Managing Education and Teaching Team During the COVID-19 Pandemic. A Systematic Review
- Institution: University of Adam Mickiewicz in Poznań
- ORCID: https://orcid.org/0000-0003-1316-8470
- Year of publication: 2022
- Source: Show
- Pages: 114-128
- DOI Address: https://doi.org/10.15804/kie.2022.02.07
- PDF: kie/136/kie13607.pdf
Circumstances related to the COVID-19 pandemic resulted in many challenges for all entities constituting the education system in Poland. The article aims to present the specific character of managing education and the teaching team in this demanding unusual reality. Contemporary principals and managers of various levels of education, often burdened with a multitude and diversity of tasks and requirements imposed on their role and the organisation of work of the managed entity, regardless of the circumstances of management, require and expect adequate support. The article reviews current empirical research on the problem of the functioning of schools in the pandemic, including such aspects as the situation of teachers, principals, students and their parents. The results are set within the practical, day-to-day management of education, focusing on the implementation of statutory tasks and the circumstances of cooperation between the principal and the staff team (e.g., concerning communication, fulfilment of needs, conflict resolution). Reference has also been made to own empirical research dedicated to managerial talent in education and the specific character of conflict management in an educational institution.
REFERENCES:
- Banaszak, S. (2013). Zarządzanie oświatą w turbulentnym otoczeniu. Studia Edukacyjne, 27, 65–74.
- Banaszak, S. (2015). Edukacja menedżerska: geneza i znaczenie w nowoczesnych społeczeństwach. Studia Edukacyjne, 35, 85–99. DOI: 10.14746/se.2015.35.4
- Centrum Cyfrowe. (2020a). Research report: Remote education in the time of pandemic – edition I. https://centrumcyfrowe.pl/edukacja-zdalna-w-czasie-pandemii-1-edycja/
- Centrum Cyfrowe. (2020b). Research report: Remote education in the time of pandemic – edition II. https://centrumcyfrowe.pl/spoled/edukacja-zdalna-w-czasie-pandemii-2-edycja/
- Cieślińska, J. (2014). Styl przywództwa dyrektora szkoły a rozwiązywanie konfliktów. Zwiad badawczy. Studia Edukacyjne, 33, 243–259.
- Drucker, P.F. (2017). Praktyka zarządzania. MT Biznes.
- Dynowska-Chmielewska, K., Cieślik, Ł., Sekścińska, K., Trzcińska, A., Gurba, K., Lackowski, J., Długosz, P., Dankiewicz-Berger, M., & Muchacki, M. (2020). Research report: Distance learning through the eyes of principals, teachers, students and parents. Centrum Polityk Publicznych. https://mcdn.edu.pl/3d-flip-book/raport-z-badania-ksztalcenie-na-odleglosc-oczami-nauczycieli-dyrektorow-szkol-uczniow-i-rodzicow/
- Fazgalić, A.J. (2008). Menedżerowie wiedzy w polskiej oświacie. Dyrektor Szkoły, 5, 17–20.
- Fundacja Dajemy Dzieciom Siłę (FDDS). (2020). Research report: Negative experiences of young people during the pandemic. https://fdds.pl/co-robimy/raporty-z-badan/2020/negatywne-doswiadczenia-mlodziezy-w-trakcie-pandemii-2020.html
- Gurba, K. (2020). Edukacja na odległość w czasie pandemii w ocenie dyrektorów szkół. In N.G. Pikuła, K. Jagielska, & J.M. Łukasik (Eds.), Wyzwania dla edukacji w sytuacji pandemii COVID-19. Striptum.
- Jaskulska, S., & Jankowiak, B. (2020). Postawy nauczycielek i nauczycieli wobec kształcenia na odległość w czasie pandemii COVID-19. Studia Edukacyjne, 57, 47–65. DOI: 10.14746/se.2020.57.4
- Madalińska-Michalak, J. (2019). Dyrektorzy szkół w Polsce – wymagania, struktura, zadania. Studia Edukacyjne, 55, 59–77. DOI: DOI: 10.14746/se.2019.55.4
- Mazurkiewicz, G. (2013). Przywództwo i zmiana w edukacji. Ewaluacja jako mechanizm doskonalenia. Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego.
- Monitor Szkoły. Organizacja pracy w czasach pandemii. https://www.monitorszkoly.pl/artykul/organizacja-pracy-szkoly-w-czasach-pandemii
- Pikuła, N.G., Jagielska, K., & Łukasik, J.M. (Eds.). (2020). Wyzwania dla edukacji w sytuacji pandemii COVID-19. Striptum.
- Pisula, E., Pankowski, D., Nowakowska, I., Banasiak, A., Wytrychiewicz-Pankowska, K., Markiewicz, M., & Jórczak, A. (2020). Nauczyciele w sytuacji powrotu do szkół w czasie pandemii SARS-CoV-2. Research report from the study conducted from 10 September to 10 October 2020. Open Science Framework. https://osf.io/6znce/. DOI: 10.17605/OSF.IO/6ZNCE
- Plebańska M., Sieńczewska M., & Szyller A. (2020). Remote education in the time of COVID-19 pandemic – Research report. https://kometa.edu.pl/biblioteka-cyfrowa/publikacja,941,edukacja-zdalna-w-czasach-covid-19-raport-z-badania
- Prawo Pl. Zadania dyrektora szkoły w związku z pandemią. https://www.prawo.pl/oswiata/zadania-dyrektora-szkoly-w-zwiazku-z-pandemia-rok-szkolny,503561.html
- Ptaszek, G., Stunża, G.D., Pyżalski, J., Dębski, M., & Migaj, M. (2020). Edukacja zdalna: co się stało z uczniami, ich rodzicami i nauczycielami? https://zdalnenauczanie.org/wp-content/uploads/2020/10/edukacja-zdalna.pdf
- Reports of WU Institute of Psychology. Psychological aspects of COVID-19 pandemic. https://covid.psych.uw.edu.pl/raporty/
- Serwis Rzeczypospolitej Polskiej. Ministry of Education and Science. The schedule of returning of students to stationary classes in schools and facilities. https://www.gov.pl/web/edukacja-i-nauka/harmonogram-powrotu-uczniow-do-stacjonarnej-nauki-w-szkolach-i-placowkach
- Stoner, J.A.F., & Wankel, Ch. (1992). Kierowanie. Polskie Wydawnictwo Ekonomiczne.
- Śmietańska, J. (2020). Empirical Constructing of the Managerial Talent Category in Education. Przegląd Badań Edukacyjnych [Educational Studies Review], 30(1), 107–112. DOI: http://dx.doi.org/10.12775/PBE.2020.00
- Śmietańska, J. (2016). Talent menedżerski w oświacie. Wydawnictwo Naukowe UAM.
- Turska-Kawa, A., Stępień-Lampa, N., & Grzywna, P. (2020). Concerns of parents and teachers about new forms of education during SARS-CoV-2 pandemic: A study of the Silesian Province – Pro Silesia Report. https://www.researchgate.net/publication/347930179_Obawy_rodzicow_i_nauczycieli_wobec_nowych_form_edukacji_w_okresie_pandemii_SARS-COV-2_Studium_wojewodztwa_slaskiego_-_Raport_Pro_Silesia. DOI:10.13140/RG.2.2.27224.32004
- Woźniak-Prus, M., Gambin, M., & Cudo, A. (2020). Research report: Teenagers in the pandemic. https://covid.psych.uw.edu.pl/wp-content/uploads/sites/50/2021/03/Raport_nastolatkowie_wobec_pandemii.pdf
teachers conflict education management principal education in COVID-19