Praca zespołowa studentów w dużej grupie ćwiczeniowej jako element kształtowania kompetencji społecznych. Dobre praktyki
- Institution: Uniwersytet Warszawski
- Year of publication: 2019
- Source: Show
- Pages: 59-78
- DOI Address: https://doi.org/10.15804/kimwe2019105
- PDF: kim/2019_1/kim2019105.pdf
Teamwork in a large student group as an element of shaping competence. Good practices
Teamwork in a large student group as an element of shaping competence. Good practices The competences of many job candidates differ largely from the needs of employers in the labor market-a reality which is currently a significant problem also in Poland. Soft skills, as they are dubbed, are essential for effective interaction and communication in interpersonal relationships and are considered competences of the future. In shaping them the participation of academic teachers plays a special role. The author, being a practitioner, noticed the permanence of the problem in the area of shaping students’ skills in communication and teamwork. During more than a decade of work with students at state and private universities, first-cycle and second-cycle studies, full-time and part-time, the author has developed a comprehensive approach to teamwork guidelines in classes, in a large group (approximately 30 people) within the sphere of interpersonal communication. It worked well in the journalism and media logistics classes supervised by the author. This approach that can be described as good practices has a twofold value: advantage for students when used in university classes and usefulness in work as these competences are valued by the employers. The development of important tenets of team work in a practical group in the context of social competences is presented in tables and indicating typical problems – also in particular time perspectives: at the stage of preparing for classes, in the course of the first and subsequent classes (with the separation of the last ones). It can be 60 Izabela M. Bogdanowicz used as a framework guide, enabling interested academic teachers to prepare their own materials conducive to shaping the competencies desired on the labor market.
References:
- Armstrong, M., Taylor, S. (2016). Zarządzanie zasobami ludzkimi. Warszawa: Wolters Kluwer.
- Buchwałd-Musińska, J. (2018). Profil polskiego pracownika nie pasuje do potrzeb przedsiębiorców. Rynek pracy w Polsce w 2018 wymaga modyfikacji już na etapie kształcenia. Pobrane z: https://bezprawnik.pl/rynek-pracy-w-polsce-w-2018/ (data dostępu: 10.09.2018) [IMB: data dostępu jest wszędzie ta sama, bo podaję ostatni dostęp].
- Carnegie, D. (2018). Sztuka komunikacji. W drodze do sukcesu, (ebook)(audiobook). Warszawa: Sensus.
- Czachorowski, S. (2015). Kult cargo, czyli o komunikacji na uniwersytetach. Pobrane z: https://profesorskiegadanie.blogspot.com (data dostępu: 10.09.2018).
- Czachorowski, S. (2016). Jaka jest korzyść z wyższego wykształcenia? Pobrane z: https://profesorskiegadanie.blogspot.com (data dostępu: 10.09.2018).
- KDS (2018). Anna Wicha, prezes Adecco: Polska gospodarka boleśnie odczuwa braki w kompetencjach. Pobrane z: https://www.pulshr.pl/rekrutacja/anna-wicha-prezes-adecco-polska-gospodarka-bolesnie-odczuwa-braki-w-kompetencjach,56896.html (data dostępu: 10.09.2018).
- Kolasińska, E. (2011). Kompetencje a rynek pracy i struktura społeczna. Acta Universitatis Lodziensis. Folia sociologica, nr 38, s. 91–103. Pobrane z: http://yadda.icm.edu.pl/yadda/element/bwmeta1.element.hdl_11089_458/c/kolasinskaFolia_Sociologica_38.pdf (data dostępu: 10.09.2018).
- Kołodziejczyk, W. (2014). Nowy wymiar edukacji. Edukacja przyszłości. Blog dedykowany liderom edukacji przyszłości. Pobrane z: http://edukacjaprzyszlosci.blogspot.com/2014/10/nowy-wymiar-edukacji.html (data dostępu: 10.09.2018).
- Maffesoli, M. (2008). Czas plemion. Schyłek indywidualizmu w społeczeństwach ponowoczesnych. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.
