• facebook

Feministyczna dekonstrukcja tradycyjnego obrazu kobiety w utworach Qiu Jin

  • Author: Michalina Koniuk
  • Institution: Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu
  • ORCID: https://orcid.org/0009-0001-5374-5968
  • Year of publication: 2023
  • Source: Show
  • Pages: 157-172
  • DOI Address: https://doi.org/10.15804/ksm20230108
  • PDF: ksm/37/ksm3708.pdf

Feminist deconstruction of the traditional image of women in Qiu Jin’s works

Women’s issues are a significant subject of study in the realm of Chinese literature. In many works, it can be seen to oppose stereotypes or norms imposed on the female gender and to take measures leading to the emancipation of the individual. Such literature is symptomatic of a desire for change in society, that is, the overthrow of the patriarchal system and the introduction of equal rights between the sexes. An example of such prose is the works of China’s first feminist, Qiu Jin, who decided to fight for women’s rights. She was sentenced to death for her revolutionary activities. However, her texts introduced a completely new image of women into the public sphere - different from the one that had been reproduced for hundreds of years in ancient China. The poet chose to endow her heroines with charisma, courage, intelligence and the will to fight for a better life. Her aim was to make women aware of their situation in life, their social role, and to encourage them to leave the male-dominated world. Michalina Koniuk, in the chapter “Feminist Deconstruction of the Traditional Image of Woman in Qiu Jin’s Works”, proposes to analyse Qiu Jin’s works and present that the characters created by the writer oppose and destroy the image of the obedient and uneducated woman that existed in ancient China. First, the social role imposed on women in Chinese society has been described, namely that of obedient daughter, wife and daughter-in-law. The requirements and rules expected of Chinese women have been presented, and how Confucian norms contributed to the belittling of women’s role and position in Chinese society. As the poet was inspired by her own life experiences, Qiu Jin’s life were briefly introduced. Her childhood, during which the first signs of dissatisfaction with the obligations and social norms imposed on girls could be observed. An unsuccessful marriage mobilised the feminist to fight for women’s rights, to oppose the doctrines of Confucius and to leave home and go abroad. This was a great act of courage and at the same time a struggle for freedom and independence in the life of a feminist. That part was followed by an analysis of Qiu Jin’s works, whose female characters exemplify the kind of norms and behaviours that Qiu Jin rebelled against. At the same time, these characters deconstruct the traditional image of a woman and introduce a new one of a strong and independent individual. In this chapter, all poems and quotations have been translated by the author from Chinese into Polish.

Michalina Koniuk w artykule „Feministyczna dekonstrukcja tradycyjnego obrazu kobiety w utworach Qiu Jin” proponuje przeanalizowanie utworów Qiu Jin oraz przedstawienie, iż postaci wykreowane przez pisarkę sprzeciwiają się i niszczą istniejący w dawnych Chinach obraz posłusznej i niewykształconej kobiety. Najpierw została opisana rola społeczna narzucana kobietom w społeczeństwie chińskim, a mianowicie posłusznej córki, żony oraz synowej. Przedstawiono również wymogi i zasady, jakich oczekiwano od Chinek oraz jak bardzo normy konfucjańskie przyczyniły się do umniejszenia roli i pozycji kobiety w społeczeństwie chińskim. Ze względu na to, iż poetka inspiracje czerpała z własnych doświadczeń życiowych, następnie pokrótce zostało przedstawione życie Qiu Jin. Jej dzieciństwo, podczas którego można było zaobserwować pierwsze oznaki niezadowolenia do narzucanych dziewczynkom obowiązków i norm społecznych. Nieudane małżeństwo zmobilizowało feministkę do walki o prawa kobiet, do sprzeciwu względem doktryn Konfucjusza i opuszczeniu domu, a następnie wyjazdu za granicę. Był to wielki akt odwagi i zarazem walki o wolność oraz niezależność w życiu feministki. Następnie dokonano analizy utworów Qiu Jin, których bohaterki są przykładem tego, przeciw jakim normom i zachowaniom buntowała się Qiu Jin. Jednocześnie postaci te dekonstruują tradycyjny obraz kobiety i wprowadzają nowy — silnej oraz niezależnej jednostki. W niniejszym artykule wszystkie wiersze oraz cytaty zostały przetłumaczone przez autorkę pracy z języka chińskiego na język polski.

