Rozwój kompetencji społecznych studentów w dobie nauczania online
- Institution: Uniwersytet Opolski
- ORCID: https://orcid.org/0000-0001-7240-3018
- Institution: Politechnika Opolska
- ORCID: https://orcid.org/0000-0002-9354-1927
- Year of publication: 2021
- Source: Show
- Pages: 148-168
- DOI Address: https://doi.org/10.15804/kie.2021.03.08
- PDF: kie/133/kie13308.pdf
Development of students’ social competence in an age of online learning
The article is the research report. The aim of the investigation was to address the question how students evaluate the development of their social competence regarding learning online which became inevitable due to the COVID19 pandemic. 350 students from three universities in Opole participated in the research. The diagnostic survey method was applied. In order to collect the research material, an original online survey questionnaire was used. The study participants responded to questions on the basis of a fivepoint scale. The analysis of the results indicates that the highest valued competence for the respondents was the ability of selfmanagement in time (M=3.71) along with the ability of expressing one’s own opinion (M=3.66), whereas the lowest valued competence was maintaining relations (M=2.84) and regularity of learning (M=2.87). It also turned out that women valued the development of their social competence significantly higher than men (M=3.44; M=2.94). Considerably higher results also appeared in extramural students compared to fulltime students (M=3.63; M=3.27). Moreover, early years students rated the innovative approach to problemsolving and systematic learning significantly higher than older students.
Artykuł jest komunikatem z badań, których celem była próba odpowiedzi na pytanie, jak studenci oceniają rozwój swoich kompetencji społecznych w związku z nauką online, która stała się koniecznością z powodu pandemii COVID19. W badaniu wzięło udział 350 studentów z trzech uczelni wyższych miasta Opola. Posłużono się metodą sondażu diagnostycznego. W celu zgromadzenia materiału badawczego wykorzystano kwestionariusz ankiety własnego autorstwa, w wersji online. Badani odpowiadali na pytania w oparciu o pięciostopniową skalę. Analiza wyników wskazuje na to, że respondenci najwyżej ocenili umiejętność zarządzania sobą w czasie (M=3,71) oraz umiejętność wyrażania własnego zdania (M=3,66), natomiast najniżej umiejętność podtrzymywania relacji (M=2,84) oraz systematyczność w uczeniu się (M=2,87). Okazało się także, że kobiety istotnie wyżej oceniły rozwój swoich kompetencji społecznych niż mężczyźni (M=3,44; M=2,94). Również istotnie wyższe oceny pojawiły się u studentów studiów zaocznych niż dziennych (M=3,63; M=3,27). Ponadto studenci pierwszych lat istotnie wyżej ocenili innowacyjne podejście do rozwiązywania problemów i systematyczność w uczeniu się niż studenci starsi stażem.
REFERENCES:
- Agnieszka Franczyk, Anna Rajchel
- Argyle, M. (2001). Psychologia stosunków międzyludzkich. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.
- Armstrong, M. (2000). Zarządzanie zasobami ludzkimi. Kraków: Oficyna Ekonomiczna, Dom Wydawniczy ABC.
- Doroszewski, W. (red.). Słownik języka polskiego. Pobrane z: https://sjp.pwn.pl/szukaj/kompetencje.html.
- DudzińskaGłaz, J. (2012). Zarządzanie kompetencjami pracowników jako jeden z elementów strategicznego zarządzania zasobami ludzkimi. W: W. Harasim (red.), Zarządzanie kapitałem intelektualnym w organizacji inteligentnej. Warszawa: Wyższa Szkoła Promocji. Pobrane z: http://wsp.pl/index.php/pl,9,87,1057,2,12012_zarzadzanie_kapitalem_intelektualnym_w_oerganizacji_inteligentnej_.
- Fastnacht, D. (2006). Miękkie kompetencje w zarządzaniu. Zeszyty Naukowe Wyższej Szkoły Zarządzania Ochroną Pracy w Katowicach, 1 (2), s. 110. Pobrane z: http://yadda.icm.edu.pl/baztech/element/bwmeta1.element.baztecharticleBUS600310043.
- Henne, K. (2003). Kompetencja społeczna i inteligencja emocjonalna a zaangażowanie w Internet. Psychologia Jakości Życia, t. 2, nr 1, s. 113. Pobrane z: https://depot.ceon.pl/bitstream/handle/123456789/1966/Kompetencja%20spo%c5%82eczna%20i%20inteligencja%20emocjonalna%20a%20zaanga%c5%bcowanie%20w%20Internet.pdf?sequence=1&isAllowed=y0.
- Kocór, M. (2011). Kompetencje przyszłych i czynnych zawodowo nauczycieli. Edukacja. Internet. Dialog, marzec/kwiecień. Pobrane z: http://edukacjaidialog.pl/archiwum/2011,385/marzeckwiecien,386/kompetencje,2334.html.