- Marcyński, K. (2016). Kompetencja komunikacyjna studentów dziennikarstwa Uniwersytetu Warszawskiego i Uniwersytetu Jagiellońskiego w wybranych sytuacjach społecznych. Studia Medioznawcze, nr 4 (67), s. 39–56. 76 Izabela M. Bogdanowicz
- Marszałek, A. (2011). Doskonalenie kluczowych kompetencji jako wymóg współczesnego rynku pracy. E-mentor, nr 3 (40). Pobrane z: http://www.e-mentor.edu.pl/mobi/artykul/index/numer/40/id/841 (data dostępu: 10.09.2018).
- Moczydłowska, J. M. (2008). Zarządzanie kompetencjami zawodowymi a motywowanie pracowników. Warszawa: Difin.
- Morreale, S. P., Spitzberg, B. H., Barge, J. K. (2015). Komunikacja między ludźmi. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.
- Niermeyer, R. (2009). Umiejętności osobiste. Jak je rozwinąć i wykorzystać w pracy? Warszawa: C. H. Beck.
- Pigla, W. (2012). Webplemię-próba eksplikacji pojęcia. Kultura i Historia, nr 21. Pobrane z: http://www.kulturaihistoria.umcs.lublin.pl/archives/3837 (data dostępu: 10.09.2018).
- Puszcz, H., Dąbrowski, Ł., Zaborek, M. (2010). Zespoły po polsku. Jak firmy działające na polskim rynku podnoszą swoją efektywność dzięki pracy zespołowej. Gliwice: Wydawnictwo Politechniki Śląskiej.
- Shewryn, M. P. (2015). Komunikacja między ludźmi. Warszawa: Wydawnictwo Lekarskie PZWL.
- Sienkiewicz, Ł. (red. merytoryczna) (2013). Zarządzanie zasobami ludzkimi w oparciu o kompetencje. Perspektywa uczenia się przez całe życie. Warszawa: Instytut Badań Edukacyjnych.
- Sławiński, S. (red.) (2014). Słownik podstawowych terminów dotyczących krajowego systemu kwalifikacji. Warszawa: Instytut Badań Edukacyjnych. Pobrane z: https://depot.ceon.pl/bitstream/handle/123456789/11941/Slownik_terminow_KSK.pdf?sequence=1&isAllowed=y (data dostępu: 10.09.2018).
- Stańczyk, M. (2017). Praca przyszłości. Zapomnij o tej, którą znasz [WYWIAD]. Pobrane z: http://biznes.onet.pl/praca/zawody-przyszlosci-wywiad-z-dr-joanna-jesman/0jx0x2 (data dostępu: 10.09.2018).
- Szlendak, T. (2016). Młode pokolenie. Zamknięci w swoich subświatach. W: Szomburg, Leśniewicz (red.), Na jakich wartościach oprzeć rozwój Polski? Po X Kongresie Obywatelskim, s. 119–122.
- Tomczak, M. (2015). Kompetencje „miękkie” kandydatów uczestniczących w procedurze selekcji pracowników w opinii rekruterów. Przedsiębiorstwo we współczesnej gospodarce-teoria i praktyka, nr 4, s. 27–34.
- WEforum (2018). The future of education, according to experts at Davos. Pobrane z: https://www.weforum.org/agenda/2018/01/top-quotes-from-davos-on-the-future-of-education/.
- Wodecka, D., Sikora, T. (b.d.). Nic tak nie podnieca i nie przywiązuje do wykonywania swojego zawodu jak myśl, że możesz cały czas zrobić coś innego. Pobrane z: http://weekend.gazeta.pl/weekend/1,152121,23935090,tomasz-sikora-nic-tak-nie-podnieca-i-nie-przywiazuje-do-wykonywania.html#s=BoxWeSl_5_2 (data dostępu: 10.09.2018).
Akty prawne, raporty i inne dokumenty
- Bożykowski, M. i in. (2014). Sytuacja absolwentów wchodzących na rynek pracy w świetle danych z panelowego badania opinii. W: idem, Monitorowanie losów absolwentów uczelni wyższych z wykorzystaniem danych administracyjnych Zakładu Ubezpieczeń Społecznych. Raport końcowy. Warszawa: Pracownia Ewaluacji Jakości Kształcenia Uniwersytetu Warszawskiego. Pobrane z: http://pejk.uw.edu.pl/wp-content/uploads/sites/289/2017/12/BLA_Raport_ko%C5%84cowy.pdf (data dostępu: 10.09.2018).
