„Co robi alfabetyzacja?”. O potrzebie i priorytetach badań pedagogicznych nad fenomenem niepiśmienności

Author: Ewa Przybylska
Institution: Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu
Year of publication: 2014
Source: Show
Pages: 66-84
DOI Address: https://doi.org/10.15804/kie.2014.04.06
PDF: kie/104/kie10406.pdf

The article points out the need of educational research on the illiteracy phenomenon in the societies, where compulsory education is enforced. The scale of illiteracy and lack of knowledge about functional illitera cy in the present time poses a number of challenges for science. The most important are: identification of groups with reading and writing deficits and etiology of illiteracy phenomenon, reflection on the essence of functionally illiterate adults learning, the role of school and other agents of socialization in reading and writing development, literacy opportunities in the workplace or the contribution of the arts to popularize adult literacy and breaking social taboo, which is inability to read and write in highly developed countries.

REFERENCES:

  • Alke M., Betriebe als Lernorte für Grundbildung [w:] Zielgruppen in Alphabetisierung und Grundbildung Erwachsener. Bestimmung, Verortung, Ansprache, Projektträger im DLR (red.), Bielefeld 2011.
  • Barton D., Hamilton M., Local literacies: reading and writing in one community, London 1998.
  • Biblioteka Narodowa, TNS OBOP, Stan czytelnictwa w Polsce w 2010 roku, http://www.bn.org.pl/download/document/1297852787.pdf.
  • Borowicz R., Plany kształceniowe i zawodowe młodzieży oraz ich realizacja, Warszawa 1980.
  • EgloffB., Biographische Muster „funktionaler Analphabeten. Eine” biographieanalytische Studie zu Entstehungsbedingungen und Bewältigungsstrategien von „funktionalem Analphabetismus”, Frankfurt am Main 1997.
  • Genuneit J., Alphabetisierung braucht Geschichte [w:] Wissenschaftund Praxis in der Alphabetisierung und Grundbildung, F. Knabe (red.), Münster–New York–München–Berlin 2007.
  • Godlewski G., Wstęp do wydania polskiego David Olson, Odkrywca „papierowego świata” [w:] Papierowy świat. Pojęciowe i poznawcze implikacje pisania i czytania, D.R. Olson (red.), Warszawa 2010.
  • Goody J., Watt J., Następstwa piśmienności, „Communicare Almanach Antropologiczny Oralność/Piśmienność” 2007, nr 2.
  • Grotlüschen A., Riekmann W. (red.), Funktionaler Analphabetismus in Deutschland. Ergebnisse der ersten leo. – Level – One Studie, Münster–New York–München–Berlin 2012.
  • Kleint S., Funktionaler Analphabetismus – Forschungsperspektiven und Diskurslinien, Bielefeld 2009.
  • Kwieciński Z., Odpad szkolny na wsi: studium socjopedagogiczne, Warszawa 1972.
  • Leonhardt T., Der Wortgarten. Ein interaktives Kunstprojekt von Tanja Leonhardt und dem Verein KultA (Kultur im Austausch), Rodgau [w:] Das ist doch keine Kunst, J. Bothe (red.), Münster–New York–München–Berlin 2010.
  • Linde A., Literalität und Lernen. Eine Studie über das Lesen- und Schreibenlernen im Erwachsenenalter, Münster–New York–München–Berlin 2008.
  • Ludwig J., Müller K., Lernforschung in der Alphabetisierung, „Report Zeitschriftfür Weiterbildungsforschung” 2012, nr 1.
  • Magala S., Antropologia wizualna [w:] Badania jakościowe. Podejścia i teorie, D. Jemielniak (red.), Warszawa 2012.
  • McLuhan M., Wybór tekstów, Poznań 2001.
  • ‘My secret shame’: The £400m British mogul who is unable to READ and gets his PA to handle e-mails for him, http://www.dailymail.co.uk/news/article-1394042/Andreas-Panayiotou-400m-British-mogul-unable-READ.html.
  • OECD, Literacy in the Information Age. Final report of the Internatio nal Adult Literacy Survey, Paris 2000.
  • Olson D.R., Papierowy świat. Pojęciowe i poznawcze implikacje pisania i czytania, Warszawa 2010.
  • Ong W.J., Oralność i piśmienność. Słowo poddane technologii, Lublin 1992.
  • Projektträger im DRL (red.), Alphabetisierung und Grundbildung Erwachsener. Abschlussdokumentation zur Forschung und Entwicklung 2007 – 2012, Bielefeld 2012.
  • Schrader J., Berzbach F., Lerner Erwachsener – (k)ein Thema für die empirische Weiterbildungsforschung? [w:] Vom Lernen zum Lehren. Lehr- und Lernforschung für die Weiterbildung, E. Nuissl (red.), Bielefeld 2006.
  • Scriber S., Cole M., Schreiben und Denken [w:] Literatur – Lektüre – Literalität. Vom Umgang mit Lesen und Schreiben, G. Stagl, J. Dvorak, M. Jochum (red.), Wien 1991.
  • Śliwerski B., Bariery i możliwości wyrównania szans edukacyjnych dzieci i młodzieży w reformowanej szkole, Łódź 1999.
  • Street B., International Literacy Year. Rhetoric and Reality, „Adult Education and Development” 1991, nr 36.
  • Szafraniec K., Młodzież wiejska jako efekt socjalizacji pogranicznej. Między lokalizmem a totalizmem, Warszawa 1991.
  • Tischner J., Filozofia dramatu, Kraków 1998.
  • UNESCO, Education for All Global Monitoring Report 2011: The Hidden Crisis: Armed Conflict and Education, Paris 2011.

literacy pedagogical literacy research adult learning teaching literacy workplace literacy causes of illiteracy

Message to:

 

 

© 2017 Adam Marszałek Publishing House. All rights reserved.

Projekt i wykonanie Pollyart