• facebook

Pozaformalna edukacja dorosłych na przykładzie akademii pięknego czasu w Czechowicach-Dziedzicach

Author: Magdalena Wróbel
Institution: Wyższa Szkoła Biznesu w Dąbrowie Górniczej
Year of publication: 2016
Source: Show
Pages: 144-154
DOI Address: http://dx.doi.org/10.15804/ksm201608
PDF: ksm/21/ksm201608.pdf

The paper considers non-formal adult education. For this purpose, various classifications of adult education, forms of non-formal education and its advantages were presented. Activities of the Academy of Beautiful Time – initiative implemented by City Public Library in Czechowice-Dziedzice were characterized. The objectives of the Academy, ways of achieving the objectives and permissions of the listeners were presented. The paper also analyzes statistical data on the Academy of Beautiful Time, such as the number of students, the number of people participating in the courses, the number of hours of education and discusses the form of educational activity within the Academy. The article highlights the role of public libraries in the process of non-formal education and directions of development of the Academy of Beautiful Time in Czechowice-Dziedzice were formulated.

Współcześnie, dorośli z racji intensywnego życia zawodowego i niewielkiej ilości wolnego czasu większą uwagę przywiązują do tego, by czas wolny od pracy spędzać w sposób pozwalający im zdobyć nowe umiejętności czy kompetencje. Coraz częściej także dorośli chcą spędzać swój czas efektywnie i robić to, na co w trakcie edukacji formalnej nie miały czasu. Naprzeciw potrzebom edukacyjnym obywateli wychodzą lokalne instytucje kulturalne (m.in. biblioteki i domy kultury), które oferują szereg rozmaitych działań w ramach edukacji pozaformalnej. W obliczu kryzysu gospodarczego i niskich dochodów wybranych grup społecznych, nie bez znaczenia jest fakt, iż udział w aktywnościach oferowanych przez te instytucje bardzo często jest darmowy lub możliwy jest za niewielką opłatą. Dzięki niskim kosztom udziału, liczba osób uczestniczących w edukacji pozaformalnej sukcesywnie się zwiększa.

Celem artykułu jest zaprezentowanie istoty edukacji pozaformalnej dorosłych, a także form edukacji pozaformalnej dorosłych na przykładzie działalności Akademii Pięknego Czasu w Czechowicach-Dziedzicach. W artykule przyjęto hipotezę, iż biblioteki publiczne jako lokalne instytucje kulturalne odgrywają kluczową rolę w procesie edukacji pozaformalnej dorosłych.

the Academy of Beautiful Time public libraries lifelong learning non-formal education adult education

Message to:

 

 

© 2017 Adam Marszałek Publishing House. All rights reserved.

Projekt i wykonanie Pollyart