- Kompetencje społeczne. Pobrane z: https://mlodziwdzialaniu.pzg.org.pl/wpcontent/uploads/2019/07/Kompetencjespo%C5%82eczne.pdf.
- Kompetencje kulturowe w edukacji. Przewodnik dla nauczycieli. Kuratorium Oświaty w Katowicach, s. 17. Pobrane z: http://www.kuratorium.katowice.pl/wpcontent/uploads/2019/01/przewodnikdlanauczycieli.pdf.
- Miłaszewicz, D. (2017). Kompetencje społeczne w świetle wyników badań kapitału społecznego studentów z Polski, Litwy i Słowacji, Studia i Prace WNEIZ US, 47/1, 2017. DOI: 10.18276/sip.2017.47/113, s. 151.
- Okoń, W. (1981). Słownik pedagogiczny. Warszawa: Państwowe Wydawnictwo Naukowe.
- Pankowska, D. (2016). Kompetencje nauczycielskie – próba syntezy (projekt autorski). Lubelski Rocznik Pedagogiczny, t. XXXV, z. 3, 189. DOI: 10 .17951/lrp .2016 .35 .3 .187. Pobrane z: http://cejsh.icm.edu.pl/cejsh/element/bwmeta1.element.ojsdoi10_17951_lrp_2016_35_3_187.
- Pocztowski, A. (2008). Zarządzanie zasobami ludzkimi. Strategie – procesy –metody. Warszawa: Polskie Wydawnictwo Ekonomiczne.
- Polska Rama Kwalifikacji. Poradnik użytkownika. (2018). Warszawa, s. 10. Pobrane z: https://kwalifikacje.edu.pl/polskaramakwalifikacjiporadnikuzytkownika/.
- Rakowska, A. (2018). Samoocena potencjału kompetencyjnego przez kobiety i mężczyzn na przykładzie pracowników innowacyjnych przedsiębiorstw. Zarządzanie i Finanse, 1, s. 133–141.
- RogozińskaPawełczyk, A. (2006). Kompetencje w organizacji. Аcta Universitatis Lodziensis. Folia Oeconomica, 199, s. 101. Pobrane z: https://dspace.uni.lodz.pl/xmlui/bitstream/handle/11089/17674/foe199_Anna_Rogozi%C5%84ska_Pawelczyk_99_120.pdf?sequence=1&isAllowed=y.
- SiekPiskozub, T. (2012). Międzykulturowa kompetencja komunikacyjna wyzwaniem dla glottodydaktyki. Lingwistyka Stosowana, 5, s. 96. Pobrane z: http://www.ls.uw.edu.pl/documents/7276721/11201131/LS5_2012_art_SIEKPISKOZUB.pdf.
- Szymczak, M. (red.). (1982). Słownik języka polskiego. T. 2. Warszawa: Państwowe Wydawnictwo Naukowe.
- Ustawa z dnia 22 grudnia 2015 r. o Zintegrowanym Systemie Kwalifikacji (Dz. U. 2016 poz. 64 z późn. zm).
- Whiddett, S., Hollyforde, S. (2003). Modele kompetencyjne w zarządzaniu zasobami ludzkimi. Tłum. G. Sałuda. Kraków: Oficyna Ekonomiczna.
- Wielki Słownik Języka Polskiego. Pobrane z: https://www.wsjp.pl/index.php?id_hasla=6956&ind=0&w_szukaj=kompetencje.
- Włoch, R., Śledziewska, K. Kompetencje przyszłości. Jak je kształtować w elastycznym ekosystemie edukacyjnym. DELab UW, s. 11. Pobrane z: https://www.delab.uw.edu.pl/wpcontent/uploads/2019/09/Kompetencje_przyszlosci_Raport_DELabUW.pdf.
- Zalecenie Rady z dnia 22 maja 2018 r. w sprawie kompetencji kluczowych w procesie uczenia się przez całe życie. (Tekst mający znaczenie dla EOG) (2018/C 189/01), Dziennik Urzędowy Unii Europejskiej. Pobrane z: https://eurlex.europa.eu/legalcontent/PL/TXT/PDF/?uri=CELEX:32018H0604(01)&from=en.
- Załoga, W. (2013). Model kompetencji menedżera w nowoczesnej organizacji. Zeszyty Naukowe Uniwersytetu PrzyrodniczoHumanistycznego w Siedlcach, 97, Seria: Administracja i Zarządzanie, s. 457–458. Pobrane z: https://repozytorium.uph.edu.pl/bitstream/handle/11331/730/Zaloga_Model_kompetencji_menedzera.pdf?sequence=1.
kompetencje społeczne studenci nauczanie online COVID-19 rozwój kompetencji social competence online learning students development of competences