REFERENCES:

  • Barlow T.E., The question of woman in Chinese feminism, Londyn 2004.
  • Buckley Ebrey P., Ilustrowana historia Chin, przekł. I. Kałużyńska, Warszawa 2002.
  • Chen D., Zhongguo funü shenghuo shi, Pekin 2015.
  • Chen M., Qiu Jin funü jiefang sixiang yanjiu, Chongqing 2018.
  • Dooling A.D., Women’s Literary Feminism in Twentieth – Century China, Nowy Jork 2005.
  • Eberhard W., Symbole chińskie. Słownik, Kraków 2007.
  • Feng Y., Krótka historia filozofii chińskiej, Warszawa 2001.
  • Hu Q., (Zhongguo Nübao) Qiu Jin yiwen yi shi kaolun, Henan, s. 188–191.
  • Jin B., Cong Qiu Jin an kan wan Qing baokan yulun liliang, Jilin 2009.
  • Kucharski J., Qiu Jin: An Exemplar of Chinese Feminism, Revolution, and Nationalism at the End of the Qing Dynasty, South Bend 2016, nr 17, s. 94−109.
  • Lian H., Qiu Jin nüquansixiang yanjiu, praca magisterska, Henan 2019.
  • Liang H., Qiu Jin sixiang zai dangdai, Fuzhou 2019, s. 59–61.
  • Liu D., Shilun Qiu Jin shici zhong de nüxing yishi, Shaoxing, s. 34–36.
  • Potocka E., Kobieta w konfucjańskiej koncepcji porządku społecznego, [w:] Kobiety w cywilizacji konfucjańskiej, Toruń 2014.
  • Qiu J., Qiu Jin ji, Szanghaj 1965.
  • Shao T., Qiu Jin yanjiu wenji, Hangzhou 2013.
  • Shazer M.L., Chinese Joan of arc Qiu Jin – China’s First Feminist, 2016.
  • Su Y., You shengui zouxiang shehui, Hunan 2020, s. 66.
  • Stefańska-Matuszyn M., Kobieta w Chinach konfucjańskich, [w:] Tradycja i współczesność w Azji, Afryce i Ameryce łacińskiej, Wrocław 1978.
  • Wasiliew L., Kulty, religie i tradycje Chin, Warszawa 1974.
  • Watson R.S., Buckley Ebrey P., Marriage and Inequality in Chinese Society, California 1991.
  • Wang Y., Songdai nüxing falü diwei yanjiu, praca magisterska, 2001.
  • Wang Y., Shi lun Tangdai shiqie diwei, Qinghai 2013.
  • Wen W., Wanqing „qie” zhi diwei ji hunyan zhuangkuang, Xianyang 2007, s. 56–58.
  • Yan H., Chinese Women Writers and the Feminist Imagination, 1905–1948, Nowy Jork 1948.
  • Yuan L., Qiu Jin de wenxue chuangzuo ji wenxueshi jiazhi yanjiu, Changchun 2021.
  • Zemanek A., Wybrane aspekty konfucjańskiego modelu kobiecości, 2010, nr 14, s. 483–504.
  • Zhang X., ‘Qiu Jin wenyi’ yanjiu, Szanghaj 2020.
  • Zhao X., Zhuibu shijie: qingmo min chu nüxing liliang de chuxian, s. 8–9.
  • Zhu R., Zhongguo lihun jiating shi, Xuelin 1999, s. 78.

rola społeczna konfucjanizm poezja feminizm chiński social role Chinese feminism patriarchy patriarchat hierarchy hierarchia rewolucja feminizm Confucianism women’s rights feminism społeczeństwo revolution prawa kobiet Chiny kultura wolność poetry culture society freedom China

Message to:

 

 

© 2017 Adam Marszałek Publishing House. All rights reserved.

Projekt i wykonanie Pollyart