Dopuszczalność ustawowego przerwania kadencji członków sędziowskich Krajowej Rady Sądownictwa w składzie wynikającym z ustawy z 8 grudnia 2017 r. w świetle orzecznictwa Europejskiego Trybunału Praw Człowieka
- Institution: Uniwersytet Warszawski
- ORCID: https://orcid.org/0000-0002-7692-7043
- Year of publication: 2023
- Source: Show
- Pages: 97-107
- DOI Address: https://doi.org/10.15804/ppk.2023.06.07
- PDF: ppk/76/ppk7607.pdf
The Permissibility of Ex Lege Termination of the Term of Office of the Judicial Members of the National Council of the Judiciary in its Composition Resulting from the Act of 8 December 2017, in the Light of the Case Law of the European Court of Human Rights
The article analyzes the permissibility of terminating the terms of office of current members of the National Judiciary Council without providing them with access to court from the perspective of the case law of the European Court of Human Rights. The starting point is the judgment of the ECtHR in the case of Grzęda v. Poland, in which it was found that the ex lege termination of the terms of office of the NCJ members in 2018 violated Art. 6 of the European Convention on Human Rights. However, the interpretation of the ECHR cannot disregard the specific context related to the lack of independence of the current NCJ and its negative impact on the integrity of the judicial appointment process. These circumstances justify the conclusion that Art. 6 ECHR would not protect the current members of the NCJ from the termination of their terms of office.
Artykuł analizuje dopuszczalność wygaszenia kadencji obecnych członków sędziowskich Krajowej Rady Sądownictwa bez zapewnienia im drogi sądowej z perspektywy orzecznictwa Europejskiego Trybunału Praw Człowieka. Za punkt wyjścia przyjęto wyrok ETPC w sprawie Grzęda p. Polsce, w którym stwierdzono, że wygaszenie ex lege kadencji członków KRS w 2018 r. naruszało art. 6 Europejskiej Konwencji Praw Człowieka. Interpretacja EKPC nie może jednak abstrahować od szczególnego kontekstu związanego z brakiem niezależności obecnej KRS oraz jej negatywnym wpływem na prawidłowość procesu powołań sędziowskich. Te wyjątkowe okoliczności mogą uzasadniać tezę, że art. 6 EKPC nie chroniłby obecnych członków KRS przed wygaszeniem ich kadencji z wyłączeniem drogi sądowej.
REFERENCES:
- Grajewski K., Krajowa Rada Sądownictwa w świetle przepisów ustawy z 8 grudnia 2017 r. – zagadnienia podstawowe, „Krajowa Rada Sądownictwa” 2018, nr 1.
- Grajewski K., Uziębło P., Podstawowe założenia projektu ustawy o zmianie ustawy o Krajowej Radzie Sądownictwa oraz niektórych innych ustaw z 2020 r., „Państwo i Prawo” 2021, z. 6.
- Leloup M., Kosař D., Sometimes Even Easy Rule of Law Cases Make Bad Law ECtHR (GC) 15 March 2022, No. 43572/18, Grzęda v Poland, „European Constitutional Law Review” 2022, vol. 18, iss. 4.
- Leloup M., Not just a simple civil servant: The right of access to a Court of Judges in the recent case law of the ECtHR, „European Convention on Human Rights Law Review” 2023, vol. 4, iss. 1.
- Skotnicki K., Problem konstytucyjności składu obecnej Krajowej Rady Sądownictwa w Polsce, „Acta Universitatis Lodziensis. Folia Iuridica” 2020, vol. 93.
- Szwed M., Fixing the Problem of Unlawfully Appointed Judges in Poland in the Light of the ECHR, „Hague Journal on the Rule of Law” 2023, https://doi.org/10.1007/s40803-023-00191-3.
- Szwed M., Problematyka nieusuwalności sędziów w orzecznictwie Europejskiego Trybunału Praw Człowieka, „Przegląd Konstytucyjny” 2022, nr 3.
- Trzciński J., Wiącek M., Komentarz do art. 79 [w:] Konstytucja Rzeczypospolitej Polskiej. Komentarz, t. II, red. L. Garlicki, M. Zubik, Warszawa 2016.
NCJ EKPC KRS National Council of Judiciary access to court praworządność rule of law ETPC Krajowa Rada Sądownictwa prawo do sądu ECHR ECtHR