• facebook

Wizerunek miasta w świadomości młodych użytkowników przestrzeni Rzeszowa

  • Author: Mariusz Palak
  • Institution: Uniwersytet Rzeszowski
  • ORCID: https://orcid.org/0000-0002-8890-9328
  • Year of publication: 2024
  • Source: Show
  • Pages: 123-135
  • DOI Address: https://doi.org/10.15804/npw20244107
  • PDF: npw/41/npw4107.pdf

The image of the city in the minds of young users of Rzeszów’s space

In the era of increased competition between cities, building a positive image of the city is becoming an important element of marketing strategies. The image of a city includes all subjective ideas of reality that are formed in people’s minds as a result of perception, the influence of mass media and informal information messages. The image of a city includes both physical and emotional elements. Physical elements are objective characteristics of a place, such as its size, location, spatial structure, condition of infrastructure and type of development. Emotional elements include people’s emotional attitude and sympathy towards a given place. Therefore, all promotional activities undertaken by the authorities and changes in the city space may affect these image elements. Some changes may have a positive impact while others may have a negative impact on one’s image. The aim of the article is to present the results of a study on the image of Rzeszów. The study was conducted in spring 2022 on a sample of 415 students of the University of Rzeszów. The CAWI technique was used to collect data. These are not the first analyzes of the city image phenomenon. Previous publications show that the subjective image of the city in the minds of its inhabitants is positive. Residents point out to many good changes that have taken place in urban space in recent years. The most important ones included increasing the city’s aesthetics, improving the quality of streets and expanding the city to include surrounding towns. Unlike previous studies, which were mainly devoted to measuring hard and soft quality of life indicators, this time the focus was on assessing the specificity and originality of Rzeszów in the minds of the respondents.

W dobie wzmożonej konkurencji między miastami budowanie pozytywnego wizerunku miasta staje się ważnym elementem strategii marketingowych. Wizerunek miasta obejmuje wszystkie subiektywne wyobrażenia o rzeczywistości, które kształtują się w umysłach ludzi w wyniku percepcji, wpływu środków masowego przekazu i nieformalnych komunikatów informacyjnych. Wizerunek miasta obejmuje zarówno elementy fizyczne, jak i emocjonalne. Elementy fizyczne to obiektywne cechy miejsca, takie jak jego wielkość, lokalizacja, struktura przestrzenna, stan infrastruktury i rodzaj zabudowy. Elementy emocjonalne obejmują emocjonalne nastawienie i sympatię ludzi do danego miejsca. Dlatego też wszelkie działania promocyjne podejmowane przez władze oraz zmiany w przestrzeni miasta mogą wpływać na te elementy wizerunku. Niektóre zmiany mogą mieć pozytywny, a inne negatywny wpływ na wizerunek. Celem artykułu jest przedstawienie wyników badania wizerunku Rzeszowa. Badanie zostało przeprowadzone wiosną 2022 roku na próbie 415 studentów Uniwersytetu Rzeszowskiego. Do zebrania danych wykorzystano technikę CAWI. Nie są to pierwsze analizy zjawiska wizerunku miasta. Dotychczasowe publikacje pokazują, że subiektywny obraz miasta w świadomości jego mieszkańców jest pozytywny. Mieszkańcy wskazują na wiele dobrych zmian, które zaszły w przestrzeni miejskiej w ostatnich latach. Do najważniejszych zaliczyli zwiększenie estetyki miasta, poprawę jakości ulic oraz poszerzenie miasta o okoliczne miejscowości. W odróżnieniu od poprzednich badań, które poświęcone były głównie mierzeniu twardych i miękkich wskaźników jakości życia, tym razem skupiono się na ocenie specyfiki i oryginalności Rzeszowa w świadomości respondentów.

REFERENCES:

  • Florek, M. (2013). Podstawy marketingu terytorialnego. Poznań.
  • Glińska, E., Florek, M., Kowalewska, A. (2009). Wizerunek miasta. Od koncepcji do wdrożenia. Warszawa.
  • Jałowiecki, B. (2002). Zarządzanie rozwojem aglomeracji miejskich. Białystok.
  • Junghart, R. (1995). ABC promocji gmin, miast i regionów. Gliwice.
  • Kotarski, H., Malicki, K. (2013). Stolica Podkarpacia wczoraj i dziś. Rzeszów.
  • Kotarski, H., Malicki, K., Palak, M., Piróg, K. (2016). Rzeszowska diagnoza społeczna 2015. Rzeszów.
  • Markowski, T. (1999). Zarządzanie rozwojem miast. Warszawa.
  • Palak, M. (2015). Stolica innowacji czy miasto prowincjonalne? Analiza wizerunku Rzeszowa. W: M. Malikowski, J. Kinal, M. Palak, J. Halik (red.). Wybrane problemy współczesnych miast. Kultura, promocja, symbolika (111–122). Rzeszów.
  • Rurański, M., Niemczyk, J. (2013). Współczesne instrumenty kształtowania wizerunku miasta na przykładzie Wrocławia. Studia miejskie, 11, ss. 67–78.
  • Szromnik, A. (2012). Marketing terytorialny. Warszawa.

wizerunek miasta socjologia socjologia miejska Rzeszów badania image of the city sociology urban sociology research

Message to:

 

 

© 2017 Adam Marszałek Publishing House. All rights reserved.

Projekt i wykonanie Pollyart