• facebook

Wsparcie prawne dla uchodźców wojennych z Ukrainy jako czynnik wywierający wpływ na kapitał marki prawnika

  • Author: Rafał Kolano
  • Institution: Akademia WSB
  • Year of publication: 2024
  • Source: Show
  • Pages: 129-148
  • DOI Address: https://doi.org/10.15804/ksm20240408
  • PDF: ksm/44/ksm4408.pdf

Legal support for war refugees from Ukraine as a factor influencing the lawyer’s brand equity

The article raises the problem of the relationship between the brand equity of a law firm and the provision of free legal support to war refugees from Ukraine. For its purposes, in-depth interviews were conducted on a sample of 15 employees and owners of law firms that, after the outbreak of the war in Ukraine, provided free legal assistance to war refugees for at least three months, as well as surveys on a sample of 1,000 clients of the above-mentioned law firms. The employees were asked what their motives were when providing help. Clients were asked what guided them when choosing a specific law firm and whether the fact of supporting refugees had any influence on this decision. The results obtained during in-depth interviews show that people employed in law firms are aware that marketing activities constitute significant support in acquiring clients. However, they are carried out without proper identification of the target group and their needs, and, consequently, without preparing an offer that should respond to these needs. In turn, the results of surveys conducted among the law firm’s clients showed that although respondents consider free legal assistance for refugees to be necessary, it cannot in any way be considered a factor influencing their decision to choose a law firm.

REFERENCES:

