Tryb dojścia do urzędu sędziego pokoju w prezydenckim projekcie ustawy o sądach pokoju a zasada niezawisłości sędziowskiej

  • Author: Anna Rakowska
  • Institution: Uniwersytet Łódzki
  • ORCID: https://orcid.org/0000-0002-2470-8893
  • Year of publication: 2023
  • Source: Show
  • Pages: 125-136
  • DOI Address: https://doi.org/10.15804/ppk.2023.05.09
  • PDF: ppk/75/ppk7509.pdf

The Procedure of Access to the Office of Judge of the Peace in the Presidential Draft Law on Courts of Peace and the Principle of Judicial Independence

On November 4, 2021, the Marshal of the Sejm received draft laws presented by the President of the Republic of Poland: the draft law on the courts of the peace and the draft law – provisions introducing the law on the courts of the peace. The changes proposed in the drafts assume the creation of justices of the peace. The courts of the peace are going to have the status of common courts. Pursuant to the draft, justices of the peace are to be elected in general elections and then appointed by the President at the request of the National Council of the Judiciary. The author of the study tries to answer the question about the status of justices of the peace, primarily in the aspect of the planned access to the office of justice of the peace, with particular emphasis on the conditions and procedure of selection.

Dnia 4 listopada 2021 r. do Marszałka Sejmu wpłynęły przedstawione przez Prezydenta RP projekty ustaw: projekt ustawy o sądach pokoju oraz projekt ustawy – Przepisy wprowadzające ustawę o sądach pokoju. Proponowane w projektach zmiany zakładają utworzenie sądów pokoju, w których zadania z zakresu wymiaru sprawiedliwości wykonywać będą sędziowie pokoju. Sądy pokoju mają mieć – obok sądów rejonowych, okręgowych i apelacyjnych – status sądów powszechnych. W myśl projektu, sędziowie pokoju mają być wybierani w wyborach powszechnych, a następnie powoływani przez Prezydenta na wniosek Krajowej Rady Sądownictwa. Autorka opracowania próbuje odpowiedzieć na pytanie o status sędziów pokoju przede wszystkim w aspekcie projektowanego dojścia do urzędu sędziego pokoju ze szczególnym uwzględnieniem warunków i procedury wyboru.

REFERENCES:

  • Garlicki L., Komentarz do art. 182 [w:] Konstytucja Rzeczypospolitej Polskiej. Komentarz, t. IV, red. L. Garlicki, Warszawa 2005.
  • Jastrzębski R., Udział obywateli w wymiarze sprawiedliwości II Rzeczypospolitej [w:] Udział obywateli w sprawowaniu wymiaru sprawiedliwości, red. R. Piotrkowski, Warszawa 2021.
  • Kmiecik R., Kmiecik Z.R., Sądy pokoju – anachronizm czy krok ku demokratyzacji wymiaru sprawiedliwości?, „Prokuratura i Prawo” 2021, nr 7–8.
  • Krzyżanowski L., Sądownictwo powszechne w II Rzeczypospolitej (1917–1939). Założenia organizacyjne, budowa struktur, funkcjonowanie, „Zeszyty Naukowe Uniwersytetu Jagiellońskiego. Prace Historyczne” 2020, z. 4.
  • Michalski W., Prawa obywatelskie a wymiar sprawiedliwości w sprawach karnych, „Państwo i Prawo” 1979, z. 11.
  • Mohyluk M., O sędziach pokoju w pracach Komisji Kodyfikacyjnej II Rzeczypospolitej Polskiej, „Miscellanea Historico-Iuridica” 2021, t. XX.
  • Szymanek J., Instytucja sędziego pokoju w Belgii [w:] Instytucja sędziego pokoju w wybranych państwach europejskich, red. A. Pogłódek, Warszawa 2020.
  • Waltoś S., Ławnik czy piąte koło u wozu [w:] Funkcje procesu karnego. Księga jubileuszowa Profesora Janusza Tylmana, red. T. Grzegorczyk, Warszawa 2011.

the independence of judges magistrates justices of peace sędziowie pokoju sędziowie judges niezawisłość sędziowska konstytucja Constitution

Message to:

 

 

© 2017 Adam Marszałek Publishing House. All rights reserved.

Projekt i wykonanie Pollyart