Wiedza wyborcza pokolenia „Z” w perspektywie badania ilościowego nad warszawskimi licealistami

  • Author: Arleta Hrehorowicz
  • Institution: Szkoła Główna Gospodarstwa Wiejskiego w Warszawie
  • ORCID: https://orcid.org/0000-0003-1656-5252
  • Author: Tomasz Kowalczyk
  • Institution: Kujawsko-Pomorska Szkoła Wyższa w Bydgoszczy
  • ORCID: https://orcid.org/0000-0001-7251-5431
  • Year of publication: 2023
  • Source: Show
  • Pages: 119-139
  • DOI Address: https://doi.org/10.15804/ppk.2023.02.09
  • PDF: ppk/72/ppk7209.pdf

Electoral Knowledge of Generation “Z” in the Perspective of a Quantitative Study on Secondary School Students in Warsaw

The research problem of the described study was the electoral knowledge of representatives of generation Z. The aim of the content of the article is to clarify the extent to which today’s secondary school students are familiar with the principles of electoral law and to determine the significance of gender on their level of knowledge in this area; obtaining information on the self-assessment of knowledge regarding electoral law and elections, as well as the importance of the length of learning for the level of self-assessment, as well as learning about the most convenient form of voting in the opinion of secondary school students. Research to date in this area has mainly focused on the millennial generation, not on today’s youth. This text therefore seeks to fill this gap. The study was carried out by means of a diagnostic survey using a survey technique and an online survey questionnaire research tool.

Problemem badawczym opisywanego badania uczyniono wiedzę wyborczą przedstawicieli pokolenia Z. Celem treści zawartych w artykule jest: wyjaśnienie, na ile współczesna młodzież licealna zna zasady prawa wyborczego i określenie znaczenia płci dla poziomu wiedzy w tym zakresie; pozyskanie informacji o samoocenie wiedzy w zakresie prawa wyborczego i wyborów, jak również znaczenia długości uczenia się dla poziomu samooceny, a także poznanie najdogodniejszej formy głosowania w opinii licealistów. Dotychczasowe badania w przedmiotowym zakresie dotyczą głównie pokolenia milenialsów, nie zaś współczesnej młodzieży – przedstawicieli pokolenia Z. Niniejszy tekst stara się zatem tę lukę wypełnić. Badanie przeprowadzono metodą sondażu diagnostycznego z zastosowaniem techniki ankiety i narzędzia badawczego kwestionariusza ankiety on-line.

REFERENCES:

  • Donaghy R., Innovation Imperative Meet Generation Z, www.news.northeastern.edu/2014/11/18/innovation-imperative-meet-generation-z.
  • Galas B., Anomia, lęk, pragmatyzm vs patriotyzm. Młoda generacja wobec zmian, Warszawa 2013.
  • Hatalska N., Gen Z. Jak zrozumieć dziś pokolenie jutra [raport], 2019, www.infuture.institute/raporty/pokolenie-z.
  • Hrehorowicz A., How the Press Creates the Image of Generation Z: An Evaluation of the Message Effectiveness of Polish Weekly Opinion Magazines, „Zarządzanie mediami” 2019, t. 9, nr 2, DOI: 10.4467/23540214ZM.21.020.13415.
  • Hrehorowicz A., Postawy pokolenia Z wobec obywatelskości, Toruń 2021. Hrehorowicz A., Ocena poziomu wiedzy studentów pedagogiki z pokolenia „Z” o savoir vivre w perspektywie badań ilościowych i jakościowych, „Transformacje. Pismo Interdyscyplinarne” 2022, nr 2 (113).
  • Kądziela A., Preferencje polityczne młodych Polaków w 2019 roku, „Studia Politologiczne” 2020, vol. 55, s. 334–335, DOI: 10.33896/SPolit.2020.55.15.
  • Kopińska V., Edukacja prawna – analiza opisu efektów kształcenia w Krajowych Ramach Kwalifikacji dla Szkolnictwa Wyższego [w:] Edukacja obywatelska. Rekonstrukcje – krytyka – interpretacje, red. V. Kopińska, Włocławek 2013.
  • Kowalczyk T., Świadomość wyborcza uczniów szkół średnich w kontekście świadomości obywatelskiej społeczeństwa, Toruń 2017 [nieopublikowana praca magisterska].
  • Kwiecińska-Zdrenka M., Pokolenie (nie)obecne. Uwarunkowania i procesy obywatelskiej aktywności i bierności młodych dorosłych, Warszawa 2022.
  • Przybylski B., Wokół lewicowej i prawicowej tożsamości politycznej młodzieży [w:] Tożsamość w warunkach zmiany społecznej, red. Z. Melosik, M.J. Szymański, Warszawa 2016.
  • Przybylski B., Między rozkwitem a katastrofą. Młodzież akademicka o przyszłości kraju, Warszawa 2021.
  • RPO, Ułatwienia w głosowaniu – opinie i oczekiwania, Komunikat z badań, 2019, nr 50, https://bip.brpo.gov.pl/sites/default/files/Komunikat%20CBOS%20z%20badań%20dla%20RPO%20ws.%20ułatwień%20w%20głosowaniu.pdf.
  • Sokala A., Michalak B., Uziębło P., Leksykon prawa wyborczego i referendalnego oraz systemów wyborczych, Warszawa 2013.
  • Szafraniec K., Pokolenia i polskie zmiany. 45 lat badań wzdłuż czasu, Warszawa 2022.
  • Twenge J.M., iGen: Why Today’s Super-Connected Kids Are Growing Up Less Rebellious, More Tolerant, Less Happy – and Completely Unprepared for Adulthood, Sopot 2019.
  • Wojtaszczyk K., Poziom kompetencji wirtualnych pokolenia Y i C. Ocena na podstawie autodiagnozy studentów, „E-Mentor” 2013, s. 2 (49).
  • Wrzochul-Stawinoga J., Zaspokajanie potrzeb i realizacja aspiracji życiowych w trakcie studiów wyższych – opinia studentów pokolenia „Z”, „Pedagogika Szkoły Wyższej” 2016, nr 2.

młodzież wybory pokolenie Z zasady wyborcze wiedza wyborcza edukacja youth elections Generation Z

Message to:

 

 

© 2017 Adam Marszałek Publishing House. All rights reserved.

Projekt i wykonanie Pollyart