- Burski, J. i in. (2013). Umiejętności Polaków-wyniki Międzynarodowego Badania Kompetencji Osób Dorosłych (PIAAC). Warszawa: Instytut Badań Edukacyjnych.
- Górniak, J. (red.) (2014). Kompetencje Polaków a potrzeby polskiej gospodarki. Raport podsumowujący IV edycję badań BKL z 2013 r., Warszawa: Polska Agencja Rozwoju Przedsiębiorczości. Pobrane z: https://www.parp.gov.pl/images/PARP_publications/pdf/20007.pdf (data dostępu: 10.09.2018).
- Kamieniecka, M. (2015). Samoocena kompetencji wśród uczniów i studentów. W: A. Chłoń-Domińczak (red.), Popyt na kompetencje i kwalifikacje oraz ich podaż-wnioski z badań. Warszawa: Instytut Badań Edukacyjnych. Pobrane z: http://eduentuzjasci.pl/images/stories/publikacje/ibe-ee-raport-popyt-na-kompetencje.pdf (data dostępu: 10.09.2018).
- Konieczna-Sałamatin, J. (2014). Wzajemne oczekiwania pracodawców, studentów i absolwentów UW w świetle badań jakościowych. W: M. Bożykowski i in., Monitorowanie losów absolwentów uczelni wyższych z wykorzystaniem danych administracyjnych Zakładu Ubezpieczeń Społecznych. Raport końcowy. Warszawa: Pracownia Ewaluacji Jakości Kształcenia Uniwersytetu Warszawskiego. Pobrane z: http://pejk.uw.edu.pl/wp-content/uploads/sites/289/2017/12/BLA_Raport_ko%C5%84cowy.pdf (data dostępu: 10.09.2018).
- KPMG (2017). Rośnie liczba bogatych Polaków, których siła nabywcza napędza rynek dóbr luksusowych. Pobrane z: https://home.kpmg.com/pl/pl/home/media/press-releases/2017/12/rosnie-liczba-bogatych-polakow-ktorych-sila-nabywcza-napedza-rynek-dobr-luksusowych.html (data dostępu: 10.09.2018). 78 Izabela M. Bogdanowicz
- Prokopowicz, P., Żmuda, G. (2014). Branżowy bilans kompetencji-oczekiwania pracodawców i efekty kształcenia szkół wyższych na przykładzie Krakowa. W: J. Górniak (red.), Kompetencje Polaków a potrzeby polskiej gospodarki. Raport podsumowujący IV edycję badań BKL z 2013 r. Warszawa: Polska Agencja Rozwoju Przedsiębiorczości. Pobrane z: https://www.parp.gov.pl/images/PARP_publications/pdf/20007.pdf (data dostępu: 10.09.2018).
- Ministerstwo Administracji i Cyfryzacji (2013). Trzecia fala nowoczesności. Długookresowa Strategia Rozwoju Kraju. Warszawa 2013, Uchwała nr 16 Rady Ministrów z dnia 5 lutego 2013 r. w sprawie przyjęcia Długookresowej Strategii Rozwoju Kraju. Polska 2030. Trzecia Fala Nowoczesności, „Monitor Polski. Dziennik Urzędowy Rzeczypospolitej Polskiej” 1.03.2013 r., pozycja 121, s. 85. Załącznik do uchwały nr 16 Rady Ministrów z dnia 5 lutego 2013 r. (poz. 121). Pobrane z: http://prawo.sejm.gov.pl/isap.nsf/download.xsp/WMP20130000121/O/M20130121.pdf (data dostępu: 10.09. 2018).
- PARP (b.d.). Bilans Kapitału Ludzkiego 2017. Raport z badania ludności w wieku 18–70 lat, PARP. Grupa PFR, Wykształcenie i kompetencje. Zadowolenie z wyboru studiów. Wykres 19. Pobrane z: https://www.parp.gov.pl/images/PARP_publications/pdf/bkl%202017%20raport%20ludno.pdf (data dostępu: 10.09.2018).
- The Adecco Group (2018). Invantage. 4th Industrial Revolution in Central and Eastern Europe. Pobrane z: http://www.adecco.si/wp-content/uploads/2018/07/Inovantage-June-18th-Adecco.pdf (data dostępu: 10.09. 2018).
communication competence good practices needs of employers teamwork