Vaporwave. Kapitalizm zremiksowany
- Institution: Uniwersytet Jagielloński
- Year of publication: 2017
- Source: Show
- Pages: 34-46
- DOI Address: -
- PDF: kim/2017_1/kim2017104.pdf
Vaporwave. Capitalism remixed
The article provides an overview of the vaporwave as musical and visual trend, in particular its origins and its varied interpretations. This phenomenon is discussed as a manifestation of remix culture, hauntology, critique of capitalism and internet meme.
REFERENCES:
- Adamek J., Review: Girlhood – Surfs Pure Hearts (Holy Page, 2011), Weed Temple, 2011, http://weedtemple.blogspot.com/2011/10/review-girlhood-surfs-pure-hearts-holy.html [dostęp: 8.03.2017].
- Aesthetic, Know Your Meme, 2015, http://knowyourmeme.com/memes/aesthetic [dostęp: 8.03.2017].
- Britton L.M., Music Genres Are A Joke That You’re Not In On, Noisey, 2014, https://noisey.vice.com/en_ca/article/a-definitive-guide-to-trolling-music-genres [dostęp: 8.03.2017].
- Cascone K., The Aesthetics of Failure: “Post-Digital” Tendencies in Contemporary Computer Music, „Computer Music Journal” 2000, Vol. 24, No. 4, s. 12–18.
- Dempsey A., Styles, schools and movements: an encyclopaedic guide to modern art, London 2002.
- Drenda O., Duchologia polska. Rzeczy i ludzie w latach transformacji, Kraków 2016.
- Drenda O., Festiwal duchów. Hauntologia dziś, 2012, http://www.glissando.pl/artykuly/olga-drenda-festiwal-duchow-hauntologia-dzis/ [dostęp: 8.03. 2017].
- Eco U., Historia brzydoty, Poznań 2007.
- Fashwave / Trumpwave, Know Your Meme, 2015, http://knowyourmeme.com/memes/cultures/fashwave-trumpwave [dostęp: 8.03.2017].
- Gail L., Vaporwave and the observer effect, Chicago Reader, 2013, http://www.chicagoreader.com/chicago/vaporwave-spf420-chaz-allen-metallic-ghosts-prismcorp-veracom/Content?oid=8831558 [dostęp: 8.03.2017].
- Graves S., New Wave Music, [w:] St. James Encyclopedia of Popular Culture, Volume 3: K-O, red. T. Pendergast, S. Pendergast, Farmington Hills 2000.
- Gwóźdź A., Medioznawstwo – dyskurs czy paradygmat badań kulturoznawczych, „Kultura Współczesna” 2007, nr 1, s. 80–92, http://kulturawspolczesna.pl/archiwum/medioznawstwo-dyskurs-czy-paradygmat-badan-kulturoznawczych [dostęp: 8.03.2017].
- Harper A., Comment: Vaporwave and the pop-art of the virtual plaza, Dummy, 2012, www.dummymag.com/features/adam-harper-vaporwave [dostęp: 8.03.2017].
- Heels B., History of vaporwave, Ben Heels Music, 2015, https://benheelsmusic.wordpress.com/2015/10/01/history-of-vaporwave [dostęp: 8.03. 2017].
- Jeziński M., Muzyka popularna jako wehikuł ideologiczny, Toruń 2011.
- Kalazna K., Tam gdzie kończą się wszystkie muzyczne historie, czyli VAPORWAVE, Muzyczne Historie, 2017, http://muzycznehistorie.24.edu.pl/2017/02/27/tam-gdzie-koncza-sie-wszystkie-muzyczne-historie-czyli-v-a-p-o-r-w-a-v-e/ [dostęp: 8.03.2017].
- Kamińska M., Niecne memy. Dwanaście wykładów o kulturze internetu, Poznań 2011.
- Kotoński W., Muzyka elektroniczna, Kraków 2002.
