Wymóg ustawowego charakteru ograniczenia zasady jawności działania organów stanowiących jednostek samorządu terytorialnego
- Institution: Uniwersytet Śląski w Katowicach
- ORCID: https://orcid.org/0000-0001-5740-1815
- Year of publication: 2023
- Source: Show
- Pages: 169-180
- DOI Address: https://doi.org/10.15804/ppk.2023.02.12
- PDF: ppk/72/ppk7212.pdf
Requirement of the Statutory Nature of Limiting the Principle of Openness of Action of the Bodies Constituting Local Government Units
The article aims to draw attention to the practical problem of introducing into the statutes of communes provisions limiting the transparency of the activities of decision-making bodies, without the authorization resulting from the act. The provision of art. 15zzx sec. 1 of the Anti-Covid Act entitles collective bodies of local government units to hold meetings and sessions remotely only during the state of epidemic emergency or the state of epidemic related to counteracting COVID-19 disease and constitutes an independent legal basis in this regard. Therefore, this provision cannot be introduced into the statutes of local government units by extending the possibility of organizing a remote session in the event of other epidemic states or a threat to the life or health of councilors in the future.
Artykuł ma na celu zwrócenie uwagi na występujący w praktyce problem wprowadzania do statutów gmin przepisów ograniczających jawność działania organów stanowiących, bez upoważnienia wynikającego z ustawy. Przepis art. 15zzx ust. 1 ustawy antycovidowej uprawnia organy kolegialne jednostek samorządu terytorialnego do odbywania obrad i sesji w trybie zdalnym jedynie w okresie obowiązywania stanu zagrożenia epidemicznego albo stanu epidemii związanych z przeciwdziałaniem chorobie COVID-19 i stanowi w tym względzie samodzielną podstawę prawną. Nie można zatem wprowadzać tego przepisu do statutów jednostek samorządu terytorialnego poprzez rozszerzenie możliwości organizacji sesji zdalnej na wypadek wystąpienia w przyszłości innych stanów epidemii bądź zagrożenia życia lub zdrowia radnych.
REFERENCES:
- Adamiak B., Statut gminy, „Samorząd Terytorialny” 1993, nr 7–8.
- Agopszowicz A. [w:] A. Agopszowicz, Z. Gilowska, Ustawa o gminnym samorządzie terytorialnym. Komentarz, Warszawa 1999.
- Budzisz R., Wpływ regulacji statutowych na sprawność działalności uchwałodawczej rady gminy [w:] Dobre prawo, sprawne rządzenie, red. B. Jaworska-Dębska, Łódź 2015.
- Dąbek D., Prawo miejscowe, Warszawa 2020.
- Dziadkiewicz B., Co powinien regulować statut gminy, „Gazeta Samorządu i Administracji” 2002, nr 8.
- Fleszer D., Zakres jawności działania organów stanowiących jednostek samorządu terytorialnego, „Samorząd Terytorialny” 2010, nr 4.
- Hyżorek A., W sprawie transmitowania i utrwalania przebiegu obrad komisji rady gminy. Uwagi w świetle konstytucyjnej zasady jawności działania instytucji publicznych, „Samorząd Terytorialny” 2021, nr 6.
- Korczak J., Zasada jawności działania organów jednostek samorządu terytorialnego, „Nowe Zeszyty Samorządowe” 2014, nr 5.
- Olejniczak-Szałowska E., Problem statutowej regulacji zasad dostępu do dokumentów w jednostkach samorządu terytorialnego, „Samorząd Terytorialny” 2011, nr 6.
- Pacholec S., Solka P., Realizacja konstytucyjnego prawa wstępu na posiedzenia kolegialnych organów władzy publicznej pochodzących z powszechnych wyborów w czasie pandemii, „Samorząd Terytorialny” 2022, nr 5.
- Wierzbica A. [w:] Ustawa o samorządzie gminnym. Komentarz, red. B. Dolnicki, Warszawa 2021.
organy stanowiące jednostek samorządu terytorialnego ograniczenia jawności sesja zdalna statut gminy municipal charter constitutive bodies of local government units disclosure restrictions remote session