• facebook

Oddziaływanie sztuki Dalekiego Wschodu w Polsce od końca XIX do XX wieku

  • Author: Yue Mingchunxiao
  • Institution: Uniwersytet Tsinghua, Chińska Republika Ludowa
  • ORCID: https://orcid.org/0009-0003-3542-6394
  • Year of publication: 2023
  • Source: Show
  • Pages: 132-149
  • DOI Address: https://doi.org/10.15804/ksm20230209
  • PDF: ksm/38/ksm3809.pdf

The impact of Far Eastern art in Poland from the late 19th to the 20th century

From the period of geographic discovery to the current era of globalization, Eastern and Western cultures have been in constant communication while being very different from one another. The Polish art scene was profoundly influenced by inspiration from the Far East from the late nineteenth century to the early twentieth century, or from “Young Poland” to the modern era following World War II. At the turn of the century, interest in Japan and its art expanded from Paris to Poland. The popularity of Japanese art in Poland increased as a result of social, cultural, and even political demands. Numerous ideas in Japanese art, such as ukiyo-e woodcuts, were compatible with the philosophy of the Young Poland era and hence served as the foundation for numerous art schools. Poland and China, another Eastern nation, frequently exchange cultural and artistic works during the aforementioned period, which are evident in sectors such as painting, film, stage design, etc.

Kultury Wschodu i Zachodu są bardzo różne i pozostają w ciągłej łączności od czasów odkryć geograficznych po obecną erę globalizacji. Od końca XIX wieku do XX wieku, czyli od okresu „Młodej Polski” do czasów współczesnych po II wojnie światowej, inspiracje z Dalekiego Wschodu nieustannie wpływały na polską scenę artystyczną. Zainteresowanie Japonią i jej sztuką rozprzestrzeniło się z Paryża do Polski na przełomie wieków. Wzrost znaczenia sztuki japońskiej w Polsce i jej akceptacja odpowiadały potrzebom społeczno-kulturowym, a nawet politycznym. Wiele koncepcji w sztuce japońskiej, jak np. drzeworyty ukiyo-e, pokrywało się z ideologią okresu Młodej Polski i tym samym stało się podstawą wielu szkół artystycznych. Wymiana kulturalna i artystyczna między innym wielkim wschodnim krajem, Chinami, a Polską, jest też nieprzerwana i można ją zaobserwować w dziedzinie malarstwa, kina, scenografii itd.

REFERENCES:

  • Bień P., Eugeniusz Zak i jego sielanki, https://niezlasztuka.net/o-sztuce/eugeniusz-zak-i-jego-sielanki/.
  • Fałat J., Pamiętniki (Diaries), Śląski Instytut Naukowy, Katowice 1987.
  • Grąbczewska M.M., Patrząc na Wschód? Japońskie inspiracje Karola Mondrala, [w:] Karol Mondral (1880–1957). Twórczość graficzna między Paryżem, Bydgoszczą a Poznaniem, red. B. Chojnacka, M.F. Woźniak, Muzeum Okręgowe im. Leona Wyczółkowskiego, Bydgoszcz 2013, ss. 83–97.
  • Hu Qingqing, Xin zhongguo de duiwai meishu jiaoliu zhan yanjiu《新中国 的对外美术交流展研究(1949–1966)》[„Studium wymiany dzieł sztuki z zagranicą w nowych Chinach (1949–1966)”] [Rozprawa doktorska, 南京艺术学院Instytut Sztuki w Nankinie], Repozytorium Instytutu Sztuki w Nankinie 2016, https://d.wanfangdata.com.cn/thesis/ChJUaGVzaXNOZXdTMjAyMjA1MjYSCUQwMTYyNjU3NBoIajl6cXNmMTE%3D.
  • Kesling K.A., Inspiracje sztuką japońską we wczesnych grafikach Jana Rubczaka, „Biuletyn Historii Sztuki” 2020, nr 81(4), ss. 627–646.
  • Kossowska I., Narodziny polskiej grafiki artystycznej 1897–1917, Towarzystwo Autorów i Wydawców Prac Naukowych Universitas, Kraków 2000.
  • Król A., Japonizm polski, Muzeum Sztuki i Techniki Japońskiej Manggha, Kraków 2011.
  • Łakomska B., Miłośnicy „chińskości” w dawnej Polsce – od siedemnastego do początków dziewiętnastego wieku, Wydawnictwo Neriton, Warszawa 2008.
  • Malinowski J., Polish-Chinese art relations in the 19th and 20th century, „Art of the Orient” 2019, nr 8(1), ss. 141–173.
  • Maśka M., Drzeworyt japoński a sprawa polska – o japońskich aspektach batalii o nową sztukę, „Litteraria Copernicana” 2014, nr 2(14), ss. 138– 149.
  • Naskręt M., Młoda Polska, https://polszczyzna.pl/mloda-polska-epoki-literackie/.
  • Pikul O., Wpływ kultury Dalekiego Wschodu na martwą naturę w sztuce polskiej na przełomie XIX/XX w., „Młoda Humanistyka” 2018, nr 13(3), ss. 1–24.
  • Ratuszna H., „...i jak motyle w barwnym ogrodzie...” – uwagi o japonizmie w twórczości Tadeusza Micińskiego, [w:] Tadeusz Miciński i ludzie epoki: studia, red. M. Bajko, J. Ławski, U.M. Pilch, Wydawnictwo Temida 2, Białystok 2019, ss. 71–90.
  • Spławski P., Japonisme in Polish Pictorial Arts (1885–1939) [Rozprawa doktorska, University of the Arts London], Research Centre for Transnational Art, Identity and Nation (TrAIN) 2013, http://ualresearchonline.arts.ac.uk/6205/.

cultural and artistic exchanges Japanism Far Eastern culture Polish art wymiana kulturalna i artystyczna japonizm kultura Dalekiego Wschodu sztuka polska Chiny China

Message to:

 

 

© 2017 Adam Marszałek Publishing House. All rights reserved.

Projekt i wykonanie Pollyart