Kluczowe działania UNESCO w zakresie kształcenia ustawicznego
- Institution: Uniwersytet Marii Curie-Skłodowskiej w Lublinie
- Year of publication: 2019
- Source: Show
- Pages: 40-58
- DOI Address: https://doi.org/10.15804/kimwe2019104
- PDF: kim/2019_1/kim2019104.pdf
Leading UNESCO activities in the field of lifelong learning.
Contemporary society is looking for solutions that will respond to the challenges and requirements of civilization. With the development of new technologies and the Internet it is necessary to acquire appropriate competences to be able to navigate the network and virtual world. The article presents selected activities of the international organization of UNESCO in the field of lifelong learning and media education. UNESCO has a rich tradition of reflections and actions for continuing education and media education. The subject of lifelong learning education appeared in the first years of the organization’s activity and continues to be one of the main challenges it faces. Education of the 21st century needs constant modifications that will be improved along with technological development. In the article, the Conferences in Montreal and Nairobi were compared, the views of J. Kidd and P. Lengrand, the Faure report and the Delaros report.
References:
- Delors, J. (1998). Edukacja-jest w niej ukryty skarb. Warszawa: Wydawnictwo UNESCO. Pobrane z: http://www.unesco.pl/fileadmin/user_upload/pdf/ 4_Filary_Raport_Delorsa.pdf. (data dostępu: 23.02.2019).
- Dziarmakowska, K., Wróbel, P. (2015). Badanie potencjału wdrażania edukacji medialnej w warszawskich szkołach Pracownia Badań i Innowacji Społecznych „Stocznia” Dla Fundacji Nowoczesna Polska. Pobrane z: http://edukacjamedialna.edu.pl/media/chunks/attachment/Badanie_potencja%C5%82u_edukacji_medialnej_w_Warszawie_raport_final.pdf. (data dostępu: 23.02.2019).
- Enriquez, G. (2009). Między konferencjami UNESCO CONFINTEA V i CONFINTEA V+6. Edukacja ustawiczna dorosłych, nr 1(64), s. 99–104 (data dostępu: 26.03.2019).
- Faure, E., Herrera, E., Kaddoura, A.R., Lopes H., Pietrowski, A.W., Rahnem W., Ward, F.C. (1975). Uczyć się, aby być. Warszawa: Wydawnictwo PWN.
- Kędzierski, M. (2017). Polityka edukacyjna prowadzona przez UNESCO jako globalne dobro publiczne. Horyzonty Polityki, vol. 8, nr 24, s. 53–78. Pobrane z: https://horyzonty.ignatianum.edu.pl/index.php/HP/article/view/1088 (data dostępu: 23.03.2019).
- Korzan, D. Kształcenie ustawiczne-przegląd literatury. E-mentor, nr 4(11), s. 74–79. http://www.korzan.edu.pl/pdf/ustawiczne.pdf (data dostępu: 29.03. 2019).
- Półturzycki, J. (2006). Aktualność problemów edukacji ustawicznej. E-mentor, nr 1 (13), s. 36–43. Pobrane z: http://www.e-mentor.edu.pl/artykul/index/numer/13/id/ (data dostępu: 25.01.2019).
- Półturzycki, J. (1991). Dydaktyka dorosłych. Warszawa: Wydawnictwo Szkolne i Pedagogiczne.
- Półturzucki, J. (2004). Źródła i tendencje rozwojowe edukacji ustawicznej. E-mentor, nr 5(7), s. 47–50. Pobrane z: http://www.e-mentor.edu.pl/artykul/index/numer/7/id/97 (data dostępu: 26.01.2019).
- Prauzner, T. (2011). LifeLong Learning-edukacja przez całe życie. W: Prace Naukowe AJD nt.: Edukacja Techniczna i Informatyczna. Częstochowa: Wydawnictwo AJD. UNESCO (1948). Powszechna Deklaracja Praw Człowieka. Pobrane z: http://www.unesco.pl/fileadmin/user_upload/pdf/Powszechna_Deklaracja_Praw_Czlowieka.pdf (data dostępu: 23.03.2019). UNESCO (1990). Edukacja dla wszystkich. Pobrane z: http://www.unesco.pl/edukacja/edukacja-dla-wszystkich/ (data dostępu: 23.03.2019).
- UNESCO (1996). Learning: The treasure within. Paris. UNESCO (2003). Stanowisko w kwestii zapewnienia edukacji medialnej wszystkim grupom wiekowym i społecznym. Pobrane z: http://www.unesco.pl/fileadmin/user_upload/pdf/edukacja_medialna_PK_IFAP_stanowisko__1_.pdf (data dostępu: 23.03.2019).
- UNESCO (2005). Społeczeństwo informacyjne w działaniach UNESCO. Pobrane z: http://www.unesco.pl/komunikacja-i-informacja/spoleczenstwo-informacyjne/ (data dostępu: 23.03.2019).
- UNESCO (2015). Rethinking Education. Towards a global common good? Paris.
- Urbańska, K. (2009). Edukacja dorosłych-programy i inicjatywy edukacyjne w UNESCO. Edukacja ustawiczna dorosłych, nr 1 (64), s. 91–98.
- Witek, K.W. (2008). Idea kształcenia ustawicznego w działaniach organizacji międzynarodowych. E-mentor, nr 1 (23), s. 75–79. Pobrane z: http://www.e-mentor.edu.pl/artykul/index/numer/23/id/519 (data dostępu: 23.03.2019).
- Wróblewska, K. (2006). Konsekwencje założeń koncepcji edukacji ustawicznej dla autoedukacji. E-mentor, nr 5 (17), s. 47–52. Pobrane z: http://www.e-mentor.edu.pl/artykul/index/numer/17/id/356 (data dostępu: 23.03.2019).
- Wolicki, M. (2012). Edukacja permanentna-potrzeba i formy. Forum pedagogiczne, nr 1, s. 11–26. Pobrane z: http://cejsh.icm.edu.pl/cejsh/element/bwmeta1.element.desklight-6ba654fe-8fd2-4637-80f0-284d15e337f7/c/numer-1-2012-marian-wolicki-edukacja-permanentna.pdf (data dostępu: 23.03.2019).