 1997, nr 17.
- Legutko R., Esej o duszy polskiej, Kraków 2008.
- Legutko R., Kłamstwo edukacyjne, „Wprost” 2008, nr 16.
- Legutko R., Kombinat edukacyjny, „Polonia Christiana” 2011, nr 22.
- Legutko R., W stronę umysłowej pospolitości, „Rzeczpospolita”, 5.01.2002.
- Leszczyński D., Szkoła zakładnik ideologii, „Polonia Christiana” 2008, nr 4.
- Merta T., Zmiana paradygmatu, „Znak” 1999, nr 526.
- Michalski Ł., Edukacja zdegenerowana, „Rzeczpospolita”, 8.09.2009.
- Michalski Ł., Szkolna historia na polu bitwy [w:] Pamięć i odpowiedzialność, R. Kostro, T. Merta (red.), Kraków 2005.
- Nagórny J., Posłannictwo szkoły – posłannictwo nauczyciela, „Cywilizacja” 2005, nr 14.
- Nowak A., Szkoła miernoty, „Wprost” 2008, nr 20.
- Ryba M., Jak wychować postmodernistycznego Europejczyka, „Polonia Christiana” 2008, nr 4.
- Sagan M., Czas fałszywych proroków, „Nasz Dziennik”, 31.08.2009, nr 203.
- Sagan M., Losy języka polskiego po reformie oświaty a propozycje wyjścia z kryzysu, „Cywilizacja” 2003, nr 7.
- Sagan M., Szukając klucza do otwartych drzwi, „Nasz Dziennik”, 26.10.2009, nr 251.
- Sawicki M., Problematyczność reformy szkolnej, „Cywilizacja” 2005, nr 14.
- Staniłko J.F., O sztuce równowagi [w:] Batalia o szkołę, R. Legutko (red.), Warszawa 2007.
- Szczerski K., Pekunializm – ideologia III RP, „Pressje” 2009, nr 18.
- Szułdrzyński M., Demokratyczna szkoła inteligentów [w:] Batalia o szkołę, R. Legutko (red.), Warszawa 2007.
- Terlikowski T., Kształcenie rzemieślników, „Rzeczpospolita”, 12.02.2008.
- Terlikowski T., Paleokonserwatywna krucjata, „Nowe Państwo” 2004, nr 4.
- Terlikowski T., Równajmy w dół czyli stan polskiej ciemniaty, „Salon24.pl”, http://terlikowski. salon24.pl/113195,rownajmy-w-dol-czyli-stan-polskiej-ciemniaty [dostęp: 27.04.2012].
- Torbicz M., Liberalny projekt, czyli szkic o współczesnej szkole, „Cywilizacja” 2003, nr 7.
- Warzecha Ł., Szkoła barbarzyńców, „Salon24.pl”, http://lukaszwarzecha.salon24.pl/5272,szkola-barbarzyncow [dostęp: 27.04.2012].
- Waśko A., Istota i funkcje społeczne edukacji literackiej, „Arcana” 2000, nr 26.
- Waśko A., Polska postkolonialna, „Nowe Państwo” 2012, nr 3.
- Waśko A., Reforma Handkego, „Pressje” 2008, nr 18. Waśko A., Szkoła po polsku, „Nowe Państwo” 2010, nr 3.
- Wielomski A., Produkcja wykształciuchów, 16.04.2008, „Salon24.pl”, http://adamwielomski. salon24.pl/64756,produkcja-wyksztalciuchow [dostęp: 27.04.2012].
- Wielomski A., Socjalistyczne państwo, socjalistyczne problemy, 4.04.2009, „Salon24.pl”, http://adamwielomski.salon24.pl/64851,socjalistyczne-panstwo-socjalistyczneproblemy [dostęp: 27.04.2012].
- Wojciechowski M., Zimny prysznic tegorocznej matury, „Rzeczpospolita”, 26.07.2006.
- Zalewski D., Badania PISA a pedagogika klasyczna, 12.10.2007, Strona Instytutu Edukacji Narodowej, http://ien.pl/index.php/archives/638 [dostęp: 27.04.2012].
- Zalewski D., Oświata po rewolucji – i co dalej?, „Cywilizacja” 2008, nr 23.
- Zalewski D., Powrót do klasycznej metody nauczania, „Nasz Dziennik”, 13–14.03.2010, nr 61.
- Zalewski D., Społeczeństwo (pseudo)wiedzy, 18.12.2005, http://www.dlapolski.pl/Spoleczenstwo-pseudowiedzy-art201.html [dostęp: 27.04.2012].
- Zalewski D., Szkolnictwo prywatne a edukacja klasyczna, 12.04.2008, Strona Instytutu Edukacji Narodowej, http://ien.pl/index.php/archives/865 [dostęp: 27.04.2012].
- Zalewski D., Szkoła na równi pochyłej, „Nasz Dziennik”, 9.01.2009, nr 7.
- Zalewski D., Uczeń jako trybik w maszynie państwowej, 14.10.2008, Strona Instytutu Edukacji Narodowej, http://ien.pl/index.php/archives/1073 [dostęp: 27.04.2012].
- Zalewski D., Wiedza pozorna, 25.06.2009, strona „Edukacja klasyczna w XXI wieku”, http:// edukacja21.blogspot.com/2009/06/wiedza-pozorna.html [dostęp: 27.04.2012].
- Zalewski D., Wychować do wolności, „Polonia Christiana” 2008, nr 4 .
- Zaremba P., Elegia na koniec roku szkolnego, „Rzeczpospolita”, 23.06.2011.
- Zaremba P., Szkoła potrzebuje rozwagi zamiast rewolucji, „Dziennik”, 4.12.2007.
marketization of education economization of education educational reform neoliberalism conservatism