  • Altkorn J., Strategia marki, PWE S.A., Warszawa 1999.
  • Altkorn J., Kształtowanie rynkowego wizerunku firmy, Wydawnictwo Akademii Ekonomicznej w Krakowie, Kraków 2002.
  • Astramowicz-Leyk T.,, Marszałek-Kawa J., Turchyn Y., The Need for Knowledge and the Fear of War: Ukrainian Students and Lecturers in the Face of War, [w:] A. Turska-Kawa, A. Kasińska-Metryka, K. Pałka-Suchojad (red.), War in Ukraine. Media and Emotions, Palgrave Macmillan, Cham 2023.
  • de Chernatony L., Marka. Wizja i tworzenie marki, GWP Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne, Gdańsk 2003.
  • Dębski M., Kreowanie silnej marki, PWE, Warszawa 2009
  • Domański T., Strategie budowania marki i rozwoju handlu, PWE, Warszawa 2022.
  • Dzieńdziora J., Grzesiak M., Wróbel M., Marka osobista w kształtowaniu kariery zawodowej kadry menadżerskiej, Difin SA, Warszawa 2020.
  • Gnusowski M., Konkurencyjność Kancelarii Prawniczych, Wolters Kluwer, Warszawa 2017.
  • Healey M., Czym jest branding?, Dom Wydawniczy ABC, Warszawa 2008.
  • Kall J., Silna marka, Istota i kreowanie, PWE, Warszawa 2001.
  • Marconi J., Marketing marki. W jaki sposób tworzyć, zarządzać i rozszerzać wartość marki, Marketingu, Handlu i Usług, K.A Liber, Warszawa 2002.
  • Marszałek-Kawa J., Wawrzyński P., Dahl M., Zelensky: Words as a Weapon. President Volodymyr Zelensky’s Addresses to International Audiences during the First Year of the Invasion of Ukraine, Wydawnictwo Adam Marszałek, Toruń 2024.
  • Mruk H., Zarządzanie marką, Wyższa Szkoła Zarządzania i Bankowości, Wydawnictwo Forum Naukowe, Poznań 2002.
  • Olins W., O marce, Instytut Marki Polskiej, Warszawa 2004.
  • Ostrowska I., Model kształtowania lojalności konsumentów w stosunku do marki na podstawie wybranych produktów konsumpcyjnych, Uniwersytet Szczeciński, Rozprawy i Studia nr 788, Szczecin 2010.
  • Rudzewicz A., Rola i znaczenie zaufania w kreowaniu marki, „Marketing i Rynek” 2014, nr 10.
  • Pringle H., Gordon W., Zarządzanie marką. Jak wypromować rozpoznawalną markę, Rebis, Poznań 2008.
  • Schivinski B., Rozwój badań nad kapitałem marki bazującym na konsumencie – przegląd literatury, „Marketing i Rynek” 2014, nr 11.
  • Susskind R., Koniec świata prawników, Współczesny charakter usług prawniczych, Oficyna Wolters Kluwer Bussines, Warszawa 2010.
  • Urbanek G., Zarządzanie marką, PWE, Warszawa 2002.
  • Urbanek G., Zarządzanie wartością i wycena marki, Jak marka buduje wartość przedsiębiorstwa, CeDeWu, Warszawa 2002
  • Wróblewski Ł., Bilińska-Reformat K., Grzesiak M., Wpływ potencjału internetowego tłumu na kapitał marki instytucji kultury, „Przegląd Organizacji” 2020, nr 5(964).
  • Wróblewski Ł. Grzesiak M., Wpływ aktywności online użytkowników mediów społecznościowych na kapitał marki osób znanych, „Marketing i Rynek” 2021, t. XXVIII, nr 2.
  • Aaker D.A., Managing Brand Equity Across Products and Markets, „California Management Review” 1996.
  • Aaker D.A., Building Strong Brands, New York 1995.
  • Gupta S., Schivinski B., Brzozowska-Woś M., Antecedents and consequences of brand loyalty, „Handel Wewnętrzny” 2017, nr 5.
  • de Chernatony L., McDonald M., Wallace E., Creating Powerful Brands, Routledge, Abingdon 2010.
  • de Chernatony L., From Brand Vision to Brand Evaluation, Routledge, Abingdon 2010.
  • Kapferer J.N., The new strategic brand management, Kogan Page, Londyn 1995.
  • Kapferer J.N., The Luxury Strategy: Break the Rules of Marketing to Build Luxury Brands, Kogan Page, London 2008.
  • Kapferer J.N., Bastien V., How Luxury Brands can Grow Yet Remain Rare, Kogan Page, London 2015.
  • Keller K.L., Strategic Brand Management, Upper Saddle River, New York 2003.
  • Keller K.L., Apéria T., Georgson M., Strategic Brand Management. A European Perspective, Pearson Education, Harlow 2008.
  • Keller K., Brand synthesis: the multidimensionality of brand knowledge, „Journal of Consumer Research” 2003, Vol. 29, No. 1.
  • Keller K.L., Oh T.T., Neslin S.A, Reibstein D.J., Lehmann D.R., The past, present, and future of brand research, „Marketing Letters” 2021, Vol. 30.
  • Riezebos R. Brand Menagement: A Theoretical and Practical Approach, Prentice Hall-Financial Times, Essex 2003.
  • Riezebos R., van der Grinten J., Positioning The Brand. An inside-out approach, Routledge, London 2011
  • Szostek D., Załucki M. (red.), Internet and New Technologies Law, European Law Institute, Kraków 2022.
  • Weiberg N., Hudek A., AI for lawyers, How artifical inteligence is adding value, amplifying expertise and transforming carees, Willey, Hoboken, New Jersey 2021.
  • Ranking Kancelarii Prawniczych 2022, 20 edycja, dodatek do Rzeczpospolitej z 22 czerwca 2022, nr 143 (12298).
  • Ponad 377 tys. osób uciekających przed wojną w Ukrainie przekroczyło polską granicę, Ministerstwo Spraw Wewnętrznych i Administracji, https://www.gov.pl/web/mswia/ponad-377-tys-osob-uciekajacych-przed-wojna-w-ukrainie-przekroczylo-polska-granice.

legal support law firm Ukrainian refugees brand equity

Message to:

 

 

© 2017 Adam Marszałek Publishing House. All rights reserved.

Projekt i wykonanie Pollyart