- Lessig L., Remiks. Aby sztuka i biznes rozkwitały w hybrydowej gospodarce, Warszawa 2009.
- Lhooq M., Is Vaporwave The Next Seapunk?, Vice, 2013, http://thump.vice.com/en_us/article/is-vaporwave-the-next-seapunk [dostęp: 8.03.2017].
- Manovich L., Who is the Author? Sampling / Remixing / Open Source, 2002, www.manovich.net/content/04-projects/035-models-of-authorship-in-new-media/32_article_2002.pdf [dostęp: 8.03.2017].
- Marx K., Engels F., Manifesto of the Communist Party, Marxist Internet Archive, s. 16, https://www.marxists.org/archive/marx/works/download/pdf/Manifesto.pdf [dostęp: 8.03.2017].
- Marzec A., Widma, zjawy i nawiedzone teksty – hauntologia Jacquesa Derridy, czyli o pośmiertnym życiu literatury, [w:] Wymiary powrotu w literaturze, red. M. Garbacik, P. Kawulok, A. Nowakowski, N. Palich, T. Surdykowski, Kraków 2012, s. 258.
- Marzec A., Widmontologia. Teoria filozoficzna i praktyka artystyczna ponowoczesności, Warszawa 2015.
- McLeod K., Rap/Hip-Hop, [w:] St. James Encyclopedia of Popular Culture, Volume 4: P-T, red. T. Pendergast, S. Pendergast, Farmington Hills 2000.
- Miecznikowski T., 1995 rok to ostatni rok, gdy wszystko było estetyczne. Tłumaczymy, czym jest Vaporwave w Polsce, 2014, http://noizz.pl/big-stories/1995-rok-to-ostatni-rok-gdy-wszystko-bylo-estetyczne-tlumaczymy--czym-jest-vaporwave-w/1k8c5g9 [dostęp: 8.03.2017].
- Nguyen T., This is witch house, A.V. Club, 2010, https://web.archive.org/web/20110101070906/http://www.avclub.com/denver/articles/this-is-witch-house,49199/ [dostęp: 8.03.2017].
- Oswald J., Plunderphonics, or Audio Piracy as a Compositional Prerogative, „Musicworks” 1986, nr 34, s. 5–8.
- Parker J., Datavis + Forgotten Light. Prism Projector, 2014, http://www.tinymixtapes.com/music-review/datavis-forgotten-light-prism-projector [dostęp: 8.03.2017].
- Rouse M., Vaporwave, 2011, http://whatis.techtarget.com/definition/vaporware [dostęp: 8.203.2017].
- Simpsonwave, Know Your Meme, 2015, http://knowyourmeme.com/memes/simpsonwave [dostęp: 8.03.2017].
- Storey J., Studia kulturowe i badania kultury popularnej. Teorie i metody, Kraków 2003.
- Trudzik A., Dziennikarstwo i media muzyczne. Stan obecny i perspektywy, [w:] Media jako przestrzenie muzyki, red. M. Parus, A. Trudzik, Gdańsk 2016. Vaporwave, http://knowyourmeme.com/memes/subcultures/vaporwave [dostęp: 8.03.2017].
- Ward Ch., Vaporwave: Soundtrack to Austerity, 2014, http://www.stylus.com/hzwtls [dostęp: 8.03.2017].
- Warmuz K., Chaosmuza: vaporwave, czyli muzyczna narkopara w sieci, Reflektor, 2016, www.rozswietlamykulture.pl/reflektor/2016/04/27/vaporwave-czyli-muzyczna-narkopara-w-sieci [dostęp: 8.03.2017].
- Wójtowicz E., Net art, Kraków 2008.
- Wójtowicz E., Sztuka w kulturze postmedialnej, Gdańsk 2016.
- Zaremba M., Memy internetowe (2010–2011), „Media i Społeczeństwo” 2012, nr 2, http://www.mediaispoleczenstwo.ath.bielsko.pl/art/060_zaremba.pdf [dostęp: 8.03.2017].